kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳

لاوروف: آمریکا عمداً کره‌شمالی را تحریک به جنگ می‌کند


وزیر خارجه روسیه گفت، آمریکا عمداً کره‌شمالی را تحریک به جنگ می‌کند.
«سرگئی لاوروف»، پس از میزبانی «تارو کونو»، همتای ژاپنی‌اش در مسکو، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت، واشنگتن در واکنشی نامناسب به تهدیدهای کره شمالی، در حال نظامی کردن منطقه آسیا، پاسیفیک با تزریق سلاح به ژاپن و کره جنوبی است. وی تاکید کرد، مسکو تلاش‌های آمریکا را در نظامی کردن منطقه به بهانه مقابله با تهدیدهای کره‌شمالی قابل قبول نمی‌داند.
به گزارش ایسنا، به نقل از راشاتودی، لاوروف با متهم کردن آمریکا به تحریک کره شمالی گفت: جای تاسف است که طی چند ماه اخیر به رغم عدم انجام آزمایشات موشکی از سوی پیونگ یانگ، آمریکا راضی نشده و باز هم دست به اقدامات تحریک‌آمیز می‌زند. گویا آمریکایی‌ها منتظرند صبر کره شمالی به پایان برسد تا بتوانند بار دیگر گزینه نظامی را مطرح کنند. همان‌طور که مقامات آمریکا بارها گفته‌اند همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی درباره کره شمالی روی میز است.
وی افزود، ما براین باوریم که اقدامات انجام شده از سوی آمریکا و متحدانش در منطقه «کاملا نامناسب» است. روسیه نگرانی شدید خود را بابت این حقیقت که ژاپن یا کره جنوبی در واکنش به تهدیدهای کره شمالی میزبان سیستم‌های دفاعی موشکی آمریکا شوند ابراز کرده است.
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: سامانه دفاع موشکی مشابهی از سوی آمریکا در اروپا در حال مستقر شدن است، واشنگتن مدعی است که آن را برای دفاع از قاره سبز در مقابل موشک‌های ایران مستقر می‌کند. اگر شما روی نقشه هم نگاهی بیندازید، می‌بینید که سیستم دفاع موشکی آمریکا به سوی چین و روسیه هدف گرفته شده است.
در این مصاحبه مطبوعاتی، وزیر خارجه ژاپن با اظهارات لاوروف مخالفت کرد و گفت که این سامانه دفاع موشکی روابط میان توکیو و مسکو را مخدوش نمی‌کند و استفاده از همه ابزارهای ممکن و تشدید فشارها بر کره‌شمالی برای توقف برنامه‌های هسته‌ای و آزمایشات موشکی‌اش ضروری است.
دیدار میان وزرای خارجه روسیه و ژاپن در حالی صورت گرفت که تنش در شبه جزیره کره در بالاترین سطح خود قرار دارد. در ماه‌های گذشته، واشنگتن نشان داده که مسئله اقدام نظامی علیه کره شمالی را مدنظر دارد. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز پنجشنبه گفته بود تصمیم آمریکا برای افزودن نام کره شمالی به فهرست کشورهای حامی تروریسم اقدامی است که ممکن است با تشدید شرایط در شبه جزیره کره منجر به یک فاجعه جهانی شود.
وی اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را برای قرار دادن کره شمالی در فهرست کشورهای حامی تروریسم یک اقدام ترسناک دیگر نامید که تنش‌های موجود را کم نخواهد کرد. از سوی دیگر، وزیر خارجه چین نیز طی اظهاراتی از همه طرف‌های درگیر در بحران شبه جزیره کره خواست برای بازگشت روند حل مسئله به میز مذاکره، با یکدیگر همکاری کنند.
دیدار با رئیس‌جمهور کوبا
«ری‌یونگ هو» وزیر خارجه کره‌شمالی روز جمعه با «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا در «هاوانا» دیدار کرد.
به گزارش ایلنا، تلویزیون رسمی کوبا درباره دیدار کاسترو و وزیر خارجه کره‌شمالی گزارش داد، دو طرف طی دیداری برادرانه، بر دوستی تاریخی میان دو کشور تأکید و درباره مسائل بین‌المللی رایزنی کردند.
ری‌یونگ هو همچنین هفته گذشته با همتای کوبایی خود دیدار کرده بود. وزارت خارجه کوبا در این‌باره اعلام کرد که این دو وزیر اقدام یک‌جانبه و سختگیرانه آمریکا به افزودن نام کره‌شمالی در فهرست تروریست‌ها را محکوم کردند. کوبا از سال ۱۹۶۰ روابط دیپلماتیک قوی با کره‌شمالی دارد.