kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
نایب ‌رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس:

مناطق آزاد به آفت بزرگ اقتصاد تبدیل شده‌اند



نایب ‌رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است، در حال حاضر نه تنها تولید و صادرات قابل قبولی در مناطق آزاد نداریم، بلکه این مناطق به مکانی برای واردات تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر کریمی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره بررسی عملکرد مناطق آزاد گفت: فلسفه تاسیس مناطق آزاد، ایجاد مناطقی با برخورداری از یک سری معافیت‌های حقوقی و مالیاتی برای توسعه تولید و صادرات بوده است، اما در حال حاضر نه تنها تولید و صادرات قابل قبولی در این مناطق نداریم، بلکه حتی به مکانی برای واردات تبدیل شده‌اند.
وی افزود: مناطق آزاد بستری برای تسهیل رشد اقتصادی در نظام تجاری و در سطح منطقه‌ای و جهانی هستند.
نایب‌رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در قالب برنامه توسعه در سال 70 و 71 و 72 مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار و ماکو در سال 89 تاسیس شد و سرمایه‌گذاران خارجی توانستند، بدون قید و بند سرمایه‌گذاری تولیدات خود را صادر کنند و با کسب تسهیلات قانونی و نیروی کار، عملکرد چند دهه‌ای در این مناطق آزاد نشان دهند.
کریمی ادامه داد: مناطق آزاد به یک آفت بزرگ تبدیل شده‌اند و به جای تامین زیر ساخت‌ها یک زمین بکر را مصوب کرده و در اختیار این مناطق آزاد قرار داده‌ایم. آفت این منطقه‌این است که از ابتدا سنگ بنای آنها از طریق تامین عوارض گذاشته شده است و همواره واردات بر صادرات می‌چربد.
وی گفت: کارشناسان رسوب کالا از منطقه آزاد و یا همان پدیده قاچاق را از مشکلات موجود در مناطق آزاد می‌دانند. کالای همراه مسافر به یکی از جذابیت‌های مسافران تبدیل شده است و بسیاری از لوازم غیر ضروری از این مناطق وارد کشور می‌شود.
آهنگران، معاون شورای عالی مناطق آزاد هم در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: مناطق آزاد بیشتر به کارهای خدماتی و بانکی می‌پردازند و عملکرد آنها نسبتا موفق بوده است.وی افزود: مکان یابی مناطق آزاد به درستی صورت نگرفته چون شیوه مدیریت مناطق آزاد درآمد هزینه‌ای است.
معاون شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: از دیگر مشکلات مناطق آزاد مساحت زمین‌هایی است که انتخاب می‌شود. در کشورهایی که روی مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مناطق آزاد بیش از 400 تا 500 هکتار نیستند، اما برخی مناطق آزاد در ایران مانند منطقه آزاد ماکو 540 هزار هکتار است و همین مسئله موجب شده مدیران مناطق آزاد به جای تولید و صادرات به دنبال کارهای عمرانی و شهرداری بروند چون مناطقی که به عنوان منطقه آزاد تعریف شده شهر و روستاهای بسیاری را در برگرفته است.
آهنگران گفت: رسوب نیرو در مناطق آزاد از دیگر مشکلات این مناطق شمرده می‌شود. به عنوان مثال در منطقه‌ای مانند قشم کارکنان مناطق آزاد چند برابر کارکنان شهرداری آن منطقه است. در صورتی که قرار نیست این مناطق آنقدر کارمند به خدمت بگیرند که در پرداخت حقوق آنها هم دچار مشکل بشوند و از راه‌هایی مانند فروش زمین و برخی عوارض حقوق آنها را تامین کنند.