kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
رئیس کل بانک مرکزی:

رسماً با دلار کار نمی‌کنیم


رئیس‌ کل بانک مرکزی از کنار گذاشتن دلار به عنوان ارز غالب در مبادلات مالی دولت و جایگزینی سایر ارزها خبر داد.
ولی‌اله سیف، در یک برنامه تلویزیونی با ‌اشاره به اینکه اکنون با دلار رسما کار نمی‌کنیم گفت: حتی قیمت نفت را با یورو دریافت می‌کنیم و ضرورت کار کردن با دلار را از اقتصادمان خارج کردیم و اکنون ارزی که برای ما وجهه غالب را دارد یورو، درهم امارات، روبل روسیه، لیر ترکیه و ارزهای منطقه‌ای است.
وی افزود: با 20 کشور درباره پیمان پولی و قرارداد حساب مشترک مذاکره و تفاهم کردیم و از این تعداد با 2 کشور ترکیه و پاکستان قرارداد امضاء شده و در حال عملیاتی شدن است.
رئیس‌ کل بانک مرکزی ادامه داد: با روسیه برای اتصال کارت‌های بانکی دو کشور قرارداد امضاء کردیم که در حدود 10 روز دیگر اجرایی می‌شود و این موضوع با پاکستان، ترکیه و چند کشور حاشیه خلیج‌فارس هم در حال اقدام است.
سیف با بیان اینکه در تلاشیم بازار سرمایه را در تامین مالی اقتصادی فعال‌تر کنیم، افزود: اکنون نظام بانکی تامین مالی 85 تا 90 درصد اقتصاد را بر عهده‌دارد.
وی اضافه کرد: نرخ سود بازار بین بانکی 27 تا 28 درصد بود که با ورود بانک مرکزی و ایجاد انضباط، این نرخ به حدود 17 تا 20 درصد کاهش و نرخ سود معادل بانکی اسناد خزانه اسلامی (سخاب) هم کاهش یافته است.
شرایط ارزی با ثبات است
اما نمی‌توان ارز را تک‌نرخی کرد!
رئیس‌ کل بانک مرکزی در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه یکی از دستاورد‌های جدی دولت یازدهم هم ثبات و آرامش قیمت ارز است، ادامه داد: وضع منابع ارزی ما هم مناسب است و جای نگرانی نیست بنابراین شرایط، مثبت و با ثبات است.
سیف علیرغم آنکه به ثبات ارزی به عنوان دستاورد دولت ‌اشاره کرده بود، در ادامه با ‌اشاره به اینکه یکسان‌سازی نرخ ارز باید زمانی انجام شود که بتواند استمرار پیدا کند و نگرانی و تزلزلی نباشد(!)، افزود: با وضع موجود که ثبات مناسبی داریم در نخستین فرصتی که فکر کنیم روابط بانکی ما مطلوب است این کار انجام خواهد شد.
سیف همچنین با تأکید بر اینکه نرخ کنونی ارز در بازار، مصنوعی نیست، در اظهاراتی عجیب اعلام کرد: برخی‌ها شایع می‌کنند که دولت برای جبران کسری بودجه‌اش این کار را انجام می‌دهد که نادرست است و به یاد ندارم که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران چنین اقدامی شده باشد(!)
گفتنی است چند هفته پیش سیف در جریان روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز و بهانه‌هایی همچون افزایش تقاضای دلار در ایام اربعین که برای افزایش نرخ ارز بیان می‌شد، گفته بود که قیمت دلار به نرخ‌های پایین‌تر برمی‌گردد، اما حالا علیرغم پایان اربعین و... نرخ ارز همچنان با شیب ملایم افزایش می‌یابد و روز گذشته دلار به 4 هزار و 139 تومان و یورو هم به 5 هزار و 45 تومان رسیده است.