kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
بغداد اعلام کرد

هلاکت 70 هزار تروریست داعشی در 4 سال نبرد علیه تکفیری‌ها در عراق


رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد، نیروهای مسلح این کشور در چهار سال نبرد علیه تکفیری‌ها، حدود 70 هزار تروریست وابسته به داعش را کشته‌اند.
«حاکم الزاملی» طی بیانیه‌ای، اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور 70 هزار تروریست وابسته به داعش را کشته و 5000 نفر دیگر از آنها را نیز دستگیر کرده‌اند. در این بیانیه همچنین آمده است که داعش از لحاظ نظامی، شکست خورده است.در بیانیه الزاملی همچنین آمده است: پیروزی‌های متوالی و افزایش توان نیروهای نظامی در غلبه بر تروریست‌ها و همچنین، ثبت رکوردهای زمانی (در پیروزی)، هیچکدام تصادفی نبوده‌اند بلکه حاصل تجهیز، آموزش و هوشیاری اطلاعاتی و امنیتی و همچنین (حاصل اقدامات) فرماندهان شایسته و مجرب بوده است.تروریست‌های داعش خرداد سال 1393 به طور همزمان، چهار استان الانبار، صلاح‌الدین، نینوا و دیاله را اشغال کرده بودند و قصد داشتند دو استان کرکوک و بغداد را نیز اشغال کنند و نهایتاً، کل عراق را تحت کنترل خود درآورند.ولی در همان سال 1393، آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، فتوای «جهاد کفایی» را صادر کرد و همین امر، زمینه‌ساز شکل‌گیری «بسیج مردمی عراق» (حشدالشعبی) شد. پس از ظهور بسیج مردمی نیز نیروهای بسیج به همراه ارتش شهرهای بزرگ عراق را یکی پس از دیگری، از اشغال داعش خارج کرده‌اند و هم اکنون تکفیری‌ها در عراق هیچ شهری را در اختیار ندارند و فقط در برخی مناطق بیابانی پراکنده هستند.در این میان، کمک‌های مادی و معنوی ایران نیز در پیروزی عراقی‌ها بر داعش، بسیار پر رنگ بوده است. همین نکته را «کریم النوری» سخنگوی بسیج مردمی عراق یکبار دیگر، در گفت‌وگو با تسنیم، یادآور شده است.
عملیات در سه استان
نیروهای بسیج مردمی و یگان‌های ارتش عراق دیروز به طور همزمان و با هدف پاکسازی کامل، در سه استان صلاح‌الدین، نینوا و الانبار دست به عملیات زدند و موفق شدند 56 روستا را از لوث عناصر داعش پاکسازی کنند.
به گزارش فارس، هدف از این عملیات، آزادسازی صحرای بزرگی است که سه استان فوق را به هم پیوند می‌دهد و مساحت کل آن، 26 هزار کیلومتر مربع است. البته در این عملیات، نیروهای عراقی با مقاومت قابل توجهی مواجه نمی‌شوند. تاکنون 4500 کیلومتر مربع از مناطق بیابانی فوق آزاد شده است.