kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲

اخبار ویژه


وقتی طبس زلزله آمد اشرف از شاه مژدگانی خواست!
«وقتی زلزله طبس آمد، اشرف پهلوی به برادرش محمدرضاشاه تبریک گفت و مژدگانی طلب کرد»!
به گزارش مشرق‌نیوز؛ چند روزی است که از زلزله کرمانشاه می‌گذرد و قلب مردم ایران داغدار است؛ اما در این بین، اذناب آمریکا و دشمنان جمهوری اسلامی ایران، با هر بهانه‌ای به دنبال ضربه زدن به نهادها و شخصیت‌ها در جمهوری اسلامی هستند.
در همین چند روز اخیر و در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام، تصویری منتشر شده که حاکی از حضور محمدرضا پهلوی به همراه فرح دیبا در میان مردم زلزله‌زده طبس در سال 1357 است و به واسطه همین عکس، این چنین القا می‌کنند که شاه در زلزله طبس میان مردم رفت اما اصل ماجرا چه بوده است؟
بعد از حادثه خونین هفده شهریور پنجاه و هفت و کشتار گسترده مردم تهران در میدان شهدا (ژاله سابق)، رژیم پهلوی با انتقادات و مشکلات گسترده‌ای روبرو می‌شود به نحوی که هیچ‌کس از درون رژیم مسئولیت حادثه هفدهم شهریور را قبول نمی‌کند، در همین اثنا، زلزله طبس در بیست و پنجم شهریور اتفاق می‌افتد و بهترین فرصت برای رژیم پهلوی در جهت سرگرم کردن انقلابیون و مردم خشمگین به وجود می‌آید، اما اینکه شاه و دربار پهلوی چه استفاده از زلزله طبس کردند و چه تفکری درباره کشته شدن مردم ایران در زلزله طبس داشتند، موضوعی است که باید به آن اشاره شود.
«آلبرتو بلیجی» یکی از روزنامه‌نگارانی که شرحی درباره زندگی اشرف نوشته، به وی لقب «ام‌الفساد» داده است؛ وی در قسمتی از شرح حال اشرف، در کتاب «زندگی و عیاشی‌های اشرف» درباره گفت‌وگوی وی با محمدرضا درباره زلزله طبس اشاره می‌کند. بلیجی در ادامه از شادی «اشرف» از وقوع زلزله در «طبس» خبر می‌دهد و نوار مکالمه «اشرف» و «محمدرضا» که از طریق رابط خود در ساواک به دست آورده را بازگو می‌کند، جایی که اشرف در کمال شقاوت و بی‌رحمی حادثه زلزله طبس را به برادر تاجدارش تبریک می‌گوید:
«اشرف: داداش من برای شما یک خبر خوب دارم، یک مژده...
شاه: چیه این خبر؟ چی شده؟!
اشرف: (با هیجان) زلزله اومده، طبس با خاک یکسان شده...
شاه (با تعجب): این که مژده نداره!
اشرف: چرا مژده نداره داداش؟! کشتار آنقدر زیاده که هم مذهبی‌ها و هم کمونیست‌ها چه بخواهند چه نخواهند باید به آنها برسند...
شاه (کمی خوشحال): مگر چقدر کشته شدند؟
اشرف: خیلی، خیلی زیاد (با هیجان) داداش تو خوشحال نیستی؟
شاه (مأیوس): نه گمان نمی‌کنم با خبر این زلزله شورش متوقف بشه... ولی تو راست میگی، زلزله همه رو مشغول می‌کنه، ما می‌تونیم فوری دست به کار بشیم.
اشرف (با خوشحالی): دیدی گفتم داداش...
شاه: خبر کی به تو رسید؟
اشرف (با هیجان): همین الان، مژده هم دادم، شما هم باید به من مژدگانی بدهید.»
