kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۹۹۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
عاقبت طرح کارورزی به کجا رسید؟

طرح‌های سرکاری دولت برای سر کار رفتن بیکاران


طرح کارورزی از سوی وزارت کار اجرایی شد تا ۹۷۰ هزار نفر سرکار بروند اما برخی می‌گویند شش ماه منتظر نشسته‌اند و تماسی با آنها گرفته نشده یا اینکه بعد از رفتن به واحد پذیرنده به بهانه‌های مختلف اخراج شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بررسی چشم‌انداز عرضه نیروی کار یا همان متقاضیان شغل حاکی از آن است که در چهار سال آینده سالانه 900 هزار نفر دانشجو از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند که از این تعداد بیش از 650 هزار نفر متقاضی شغل خواهند بود.
دولت دوازدهم برای مواجهه با این موضوع، طرح کاروزی را برای تحصیل‌کردگان اعلام کرد، اما وعده دولت برای ایجاد 971 هزار شغل برای دانش‌آموختگان دانشگاهی از همان ابتدا زیر سوال رفت.مطابق با دستورالعمل طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی، متقاضیان پس از ثبت‌نام در این سامانه و تعیین حیطه شغلی خود به واحدهای پذیرنده یعنی بنگاه‌های اقتصادی فعال در بخش خصوصی ارجاع داده می‌شوند و مدتی مشغول کار و آموزش می‌شوند و در این میان فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانى 270 هزار تومان، کارشناسى 310 هزار تومان و دکترى 350 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند و البته از حق بیمه هم محروم هستند. بنگاه اقتصادی یا واحد پذیرنده هم اختیار دارد که پس از طی مدت کارورزی‌، متقاضی را استخدام کند یا از استخدام وی سرباز زند.
بنابراین کارورز جز دریافت حقوقی زیر 400 هزارتومان هیچ حق دیگری ندارد و همه چیز به اراده واحد پذیرنده بستگی دارد که البته برای واحد پذیرنده هم مطلوبتر است که به طور مکرر جذب نیروی کارورز کند و پس از مدتی با بهانه‌ای از استخدام وی سرباز زند و این وسط هم جوان تحصیلکرده جویای کار «سر کار» می‌رود و به نوعی مورد استثمار قرار می‌گیرد.
حال جالب اینجاست که به فرض جوابگویی این طرح و استخدام برخی متقاضیان در واحدهای پذیرنده، باز هم اجرای این طرح خیلی‌ها را سر کار گذاشته است و برخی‌ها که بیش از چند ماه از ثبت‌نامشان در سامانه کارورزی می‌گذرد هنوز هیچ تماسی از سوی واحد‌های پذیرنده دریافت نکرده‌اند در حالی که به این وعده بزرگ دولت یعنی اشتغال 970 هزار نفری چشم امید بسته بودند.
 یکی دیگر از ایرادهای این طرح عدم تناسب بین ثبت‌نام کنندگان و بنگاه‌های نیازمند به کار هستند. به عنوان مثال برخی از نمایندگان کارگری بیان می‌کنند از هزار و 551 نفر متقاضی این طرح در یکی از استان‌ها تنها 4 کارورز توسط واحدهای پذیرنده برای انجام به این طرح دعوت به کار شده‌اند.
 علیرغم اینکه علی ربیعی، وزیر کار معتقد است که بهره‌گیری از طرح تخفیف بیمه برای کارفرمایان، انگیزه‌ای برای جذب نیرو است، کارورزی که به بنگاه اقتصادی معرفی می‌شود حدود 9ماه باید با کمترین حقوق قانونی برای کارفرما کار کند.
 گزارش‌های میدانی از روند اجرای طرح کاروزی حاکی از این است که این طرح نه تنها موفق نبوده بلکه تعدادی زیادی از فارغ‌التحصیلان به امید یافتن شغلی مدتی از وقت خود را صرف کارورزی کرده‌اند اما به بهانه‌های مختلف از سوی واحد پذیرنده جذب نشده‌اند یا شرایط برای کارورز تا حدی غیرقابل تحمل بوده است که محیط را ترک کرده است.