kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
ادعای جدید وزیر کار:

رشد بدون ‌اشتغال پدیده‌ای جهانی است!


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دوران رشد بدون ‌اشتغال هستیم که البته این موضوع پدیده‌ای جهانی است!!
علی ربیعی در یک گفت‌و گوی تلویزیونی مهم‌ترین برنامه کاریش در سال 97 را کاهش نرخ بیکاری و افزایش‌اشتغال خواند و اظهار داشت: توزیع پول شغل ایجاد نمی‌کند.
وی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با روند خوبی در بحث رشد اقتصادی مواجهیم اما در دوران رشد بدون ‌اشتغال هستیم که البته این موضوع پدیده‌ای جهانی است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما در روستاها اقدامات آزمایشی را برای افزایش‌اشتغال انجام داده‌ایم و هم اکنون 300 تا 400 هزار نفر در سال به شغل دسترسی پیدا نمی‌کنند.
ربیعی با ‌اشاره به اینکه بخش (سهم) خدمات مولد از 46 درصد به 60 درصد (در تولید ناخالص داخلی کشور) رسیده است، بیان کرد: ما در بخش کشاورزی شاهد افزایش (اشتغال) نبوده‌ایم اما بخش خدمات می‌تواند موجب ایجاد‌اشتغال هر چه بیشتر شود.
وی همچنین بر لزوم کسب مهارت در میان ایرانیان تاکید کرد و افزود: هر قشری از جامعه باید مهارتی کسب کند.
به گزارش فارس، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارتخانه متبوعش در بحث حذف قراردادهای موقت گفت: ما در برابر قراردادهای سفید امضا به شدت ایستادیم اما در بحث قراردادهای موقت نیازمند اصلاح هستیم و برخی از قوانین و بخشنامه‌ها به گونه‌ای سوءاستفاده می‌کنند که حاصل آن انعقاد قراردادهای موقت شده است که امنیت شغلی کارگران را به خطر می‌اندازد.
گفتنی است وزیر کار دولت حسن روحانی در شرایطی مدعی شده که رشد بدون ‌اشتغال پدیده‌ای جهانی است که هیچ آمار مستندی در این باره ارائه نکرده و فقط به کلی‌گویی بسنده کرده است.
این در حالی است که اولا به اعتقاد کارشناسان اقتصادی از جمله حامیان دولت، رشد بدون ‌اشتغال همان رشد غیر کیفی یا خام فروشی است که مطلوب کشور‌های پیشرفته نیست و هر عقل سلیمی هم چنین رشدی را نمی‌پسندد. زیرا حراج سرمایه‌های کشور هیچ‌گاه به منزله رشد اقتصادی مطلوب محسوب نمی‌شود.
ثانیا بسیاری از کشور‌های جهان می‌کوشند با استفاده از صنایع تبدیلی به محصولات خود ارزش افزوده بدهند تا این رهگذر نرخ اشتغال در کشورهایشان افزایش یابد.
بنابراین مسئولان دولت روحانی نباید کم کاری‌های خود را با عناوینی همچون «پدیده جهانی» لاپوشانی کنند.