kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۹

فشار به روحانی برای درگیر شدن در پرونده سران فتنه (خبر ویژه)

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید روحانی از سرکوب آشوب‌های خیابانی سال 78 حمایت کرد.
سوزان مالونی در پایگاه اینترنتی اندیشکده بروکینگز مدعی شد آزمون واقعی روحانی نه در توانایی یا عدم توانایی دستیابی به توافق هسته‌ای در سیاست خارجی بلکه تمرکز روی مسائل داخلی و از جمله حقوق مخالفان سیاسی است.
این تحلیلگر آمریکایی بدون اشاره به رسوایی‌های دولت متبوعش در زندان‌های مخفی گوانتانامو و ابوغریب و ده‌ها زندان مشابه دیگر در اروپا و آسیا می‌نویسد: زندان اوین نماد خشونت همیشگی مورد تایید و حمایت جمهوری اسلامی است کسانی امید داشتند با روی کار آمدن روحانی، موضوع زندانیان و حقوق بشر تغییر کند اما تاکنون شاهد اقدام چندانی نبوده‌ایم. موسوی  و کروبی همچنان به خاطر برانگیختن اپوزیسیون  در حصر هستند. آنها با نهادهای تئوکرات (مذهبی) تاوان سنگینی پرداختند.
مالونی با بیان این مطلب که روحانی خود یک منتقد احمدی‌نژاد بود اما، مسئله حقوق بشر هیچ‌گاه در دستور کار مبارزه او قرار نداشت، افزود: وی در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی سرکوب اعتراضات در سال 1999 (1378) را در دانشگاه تهران تایید کرد و به منظور جلوگیری از هرگونه ابراز همدردی آشکار با جنبش موسوم به «فتنه»، با دقت و هوشیاری، فضای به مثابه میادین مین سیاسی پس از انتخابات 2009 را پشت سر گذاشت و همچنان از طرح درخواست آشکار آزادی موسوی و کروبی طفره می‌رود.
در ادامه این تحلیل آمده است: معلوم نیست روحانی در قمار سیاست خارجی و چالش هسته‌ای موفق شود اما آزمون واقعی او در سیاست داخلی است نه توافق یا عدم توافق هسته‌ای با غرب(!)
در همین حال خبرگزاری آلمان در تحلیلی نوشت روحانی این روزها به خاطر اهمیت ندادن به موضوع حصر موسوی و کروبی از سوی برخی اصلاح‌طلبان نظیر خاتمی مورد انتقاد قرار دارد. خاتمی در این باره گفته که از دولت روحانی انتظار می‌رفت کشور کمتر امنیتی اداره شود.