kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
میدل ایست آنلاین

ایران و متحدانش آمریکا را از معادلات سوریه حذف کردند



یک نشریه آمریکایی نوشت، ایران و روسیه، واشنگتن را از معادلات نظامی و سیاسی سوریه، به حاشیه رانده‌اند.
«میدل ایست آنلاین» نوشت، ایران و روسیه در تلاش‌های تازه خود برای پایان دادن به بحران سوریه، اشرافی کلی برای حل منازعات داخلی این کشور دارند، اما به نظر می‌رسد که آمریکا هیچ راهبرد جامعی برای ایجاد نظم در سوریه پس از جنگ ندارد.
این نشریه افزود: با حذف داعش، دو کشور ایران و روسیه به عنوان حامیان کلیدی «بشار اسد» و رقیبان منطقه‌ای آمریکا، 22 نوامبر (سوم آذر) نشستی را در «سوچی» روسیه بدون حضور نماینده واشنگتن برگزار و طرح جدیدی را ارائه کردند که گفت‌وگوهای میان دمشق و مخالفان، در چارچوب آن، صورت می‌گیرد و این نشست، مذاکرات (کنونی) ژنو را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
میدل ایست آنلاین افزود، نقش فعلی آمریکا در سوریه، به جنگ علیه داعش محدود شده و اصولا «دونالد ترامپ» رئیس‌‌جمهور آمریکا، هیچ طرحی را برای سوریه پس از داعش ندارد.
 مجله آمریکایی «پولیتیکو» روز سوم آذر نوشته بود که ترامپ برنامه‌ریزی برای سوریه پس از جنگ را به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه واگذار کرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، موسسه یهودی امنیت ملی که در آمریکا مستقر است و «جیستا» نام دارد، هم اعلام کرد، برای آمریکا بسیار ضروری است تا در موضوع سوریه، دست به اقدام عملی بزند. این نهاد صهیونیستی نیز از کاخ سفید خواست، جلوی نفوذ ایران و روسیه را در سوریه بگیرد.
خود شخص ترامپ نیز اخیرا در توئیتر خود، از شرایط تحمیلی بر آمریکا در سوریه، شکایت کرد و نوشت، تلی از فضولات در خاورمیانه برای او به ارث مانده است.
وی میزان هزینه آمریکا در خاورمیانه را شش تریلیون دلار ذکر کرد. این مبلغ اگر درست باشد، احتمالا هزینه‌های پس از 11 سپتامبر سال 2001 تاکنون را شامل می‌شود.
این مسئله که آمریکا هیچ طرح جامعی در ارتباط با سوریه ندارد، موضوعی است که از زبان «هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بیان شده است.
فروپاشی رهبری آمریکا
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در سرمقاله خود نوشت که با نزدیک شدن نابودی داعش در سوریه، موج تازه‌ای از فعالیت دیپلماتیک با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه در جریان است.
این روزنامه در ادامه نوشت که رخدادهای سوریه، سکوی جدیدی را برای روسیه در خاورمیانه به وجود آورده و آمریکا را به حاشیه رانده است.
طبق این گزارش، پنتاگون به دنبال حفظ اهرم در فرایند سیاسی سوریه است و به همین منظور، ارتش آمریکا را در شمال شرقی سوریه مستقر کرده است تا نیروهای کرد و عرب را که میدان‌های نفتی کلیدی را تحت کنترل دارند، مشاوره دهند. اما در عین حال ترامپ به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه قول داده است که تحویل سلاح آمریکا به کردها را متوقف کند.
این گزارش در پایان نوشت که در حال حاضر، روسیه به عنوان یک قدرت، در مهم‌ترین درگیری خاورمیانه، جای آمریکا را گرفته و این مسئله که ترامپ از تحولاتی که در سوریه در حال رخ دادن است، استقبال می‌کند، در واقع گواه دیگری از تسلیم شدن وی در مقابل کرملین است. این قضیه البته، ادامه تحولات فاجعه‌بار دوره «باراک اوباما» (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) در سوریه است که فروپاشی رهبری آمریکا در جهان را سرعت بخشیده است.
