kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
رئیس کمیسیون اصل۹۰:

در حوزه اقتصاد از اسناد بالادستی عقب‌تر هستیم


رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی از اسناد بالادستی عقب‌تر هستیم، گفت: فرصت زیادی برای جبران این عقب‌ماندگی نداریم.
به گزارش خبرگزاری فارس، داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در دهمین کنفرانس بین‌المللی تجارت مبلمان، طراحی، هنر دکوراسیون و صنایع وابسته اظهار داشت: بر مبنای اسناد بالادستی نظام تکالیفی عهده‌دار هستیم که اهم آن اسناد، سند چشم‌انداز است که بر اساس آن وظایفی را برای ما تعیین کرده که باید مطابق آن حرکت کنیم و بر این اساس در سال ۱۴۰۵ به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی در قله منطقه قرار بگیریم.
وی افزود: البته وقتی رتبه‌های مختلف و سطوح علمی را نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که از سند چشم‌انداز جلوتر حرکت کرده‌ایم ولی در حوزه اقتصادی از اسناد بالادستی عقب‌تر هستیم و این امر نشان می‌دهد که باید در حوزه اقتصادی تلاش بیشتری داشته باشیم.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه ازجمله اسناد بالادستی دیگر فرمایشات مقام معظم رهبری است و ایشان تأکیدات زیادی به اقتصاد، تولید و اشتغال دارند، بیان کرد: الآن در بین ۲۵ کشور که در سند چشم‌انداز آمده است، در رتبه ۱۶ (اقتصاد) قرار داریم، در حالی‌که فرصت زیادی برای جبران این عقب‌ماندگی نداریم.
محمدی با بیان اینکه در سال‌های آینده باید به فکر ایجاد اشتغال برای چندین میلیون جوان باشیم، گفت: برای رسیدن به این اهداف قطعاً باید به تولید داخلی تکیه داشته باشیم.
وی ادامه داد:‌ یکی از جهاتی که می‌تواند در تولید داخلی ما را موفق کند، صادرات است و باید بتوانیم در این راستا بازارهای منطقه را خوب شناسایی کنیم و حضور جدی در این بازارها داشته باشیم.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه در دنیای رقابتی امروز کسانی می‌توانند در بازار حضور جدی داشته باشند که بتوانند هزینه‌های سربار را کاهش دهند، اضافه کرد: بنابراین این افراد کسانی هستند که می‌توانند قیمت تمام‌ شده را پایین آورند که هم دولت و هم مجلس در این جهت مسئول است که البته بخش خصوصی در این راستا قدم‌های خوبی برداشته است.
به گفته محمدی، قوانینی که مجلس شورای اسلامی برای بهبود فضای کسب‌وکار، معافیت‌های مالیاتی و تقویت تولید و رفع موانع تولید تصویب کرده، قوانین خوب و راهگشایی در جهت کاهش قیمت تمام‌شده بوده است و امیدواریم بتوانیم قوانینی را برای توسعه صادرات به‌زودی در مجلس به تصویب برسانیم و این مورد در دستورکار مجلس در سال جاری قرار دارد.
وی افزود: راه نجات کشور در تولید است و اگر تولید کشور تقویت شود و حضور مؤثر در بازارهای هدف داشته باشیم، قطعاً می‌توانیم مطابق با سیاست‌های کشور و سند چشم‌انداز در قله وسیع خاورمیانه قرار بگیریم.