kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۹۰۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

«همدلی‌» با رژیم صهیونیستی در روز همبستگی با فلسطین!



سرویس سیاسی -
8 آذر ماه هر سال روز «اعلام همبستگی با ملت فلسطین» نامگذاری شده است، روزنامه زنجیره‌ای همدلی در شماره دیروز خود به جای همبستگی با ملت مظلوم فلسطین «همدلی» خود را با رژیم‌صهیونیستی نشان داد!
روزنامه همدلی در گزارشی به اقدام پهلوانانه علیرضا کریمی در مسابقات جهانی کشتی آزاد لهستان که برای اینکه در مقابل بازیکنی از رژیم صهیونیستی قرار نگیرد در مقابل کشتی‌گیر روس تعمداً و علیرغم اقتدار، بازی را واگذار کرد پرداخته و این اقدام را باخت از سر افسانه‌بافی سیاستمداران قلمداد کرد!
در بخشی از این گزارش که برای همدلی با رژیم صهیونیستی نگارش شده آمده است: مگر یک جوان 23 ساله چقدر تاب تحمل ناملایماتی را دارد که سیاست یا ایدئولوژی یا هر چیز دیگر، به آدم تحمیل می‌کند؟ آن هم در شرایطی که هنوز هیچ‌کس در ایران نمی‌داند چه کسی دستور شرکت نکردن در مسابقاتی را که یک طرف آنها شرکت‌کننده یا شرکت‌کنندگانی از اسرائیل حضور دارند، داده است؟
روزنامه زنجیره‌ای همدلی در روز همبستگی با ملت مظلوم فلسطین اوج همدلی و گرایش خود را به صهیونیست‌ها که از به رسمیت شناخته‌نشدن و بایکوت خود توسط کشورهای مسلمان در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی ورزشی به شدت مستاصل شده‌اند نشان داده و این بازی نکردن و به رسمیت نشناختن اسرائیل به عنوان یک کشور را به نقد کشیده و آن را سیاسی خوانده است.
روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات همواره حامی منافع اسرائیل در جهان اسلام و ایران بوده‌اند، از یادها نرفته است که در جریان فتنه 88 عده‌ای در خیابان‌های تهران با شعار «نه غزه، نه لبنان» به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان دادند و نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم اعلام کرد اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.

وعده‌های روحانی تنها برای کسب رای بود
روزنامه زنجیره‌ای بهار در گزارشی به گزارش صد روزه روحانی پرداخته و این دوره را دوره‌ای خنثی نامیده و دلایل عدم رضایت مردم از دولت روحانی را بررسی کرده است.
در این گزارش آمده است: مردم در خرداد۹۶ با غلبه بر ناامیدی‌ها و با امید به بهبود شرایط کشور نام حسن روحانی را «تَکرار» کردند. با نگاهی به نظرسنجی‌ها شاهد آن هستیم که محبوبیت روحانی به همان میزان که در همین چند ماه پیش و روزهای انتخابات ۹۶ اندک اندک افزایش می‌یافت حالا رو به افول می‌رود و نشانه‌هایی از نارضایتی در جامعه نمود پیدا می‌کند.
در ادامه این گزارش آمده است: شاید بتوان دلیل اصلی نارضایتی به وجود آمده در میان حامیان روحانی را با بی‌توجهی رئیس‌جمهور نسبت به محدودیت‌های موجود مرتبط دانست. روحانی به شکل بی‌محابایی در زمان انتخابات انتظارات را بالا برد و پس از برگزیده شدن از جانب اکثریت و در هنگام عمل با موانع گوناگون و قابل پیش‌بینی مواجه شد.
روزنامه بهار می‌افزاید: آقای روحانی در هنگام انتخابات یا به طور عمدی و یا سهواً وعده‌هایی را به مردم داده است که تنها نتیجه آن جلب توجه رای‌دهندگان بوده است و ظاهرا هنوز فشارهای خارج از دولت اجازه اجرایی شدنش را نمی‌دهد.
این روزنامه زنجیره‌ای در پایان گزارش خود با این ادعا که دولت روحانی در سال 1396، وضعیت بدتر دولت‌های سابق را به بد تبدیل کرده بود و امروز وظیفه دارد این وضعیت بد را به خوب بدل کند نوشته است: بسیاری از روحانی و تیم سیاست خارجی‌اش مطالبه رفع تحریم‌های باقی‌مانده را دارند. تحریم‌هایی که رفع آنها در قدم اول نیازمند ایجاد اجماعی در داخل کشور است. اجماعی که در پرونده هسته‌ای حداقل از تابستان۹۲ به این سو به طور نسبی وجود داشت اما درخصوص سایر پرونده‌ها اثری از آن یافت نمی‌شود.
گفتنی است مدعیان اصلاحات در دوره انتخابات به شدت از دولت حمایت می‌کردند و پس از انتخابات نیز مزد خود را با تصدی سمت‌های مختلف از وزارت تا معاونت و مشاورت گرفتند ولی نیم‌نگاهی به 1400 دارند تا حضور خود در قوه مجریه را تداوم ببخشند، انتقادهای اصلاح‌طلبان از دولت روحانی را باید در این راستا مورد ارزیابی قرار داد، ولی این ادعا که تحریم‌ها در دولت یازدهم با برجام برداشته شد و بایستی برای باقی تحریم‌ها نیز با برجام‌های دیگر فکری اندیشید گزاف به نظر می‌رسد.
در طول چهار سال گذشته نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه بر میزان آنها افزوده نیز شده است و حال پیچیدن نسخه سازش و معامله برای تحریم‌های دیگر در حالی که تحریم‌های سابق جای خود باقی است عجیب به نظر می‌رسد!