علت سردرگمی آمریکا
اما، اینکه گفته می‌شود آمریکا هیچ راهبرد مشخصی در قبال تحولات سوریه ندارد، این سؤال را به  وجود می‌آورد که علت آن چیست؟
به اعتقاد کارشناسان، واقعیت این است که آمریکا هیچ گزینه‌ای ندارد و اجرای همه گزینه‌های این کشور، اعم از سیاسی و نظامی، به شکست انجامیده‌اند.
در حال حاضر، واشنگتن حتی نمی‌تواند از تروریست‌های به اصطلاح میانه‌رو و کردهای مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» هم حمایت کند.
به گزارش تسنیم، در ارتباط با کردهای سوریه، واشنگتن ترکیه را تمام قد مقابل خود دارد و نمی‌تواند از این متحد کلیدی خود در منطقه، چشم‌پوشی کند.
در همین ارتباط، «مولود چاوش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه درباره تماس تلفنی  که اخیرا ترامپ با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه داشت، گفت که وی قول داده برای کردها در شمال سوریه هیچ سلاحی نخواهد فرستاد. بدین ترتیب، واشنگتن مجبور است آخرین متحد خود در سوریه (یعنی شبه‌نظامیان کرد) را به حال خود
رها کند.
«سارا ساندرز» سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که آمریکا ممکن است حمایت‌های تسلیحاتی خود از گروه‌های خاص در سوریه را متوقف کند. به گزارش فارس، ساندرز علت این تصمیم کاخ سفید را پیشروی‌های انجام شده علیه داعش اعلام کرد.
سخنگوی کاخ سفید افزود: این (اقدام کاخ سفید) به معنای توقف تمامی حمایت‌ها از گروه‌های معارض نیست.
در مجموع، تغییر سیاست حمایت تسلیحاتی کاخ سفید از گروه‌های تروریستی در سوریه، امری کاملا تحمیلی است و واشنگتن احتمالا از آن شانه خالی می‌کند. تا اینجا هم وزارت دفاع آمریکا با اتخاذ یک موضع مبهم در ارتباط با ارسال سلاح برای کردهای سوریه، تلاش کرد وعده ترامپ به اردوغان را دور بزند. این نهاد آمریکایی اعلام کرد، در حال بررسی اعمال تغییراتی در برنامه ارسال سلاح برای کردهاست.
در بیانیه پنتاگون که توسط «اریک پاهون» سخنگوی آن خوانده شده، آمده است:‌ در حال بررسی اعمال تغییرات در حمایت نظامی از شرکای کرد هستیم و این کار را تا جایی که الزامات مقابله با بازگشت داعش و تلاش برای نابودی این گروه اجازه دهد، انجام خواهیم داد.
پنتاگون به صراحت ترامپ از «توقف» ارسال کمک‌های نظامی سخن نگفته است.
کردهای سوریه پس از بیرون راندن داعش از پایتخت خودخوانده‌اش یعنی «رقه»، اعلام کردند که قصدی برای تحویل دادن این شهر به دولت مرکزی سوریه ندارند.
سایر رویدادها
* «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه از عملکرد کمیته بین‌المللی تحقیقات شیمیایی در سوریه، انتقاد کرد. این کمیته تلاش کرد دمشق را مسئول حمله شیمیایی در «خان شیخون» جا بزند.
* مسکو اعلام کرد، آمریکا مانع ارسال کمک‌های انساندوستانه به منطقه «التنف» در شرق سوریه می‌شود. حدود 50 هزار نفر در این منطقه، ساکن هستند.
* برخی منابع کردی خبر دادند، ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، در مناطق شمالی سوریه، 4000 نظامی مستقر کرده است.
* «استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد، هیئت‌های دولت دمشق و معارضان سوریه باید بدون پیش‌شرط در مذاکرات ژنو حضور یابند. جلسات این مذاکرات هفته آینده برگزار خواهد شد.