kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۸۸۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۱
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی:

گندم داخلی کیفیت لازم برای پخت نان را دارد

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: گندم داخلی کیفیت لازم برای پخت نان را دارد و نیازی به واردات این محصول نیست.



به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری‌پور در سی و هشتمین سمینار سالانه حفظ نباتات در یزد گفت: گندم رقم مهرگان با 13/8 درصد پروتئین و رقم شوش و احسان جزو رقم‌های ممتاز کشور هستند. گندم مورد نیاز خبازی‌های کشور 8/5 میلیون تن است. ضمن اینکه گندم داخلی کیفیت لازم را برای پخت نان دارد.
وی گندم را در تأمین امنیت غذایی، جزو محصولات استراتژیک و مهم دانست و تصریح کرد: این محصول 39 درصد انرژی و 42 درصد پروتئین موردنیاز بدن را تأمین می‌کند و به دلیل اهمیت آن در امنیت غذایی، نمی‌توانیم از تولید آن صرف‌نظر کنیم و منتظر دیگران باشیم، زیرا ممکن است آنان بنا به دلایلی در آینده گندم مازاد تولید نکنند.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: دو سوم گندم تولید داخل در اراضی دیم کشت می‌شودو بخشی از گندم آبی‌مان نیز از آب باران، استفاده می‌کند. با بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری و روش‌های کشت، مصرف آب در مزارع گندم رو به کاهش است.
اسفندیاری‌پور با اشاره به کاهش علف‌های هرز در مزارع گندم کشور اظهار داشت: امسال نزدیک به 430 هزار تن بذر گواهی شده میان کشاورزان توزیع شده که به کاهش علف‌های هرز در مزارع کمک کرده است. میزان توزیع بذر گندم گواهی شده میان کشاورزان در سال 92 بالغ بر 290 هزار تن، سال 93 نزدیک به 330 هزار تن، سال 94 حدود 380 هزار تن و سال گذشته 461 هزار تن بود.وی با اشاره به تولید جهانی گندم تصریح کرد: در حال حاضر 760 میلیون تن تولید جهانی گندم است که در سطح 225 میلیون هکتار از اراضی کشت می‌شود. در سال 2012 تجارت جهانی گندم 138 میلیون تن بود و اکنون این رقم به 170 میلیون تن رسیده که بخشی از آن ناشی از افزایش تولید است.مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خودکفایی در تولید گندم به پایداری مطلوبی رسیده گفت: نیاز به واردات گندم در سال 97 نیست.