kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۴

طرح‌‌های بیابان‌زدایی 380 میلیارد ریال اعتبار گرفت

رئیس گروه حفاظت خاک د فتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اختصاص 380 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و احیای اراضی بیابانی در سال جاری خبر داد.
«قاسم حقانی» که با هدف بازدید از طرح بین‌المللی ترسیب کربن به دامغان سفر کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: اعتبار سازمان در این زمینه سال گذشته 180 میلیارد ریال بود.
وی گفت: امسال پیش‌بین می‌شود قریب 500 هزار هکتار از اراضی بیابانی زیر پوشش این طرح‌ها قرار  گیرد.
وی با بیان اینکه طرح‌های تثبیت شن‌های روان با استفاده از اعتبارات استانی اجرا می‌شود گفت: احداث بادشکن زنده و غیرزنده در دستورکار قرار داد.
وی احیای منابع طبیعی با مشارکت مردم را به‌ویژه در محدوده‌های بحرانی و کانون‌های فرسایش بادی از سیاست‌‌ها و اولویت‌های این سازمان برشمرد و اظهار داشت: هفت میلیون و 600 هزار هکتار از مناطق در کشور در شرایط بحرانی قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: از این رقم دو میلیون و 100 هزار هکتار در شرایط شدید، سه میلیون و 800 هزار هکتار در وضع متوسط و
یک میلیون و 700 هزار هکتار در شرایط با شدت کم است.
رئیس گروه حفاظت خاک دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح ترسیب کربن در هفت استان بیابانی کشور و در سطحی معادل یک میلیون و 200 هزار هکتار قابل اجرا است، گفت: اقدامات انجام شده در راستای بیابان‌زدایی نهالکاری 2/2 میلیون هکتار، بذرکاری و بذرپاشی 4/7میلیون هکتار، مالچپاشی توام با نهالکاری 245  هزار هکتار، مدیریت هرز آبها 620 هزار هکتار و احداث بادشکن 18 هزار هکتار بوده است.
32 میلیون هکتار از وسعت ایران را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد که از این رقم در 11 میلیون هکتار آن کارهای مطالعاتی انجام و برای شش میلیون و 400 هزار هکتار نقشه کانون‌‌های بحرانی تهیه شده است.
حقانی در سفر  به استان سمنان از روند اجرایی طرح بین‌المللی ترسیب کربن که در 11 روستای شهرستان دامغان اجرا می‌شود دیدن کرد.