بعد از این خبر بود که محمدرضا شاه بعد از اعلام عزای عمومی همراه با دوربین‌های تلویزیونی به طبس رفت تا علاوه بر گمراه ساختن افکارعمومی، با نمایش صحنه‌های تلویزیونی دلجویی از زلزله‌زدگان، ضلع سوم مثلث شوم خود یعنی تزویر را نیز تکمیل نماید و مردم را برای مدتی از تظاهرات انقلابی منصرف کند و فرصتی برای تجدید قوا و تجدید آرایش سیاسی - نظامی فراهم نماید.
اما حضرت امام خمینی - رحمه الله علیه - پس از این اقدام رژیم، از نجف پیامی صادر نموده و ضمن احساس همدردی با زلزله‌زدگان و فراخوان جهت کمک به آنها، به افشای ماهیت رژیم شاه پرداختند.

اعتراض توکلی به رانت‌‌طلبی در پوشش شرکت بودجه‌ریزی
احمد توکلی در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص شبهه وجود رانت و انحصار یک شرکت خصوصی در نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد هشدار داد.
به گزارش الف، در این نامه آمده است: پس از تصویب بند «پ» ماده 7 قانون برنامه ششم که طی آن دولت موظف شد از سال اول اجرای قانون برنامه، سالانه اعتبارات بیست درصد (20%) دستگاه‌های اجرائی مندرج در قوانین بودجه سنواتی را به صورت بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تنظیم نماید، تحرکات خوب از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی آغاز شده که می‌تواند نتایج ارزشمندی در نظام بودجه‌ای کشور به دنبال داشته باشد، اما در مسیر اجرای این ماده قانونی، شبهه رانتجویانه و سؤال‌برانگیزی نیز ایجاد شده است.
اقتضای اصل عدالت در نظام اداری حکم می‌کند الزام دستگاه‌های دولتی به استقرار سامانه‌های بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، با مراعات دو اصل رقابت منصفانه و اصل صرفه و صلاح صورت گیرد به نحوی که اولاً شرکت‌های غیردولتی بتوانند در رقابتی غیرتبعیض‌آمیز از فرصت ارائه خدمت برای سامانه‌های بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد برخوردار باشند و ثانیاً این خرید خدمت از سوی دولت به عنوان بزرگترین بنگاه تقاضا، با مراعات صرفه و تحمیل کمترین هزینه به بودجه صورت گیرد. این درحالی است که؛
1- طبق گزارش‌های مستند، در سنوات اخیر نماینده یکی از شرکت‌های فعال در عرصه بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، به نام «گروه مشاوران پ» با قراردادی در ساختمان سازمان برنامه و بودجه مستقر شده و در جلسات مربوط به بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد به عنوان مشاور و یا مدرس شرکت داشته و دارد. یکی دیگر از اعضای موثر این شرکت نیز (با برخی وابستگی‌های سببی با مدیران پیشین سازمان) ارتباطات مستمری با بدنه مدیریتی و کارشناسی سازمان برنامه و بودجه داشته است. جای این پرسش وجود دارد که چرا این امتیاز ویژه و انحصاری (استقرار در سازمان برنامه و امکان حضور در جلسات سازمان) تنها برای یکی از شرکت‌های فعال در این عرصه فراهم شده و اصل بیطرفی و عدم تبعیض را نقض نموده است؟
2- از سوی دیگر در جریان عملیاتی شدن این قانون شاهد هستیم، به دلیل وجود سابقه این افراد در سازمان و شرکت مذکور درخصوص بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و ارتباطات موجود، دستگاه‌های اجرایی جدا جدا با شرکت مذکور قرارداد بسته‌اند و شنیده‌ها از رقم‌های چند صد میلیونی تا بالای یک میلیارد تومان حکایت دارد. سؤال اینجاست که با توجه به تعداد بالای دستگاه‌های دولتی متقاضی و در مراحل بعدی شرکت‌های دولتی متقاضی، اگر قرار باشد هر دستگاه دولتی منفرداً به این امر اقدام نماید، آیا حجم بالایی از منابع عمومی در این خصوص هزینه نخواهد شد؟ آیا سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند به صورت شفاف و در چارچوب مناقصه‌ای بزرگ، یکبار برای تمام دستگاه‌ها، نرم‌افزار مورد نیاز را از بخش خصوصی برای دولت بخرد و همانند دیگر سامانه‌های سازمان عملیاتی نماید؟
طرح شبهات و وصول اعتراض‌هایی به دیدبان شفافیت و عدالت درخصوص اعطای رانت سازمان برنامه و بودجه به یک شرکت در کشور به شکل انحصاری و همچنین تحمیل هزینه‌های میلیاردی به بودجه عمومی دولت از مسیر اجازه انعقاد قراردادهای جداگانه هر دستگاه با شرکت مذکور، توضیحات شفاف‌ساز جنابعالی را ضروری ساخته است.

