kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱
در جلسه علنی مجلس مطرح شد

افزایش بیش از ۳ برابر نقدینگی در دوره تدبیر و امید ارثیه‌ای برای دولت سیزدهم

مجلس روز یکشنبه خود را با جلسه غیرعلنی برای بررسی مشکلات موسسات مالی آغاز کرد که در آن جلسه ادعای رئیس ‌بانک مرکزی مبنی بر مجوز نداشتن این موسسات از بانک مرکزی مورد ایراد نمایندگان واقع شد همچنین در نطق میان‌دستور نماینده اسفراین نسبت به سیاست‌های غلط اقتصادی دولت هشدار داد.



جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس (5 آذر) با هدف بررسی مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری آغاز شد. در این نشست ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور حضور داشتند. قرار بود در این نشست ولی‌الله سیف گزارشی را درباره مشکلات موسسات مالی به نمایندگان ارائه کند.
مسئولان قول دادند
علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی، با ‌اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی نظرات خود را ارائه دادند،‌ خاطرنشان کرد: مسئولان بانک مرکزی قول دادند مشکل سپرده‌گذاران حل شود.بهروز نعمتی عضو هیئت‌رئیسه مجلس پس از اتمام جلسه غیرعلنی در جمع خبرنگاران با ذکر اینکه در سطح سپرده اقدامات خوبی برای حل این مشکل انجام شده است،‌ خاطرنشان کرد: خواسته نظام و سران سه قوه آن است که مشکلات سپرده‌های مردم در این مؤسسات هرچه سریع‌تر مرتفع شود.
نعمتی با یادآوری اینکه بازپرداخت سپرده‌ها تا سقف 200 میلیون تومان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: آقای سیف در این نشست اعلام کرد که تا کنون  3 هزار و 600 میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به سپرده‌گذاران پرداخت شده است.
وی این رقم را بیش از 98 درصد مجموع سپرده‌گذاران عنوان کرد و با ‌اشاره به اینکه سپرده 2 درصد باقیمانده که بالای 200 میلیون تومان است هم پرداخت خواهد شد، عنوان داشت: بخشی از پول برخی سپرده‌گذاران بالای 200 میلیون تومان نیز در حال پرداخت شدن است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:‌ در نشست غیرعلنی صبح یکشنبه مجلس مقرر شد سپرده افراد در سایر مؤسسات مالی و اعتباری نیز تا 100 میلیون تومان پرداخت شود که این کار در دستور بانک مرکزی قرار گرفته است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در نشست غیرعلنی صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی تصمیم بر آن شد که جلساتی میان معاونان سه قوه یعنی آقایان جهانگیری، پزشکیان و محسنی اژه‌ای با آقای سیف رئیس‌کل بانک مرکزی تشکیل شود.
واکنش نمایندگان به اظهارات سیف
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با ‌اشاره به جلسه غیرعلنی روز یکشنبه گفت: در این جلسه ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان کرد که موسسات مالی که امروز به مشکل خورده‌اند از بانک مرکزی مجوز نداشته‌اند که این صحبت رئیس ‌بانک مرکزی با واکنش نمایندگان همراه شد. وکلای ملت گفتند که همین که شما به این مؤسسات مجوز اولیه داده‌اید و بخشی از دارایی‌های آنها را به عنوان سپرده نزد بانک مرکزی نگه داشته‌اید خود بیانگر این است که این مؤسسات از بانک مرکزی مجوز داشتند.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رئیس ‌بانک مرکزی گفت که از سوی دیگر رکود در بورس مسکن باعث شد که این مؤسسات با مشکل مالی مواجه شوند و نتوانند پاسخگوی سپرده‌گذاران باشند.
همچنین در این جلسه تاکید شده است که دارایی‌ها و املاک مؤسسات مالی که امروز با مشکل مواجه شده‌اند غیر‌واقعی و بیشتر از میزانی که بوده توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شده که این مسئله باید مورد رسیدگی قرار گیرد.
دیگر اینکه عزت‌الله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت‌وگو با فارس ضمن ‌اشاره به اعتراضات گسترده مردم نسبت به موسسات مالی که نشان از فساد در این بخش دارد گفته است: با وجود تأکید ما اکنون یک ماه است که جلسات ستاد برگزار نشده است.
خدا دولت سیزدهم را به خیر کند!
هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس به عنوان ناطق میان‌دستور صحن علنی پارلمان ضمن تبریک هفته بسیج بر دلاورمردان دفاع مقدس و مدافعین حرم، اظهار داشت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است مشکلات اجرایی زیادی به ویژه برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است که لازم است در نحوه اجرا تعرفه مالیاتی اصلاح بنیادین صورت گیرد.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در 7 ماهه امسال عملکرد مالیات‌های مستقیم 27 هزار میلیارد تومان بوده است، مالیات بر ارزش افزوده نیز 21 هزار میلیارد تومان و عوارض دهیاری و شهرداری‌ها نیز 9 هزار میلیارد تومان بوده است. پس می‌بینیم که این مالیات بر ارزش افزوده بر مالیات مستقیم پیشی گرفته است. بنابراین ضرورت دارد که از آنجایی که این موضوع مشکلات جدی برای تولید ایجاد کرده است امیدواریم بتوانیم گام‌های بزرگی در این رابطه برداریم.
قوامی همچنین خاطرنشان کرد: نقدینگی در شروع دولت یازدهم 450 هزار میلیارد تومان بوده است که اکنون و در آبان ماه سال 96 به بیش از یک میلیون و 400 هزار میلیارد تومان رسیده است. بین تورم و نقدینگی رابطه مستقیم وجود دارد که تورم در سال 92، 36 درصد بوده و اکنون به 10 درصد رسیده است این خلاف جهت حرکت کردن یعنی نقدینگی به صورت پنهان در ترازنامه بانک‌ها وجود دارد و در آینده ما اگر این را به سمت تولید کانالیزه نکنیم باید شاهد تورم‌های 200 درصدی باشیم. خدا دولت سیزدهم را به خیر کند.
طرح دو فوریت برای قانون انتخابات شوراها!
وکلای ملت با دو فوریتی بررسی شدن طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران جهت اصلاح نحوه کاندیداتوری و انتخاب اقلیت‌های دینی موافقت کردند.
علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در مخالفت با دوفوریتی بررسی شدن طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با ‌اشاره به اینکه اختیاری نماینده زرتشتیان در اظهارات خود درباره ضرورت دو فوریتی بررسی شدن این طرح، بخشی از واقعیت را مطرح کرده است، گفت: من علاوه ‌بر اینکه اخطار اصل 4 قانون اساسی داشته و نمایندگان مجلس را به قاعده نفی سبیل ارجاع می‌دهم تذکر ماده 160 آئین‌نامه داخلی مجلس را دارم.
وی افزود: قانون اساسی حق اقلیت‌های دینی را پذیرفته و هم اکنون ادیان الهی در مجلس به عنوان مرکز ثقل تصمیم‌گیری کشور نماینده دارند که نشاندهنده رویکرد احترام جمهوری اسلامی ایران به ادیان است.
ادیانی در توضیح تذکر آئین‌نامه‌ای خود گفت: در آئین‌نامه مجلس قید شده است که تقاضای دو فوریت برای جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت مطرح می‌شود؛ درباره طرح اصلاح قانون شوراها چه خسارتی برای کشور به وجود می‌آید؟