توجیه نسخه پیچی معامله برای قدرت دفاعی کشور
مدیر مسئول روزنامه تازه تاسیس و زنجیره‌ای جامعه فردا در توجیه یادداشت روز سه‌شنبه این روزنامه در توجیه نسخه‌پیچی معامله برای قدرت دفاعی کشور گفت: موضع درج شده در گزارش روزنامه و سرمقاله آن، این است که اکنون با توجه به پیروزی‌هایی که در عراق و سوریه با همت نیروهای نظامی ایران به دست آمده است، فرصت مناسبی است که با هر کس که درباره موضع موشکی ایران مشکل دارد از موضع قدرت و طرف پیروز مذاکره صورت گیرد.
گفتنی است روزنامه تازه تاسیس «جامعه فردا» که توسط طیف اصلاحات منتشر می‌شود، در سرمقاله شماره‌ سه‌شنبه خود با عنوان «نوبت مذاکره » در نقش پیاده نظام آمریکا و اروپا و در ادامه خط تبلیغی انحرافی و خلاف امنیت ملی جریان مدعی اصلاحات در موضعی وقیحانه و بی‌شرمانه بر لزوم مذاکره و معامله بر سر موشک‌های دفاعی کشور تاکید کرده بود.
از سوی دیگر طرف پیروز یک نزاع و جنگ هیچ‌گاه پای میز مذاکره نمی‌نشیند تا دستاوردهای خود را به طرف شکست خورده بقبولاند، این پیروزی که به همت شجاعت و پایمردی دلیرمردان مدافع حرم و نیروهای نظامی کشور اعم از سپاه و ارتش به دست آمده است قابل مذاکره نیست چرا که به ثبوت و اثبات رسیده است.

