kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
دو کشور درباره بازگشت آوارگان به توافق رسیدند

ماندن یا بازگشت به میانمار ، نگرانی و تردید 620 هزار آواره در بنگلادش

توافق میانمار و بنگلادش برای بازگشت مسلمانان روهینگیا به کشور خود با انتقاد سازمان‌های حقوق بشری مواجه شد.



مسلمانان روهینگیا در استان راخین در میانمار در ماه‌های گذشته هدف پاکسازی نژادی گسترده‌ای قرار گرفته‌اند. حمله ارتش و بوداییان افراطی به مسلمانان و آتش زدن خانه‌های مسکونی آنها باعث فرار دسته جمعی مسلمانان به بنگلادش شده است. اما زندگی پناهندگان میانماری در بنگلادش نیز با سختی‌های زیادی مواجه است و تصاویر منتشر شده از داخل کمپ‌های آواره‌ها به خوبی اوضاع نامساعد مسلمانان میانمار را نشان می‌دهد. اکنون توافقی بین میانمار و بنگلادش حاصل شده است که بر مبنای آن مسلمانان اجازه بازگشت به خانه‌های خود را دارند. اما نگرانی بزرگ این است که هزاران خانه در استان راخین به آتش کشیده شده و روستاهای زیادی نابود شده‌اند. بنابراین روهینگیایی‌ها بین ماندن و رفتن قرار دارند. به گزارش فارس، میانمار و بنگلادش روز پنج‌شنبه توافقی را برای بازگشت مسلمانان «روهینگیا» که مجبور شدند از خشونت‌های ارتش میانمار در استان «راخین» به بنگلادش فرار کنند، امضا کردند. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، میانمار خبر امضای این توافق را اعلام کرد اما جزئیاتی درباره تعداد آوارگان روهینگیا که اجازه بازگشت به خانه‌هایشان در میانمار را دارند، فاش نکرد.
بیش از 620 هزار مسلمان روهینگیا از میانمار به سمت بنگلادش فرار کردند. آوارگان روهینگیایی که وارد بنگلادش شدند، می‌گویند که سربازان و بودایی‌ها در میانمار خانه‌هایشان را به آتش کشیده‌ و نظامیان به سمت آنها تیراندازی کرده‌‌اند. طبق توافق، آوارگان روهینگیا می‌بایست اسناد مربوط به اقامت خود را ارائه کنند تا مجوز بازگشت به کشورشان را پیدا کنند، اما تعداد اندکی از مسلمانان روهینگیا اسناد اقامت دارند.
نخست‌وزیر بنگلادش گفته است: «ما به مذاکرات دوجانبه با میانمار ادامه می‌دهیم تا این اتباع میانماری (روهینگیا) بتوانند به کشورشان بازگردند. درخواست من از میانمار این است که اتباع خود را خیلی زود از بنگلادش بازپس گیرد.» روهینگیایی‌ها در کمپ آوارگان بنگلادش درخصوص این توافق تردید زیادی دارند چرا که خانه‌های آنها توسط ارتش و بوداییان افراطی میانمار از بین رفته است.
اما در حالی که قرار است آوارگان روهینگیا بر اساس توافق میانمار و بنگلادش به استان راخین بازگردند، دیدبان حقوق بشر نگرانی خود را نسبت به عدم نظارت بین‌المللی برای بازگشت مسلمانان روهینگیا به میانمار اعلام داشته است. بیل فرلیک مدیرکل دیدبان حقوق بشر در این باره تصریح کرد:«کارهای زیادی باید پیش از بازگشت مسلمانان روهینگیا به استان راخین انجام شود. جامعه بین‌المللی باید این مسئله را روشن کند که بدون نظارت بین‌المللی هیچ‌گونه بازگشتی نمی‌تواند اتفاق بیفتد.» وی در ادامه افزود: «ناظران بین‌المللی باید حقوق اولیه مسلمانان روهینگیا را تضمین کنند، از جمله امنیت آنها و به این ایده پایان دهند که آوارگان بار دیگر در اردوگاه‌ها نگهداری شوند. آوارگان روهینگیا باید به سرزمین خود بازگشته و روستاهای تخریب شده را بازسازی کنند.»