kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
فرانسه:

باید با مشارکت آمریکا به برنامه موشکی ایران رسیدگی کنیم!


سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بار دیگر با تکرار ادعاها درباره برنامه موشکی ایران، تاکید کرد: باید با مشارکت آمریکا به برنامه موشکی ایران رسیدگی کنیم.
«آین روماته ایسپاین» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت که برنامه موشکی ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابقت ندارد.«آین روماته ایسپاین» به سؤالی درباره اظهارات «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه درباره تکمیل توافق هسته‌ای ایران با توافقی دیگر در زمینه برنامه موشکی، پاسخ داد.
وی گفت: همان‌طور که پیش از این گفتم، فرانسه به اجرای موشکافانه توافق وین توسط تمامی طرف‌ها پایبند است. این توافق، توافقی قدرتمند است که اجرای مناسب آن باعث جلوگیری از انحراف برنامه موشکی ایران به سمت مقاصد نظامی می‌شود. فرانسه تمایلی برای مذاکره مجدد درخصوص آن یا اصلاحش ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه مدعی شد: درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران باید بگویم که [این برنامه] با قطعنامه 2231 شورای امنیت مطابقت ندارد و برای منطقه بی‌ثبات‌کننده است.
وی در ادامه گفت: برنامه موشکی ایران، نگرانی‌ای است که باید همراه با شریکان اروپایی و آمریکایی‌مان، جدا از توافق وین به آن رسیدگی کنیم. همان‌طور که رئیس‌جمهور [ماکرون] پیش از این گفت امیدواریم که رایزنی‌ها با ایران درباره این موضوع، پیش بروند.
به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه گفت: در واقع، ما در چند ماه گذشته وارد گفت‌وگوهای سیاسی با ایران شده‌ایم که این امر به ما اجازه می‌دهد این موضوعات و موضوعات دیگر، به ویژه مسائل منطقه‌ای که درباره آن از ایران انتظاراتی داریم را به صورتی جامع مورد بررسی قرار دهیم.
ادعاهای مقام فرانسوی در حالی مطرح می‌شوند که قطعنامه 2231 که در ژوئیه سال 2015 در تأیید توافق هسته‌ای ایران صادر شد، ایران را از کار بر روی موشک‌های بالستیک طراحی شده که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند منع می‌کند. این در حالی است که موشک‌های ایران برای این منظور ساخته نشده‌اند.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ با شبکه خبری فرانس‌‌24 بار دیگر ضمن متهم کردن ایران به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه، گفت که لازم است با این کشور درباره برنامه موشک‌های بالستیک گفت‌وگو شود.
پیش از این برخی از مقامات ارشد دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی بودند که به واسطه برجام میان اروپا و آمریکا شکاف ایجاد شده است. این در حالی است که مقامات آمریکا-کاخ سفید و کنگره- همصدا با مقامات کشورهای اروپایی و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی مدعی هستند که باید محدودیت‌های برجام دائمی شده و مواردی همچون توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران نیز به آن اضافه شود.طرف مقابل در پی آن است تا خسارت محض برجام را به دیگر مولفه‌های قدرت ایران تعمیم بدهد.
رایزنی برجامی وزیر خارجه آلمان
در حالی که کمتر از دو هفته تا اعلام موضع کنگره آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 باقی نمانده، وزیر خارجه آلمان در راستای تاکید بر لزوم حفظ برجام با برخی مقام‌های ارشد قوه قانونگذاری آمریکا دیدار کرد.
وزارت خارجه آلمان در توئیتی در این باره نوشت: وزیر خارجه زیگمار گابریل با اعضای کنگره در واشنگتن دیدار کرد. توافق هسته‌ای با ایران نباید شکسته و نقض شود.
گفتنی است «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان-مهر 96- گفته بود: «برلین آمادگی دارد فشار دیپلماتیک بر ایران را افزایش دهد اما برجام نباید آسیب ببیند».
چندی پیش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با ‌اشاره به همراهی اروپا با آمریکا علیه ایران نوشت:«بنا بر گفته برخی دیپلمات‌ها، چندین رهبر شامل ترزا می‌‌نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه بر اهمیت حفظ فشار بر ایران بر سر موضوعاتی از قبیل آزمایش‌های موشکی بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تاکید کردند».
خرید آب سنگین
مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با یک رسانه ‌این کشور مدعی شده‌اند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، خرید مواد هسته‌ای از ایران توسط واشنگتن را متوقف کرده‌ است.
منابع آگاه به وبگاه واشنگتن‌فری‌بیکن گفته‌اند دولت ترامپ با انجام این کار قصد متوقف کردن سیاستی را دارد که در دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا آغاز شد.
دولت اوباما در اواخر سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود قصد خریداری ۳۲ تُن آب سنگین از ایران به ارزش 8/6 میلیون دلار دارد.
مقام‌های ارشد آمریکایی روز چهارشنبه گفته‌اند دولت آمریکا بعد از این وارد اینگونه مبادلات هسته‌ای با ایران نخواهد شد. منابع آمریکایی این اقدام را نوعی تغییر در سیاست واشنگتن با هدف قطع دسترسی ایران به منابع مالی آمریکا دانسته‌اند.