تراز تجاری کشور؛ منفی 4 میلیارد دلار
روزنامه اعتماد در صفحه اقتصادی خود گزارشی را با عنوان «تداوم تراز تجاري منفي براي هشتمين ماه سال / تراز تجاري كشور منفي ٤ ميليارد دلار شد» منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: «موضوع منفي بودن تراز تجاري كشور به يك روال ثابت در ماه‌هاي گذشته مبدل شده است و در حالي كه آمارها از گمرك كشور حكايت از تراز تجاري منفي هفت ماهه كشور مي‌داد تازه‌ترين گزارش از اين مركز مجددا تراز تجاري ٤ ميليارد دلاري منفي را براي هشت ماهه سال جاري به ثبت رسانده است. بر اساس آمار گمرك ايران، در ٨ ماهه نخست ٩٦، تراز تجاري كشور منفي چهار ميليارد دلار بوده و ضمن افزايش صادرات به عراق و چين، صادرات به امارات كاهش يافته است.»
در ادامه این گزارش تصریح شده است: «مجموع صادرات غيرنفتي ايران در هشت‌ماهه سال جاري به ۲۸ ميليارد و ۴۸۸ ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ميزان 1/21 درصد كاهش داشته است، اما سير نزولي كاهش صادرات غيرنفتي در ماه گذشته 2/17 درصد بود.»
در بخش دیگری از این گزارش به موضوع قابل توجه افزایش واردات‌اشاره شده است: « بر اين اساس در اين مدت تشريفات گمركي ۱۰۲ ميليون و ۳۸۱ هزار تن كالا در گمركات كشور تماما به‌صورت الكترونيكي و با كنترل كامل به روش هوشمند انجام شده كه از اين مقدار ۲۳ ميليون و ۵۶۹ هزار تن سهم واردات و ۷۸ ميليون و ۸۱۲ هزار تن سهم كالاهاي صادراتي غيرنفتي بود.  اين گزارش مي‌افزايد، در هشت‌ماهه سال جاري به ميزان ۳۲ ميليارد و ۴۱۹ ميليون دلار انواع كالا وارد كشور شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 17/52 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. عمده‌ترين دلايل افزايش واردات به كالاهاي اساسي، قطعات منفصله خودرو، خودرو و كالاهاي سرمايه‌اي مربوط مي‌شود.»

گفتاردرمانی بود نه گزارش عملکرد!
روزنامه آرمان در یادداشتی با‌ اشاره به گزارش روحانی از عملکرد صد روزه دولت نوشت: «یک ایرانی داریم که در ذهن رئیس‌جمهور قرار دارد و هیچ مشکل و چالشی نه در سیاست خارجی، نه سیاست داخلی نه اقتصاد و... ندارد. اما ایرانی دیگر که در عالم واقعیت وجود دارد که با 7 میلیون بیکار و رکود اقتصادی سنگین و دولتی که ظرف 7 ماه گذشته از قریب 19 هزار میلیارد تومانی که علی‌القاعده باید با گذشت نیمی از سال به عنوان نیمی از بودجه عمرانی هزینه می‌شده، فقط 8 هزار میلیارد تومان آن را هزینه کرده است».
این روزنامه در ادامه نوشت: «رئیس‌جمهور ترجیح می‌دهد با دلایل محکمی که دارد از ایرانی که در عالم واقعیت وجود دارد کمترسخنی به میان آورد و از ایران ذهنی خود بیشترسخن بگوید. آن‌گونه که آقای روحانی از این ایران ذهنی سخن گفت کشور ما با همسایگانش به غیر از یکی دو استثنا (که وزارت خارجه در تلاش برای بهبود روابط است) رابطه خوبی دارد و مشکل اقتصادی، بیکاری و... در آن دیده نمی‌شود. معلوم نیست هدف و مخاطب رئیس‌جمهور در این صحبت رودرروی تلویزیونی کدام اقشار جامعه است.»
آرمان در ادامه نوشت: «معلوم نیست هدف آقای روحانی از این‌گونه گفتار درمانی‌ها چیست اما آنچه مسلم است این است که اگر وی به این سیاق خود ادامه دهد و چشم بر مشکلات واقعی مردم ببندد، راه را برای پوپولیسم سهمگین هموار خواهد کرد.»
گفتنی است رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی سه‌شنبه شب،گفت: «امیدواریم در 100 روزی که گذشت توانسته باشیم خدمتی که به مردم وعده داده بودیم را ارائه کرده باشیم.»
پیش از این روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد نوشته بود: «برخورداری از نتیجه ملموس برای دولت دوم روحانی بسیار حیاتی است و دیگر نمی‌شود با مردم گفتار‌درمانی کرد و با بیان توجیهات و اینکه ما می‌خواستیم آنها نگذاشتند، اعتماد آنها را مجددا کسب کرد.»