مردم منتظرند جهانگیری عذرخواهی کند
آیا معاون اول رئیس‌جمهور شهامت عذرخواهی و پس گرفتن موضع اشتباه خود درباره مسکن مهر را دارد؟
روزنامه صبح‌نو ضمن طرح این پرسش نوشت: در واقعه تلخ زلزله کرمانشاه بی‌تدبیری و ناخویشتنداری معاون اول رئیس‌جمهور در اولین روزهای حادثه معرفی کردن مسکن مهر به عنوان عامل اصلی تخریب‌ها و تلفات زلزله، آن هم بدون هیچ سند و مدرکی، موجبات نگرانی شدید مردم به ویژه حدود 12 میلیون ساکنان مسکن مهر در سراسر کشور را فراهم کرد.
این در حالی است که متاسفانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با وجود ادعاهای بسیار، هیچ توفیقی در امر مسکن اجتماعی و انبوه نداشته و صرفا با یک رفتار سیاسی درصدد تخریب اقدامات مثبت گذشته برآمده‌اند. در هر حال و با وجود اینکه گزارش‌های بعدی از مقاوم بودن واحدهای مسکن مهر در زلزله اخیر حکایت داشت و بی‌اساس بودن ادعای آقای معاون اول را به اثبات رساند، اما آقای جهانگیری تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاح گفتار اشتباه خود و عذرخواهی از افکار عمومی به عمل نیاورده است.
آیا آقای معاون اول شهامت عذرخواهی و پس‌گرفتن موضع اشتباه خود را در روزهای آینده خواهد داشت؟
این روزنامه در ادامه برخی توئیت‌های مردمی در اعتراض به سیاسی‌کاری به بهانه زلزله را درج کرده است:
* سیاسی کاری یعنی بیمارستان یک سال ساخت رو سر مردم آوار بشه. ولی شما 24 ساعته آمار نماهای ریخته شده خانه‌هایی رو بدی که یک دونش هم تا حالا خودت نساختی.
* دو کشته زلزله 7/3 ریشتری مسکن مهر و جیغ‌های بنفش جهانگیری و سوختن ده‌ها نفر زنده زنده در قطار و نگرانی او برای قاچاق دختر مظلوم وزیر یعنی سیاسی‌کاری.
* این دولت از فیلم سینمایی، صعود به جام جهانی، محیط زیست، پیاده‌روی اربعین استفاده سیاسی میکنه، توقع دارید از فرصت زلزله استفاده نکنه.
* با فروکش کردن عملیات امداد ابتدایی در زلزله کرمانشاه حالا وقت رسیدگی به سیاسی‌کاری دولتمردان رسیده؛ کاری که اونا از ساعات اول حادثه شروع کردن!
* مردم شریف ایران یادتون هست با سیاسی‌کاری ازتون رأی گرفتیم؟ با سیاسی کاری نقض برجام رو ماست‌مالی کردیم؟ حالا با سیاسی کاری میدون رو دست گرفتیم.
* سیاسی‌کاری یعنی ارتش شهرها رو آباد کنه و سپاه روستا رو، دولت هم به فکر تسویه‌حساب‌های قبلی خودش باشه...!
* جناب معاون اول رئیس‌جمهور باید از جامعه ده ‌میلیونی مسکن مهر‌نشین، بابت سیاسی‌کاری عذرخواهی کند.
* سیاسی‌کاری یعنی به جای اینکه به درد مردم کرمانشاه برسی مسکن مهر رو علم کنی که: آی ملت! اکثر کشته‌ها، مربوط به مسکن مهر بوده.
* سیاسی کاری یعنی دروغ با شتاب علیه مسکن مهر اما سکوت برای بیمارستان انتخاباتی که بهار امسال در کرمانشاه افتتاحش کردند و در زلزله کرمانشاه کلی تلفات داشت.
* او با سیاسی‌کاری می‌خواست دست پیش را بگیرد که پس نیفتد بی‌خبر از آنکه با این کار خویش را زیر سؤال برده و جمع کثیری از مردم را به نفرت از خود وامی‌دارد.
* فقط یک لحظه به اون بچه‌ای فکر کنید که پدرش با هزار زحمت مسکن مهر خریده، ولی الان تو مدرسه، تیکه می‌شنوه بابت خونه‌شون...
* سیاسی‌کاری یعنی فضای ذهنی جامعه رو ببری سمت مسکن مهر تا فراموش کنیم ستاد مدیریت بحران اعلام کرد غافلگیر شدیم.
* سیاسی‌کاری یعنی مردم توی سرما و مصیبت باشن، همه کشور بسیج بشه برای کمک، تو بیای دولت قبلو تخریب کنی و به ریش مردم بخندی و بری توی افق محو بشی.

رسانه فرانسوی: سیاست پاریس درباره برجام 180 درجه تغییر کرده است
یک رسانه فرانسوی تصریح کرد سیاست‌های دولت فرانسه در قبال برجام 180 درجه تغییر کرده است.
پایگاه اینترنتی «آر.ت» ضمن گزارشی با اشاره به تحولات منطقه و سفر اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه به برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، تاکید کرد مواضع پاریس درباره توافق هسته‌ای با تهران، چرخش 180 درجه‌ای داشته است.
آر.ت می‌نویسد امانوئل مکرون درخصوص توافق هسته‌ای ایران، چرخشی 180 درجه‌ای داشته  و اکنون همانند همتای آمریکایی خود، نشان داد که خواهان مذاکره مجدد با ایران است و می‌خواهد این مذاکرات، برنامه موشک‌های بالستیک ایران را نیز در بر بگیرد.
مکرون در جریان سفر خود به امارات عربی متحده در نهم ماه نوامبر (18 آبان‌ماه)، به طور غیرمنتظره‌ای به دیدگاه ترامپ درباره توافق هسته‌ای نزدیک شد. اگرچه مکرون باز هم بر تمایل برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد، اما برای نخستین‌بار به اضافه کردن دو بند جدید به آن اشاره کرد.
مکرون همانند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد خواهان مذاکره درباره فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران و اعمال تحریم در صورت لزوم است.
این پیش‌شرط تاکنون وجود نداشت و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران را ممنوع نمی‌کرد.
همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار تایید کرده است ایران به این خواسته پایبند است.
بند دومی که مکرون خواستار آن شده، بسیار مبهم و در عین حال نشان‌دهنده موضع‌گیری در نبرد میان عربستان وایران است. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین خواستار «مهار سلطه ایران در تمام منطقه»  شده است. این ضمانتی نزد عربستان سعودی و متحدش آمریکاست.
رئیس‌جمهوری فرانسه پس از امارات متحده عربی، راهی عربستان سعودی شد و در آنجا با محمدبن سلمان ولیعهد و مرد قدرتمند جدید این کشور دیدار کرد و در این دیدار هم بر تمایل خود برای مذاکره با ایران درباره برنامه موشکی این کشور سخن گفت.