kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
واکنش‌ها به بیانیه ضدحزب‌الله نشست قاهره

اتحادیه عرب رسماً در کنار اسرائیل ایستاد


سرویس خارجی-
برخی کشورها و چهره‌های سیاسی، بیانیه پایانی وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره را که تحت فشار سعودی‌ها تنظیم و در آن حزب‌الله را یک گروه تروریستی برشمرده است، شدیدا محکوم و اعلام کردند، این بیانیه کاملا در خدمت رژیم صهیونیستی تنظیم شده است.
وزرای خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه به دعوت سعودی‌ها برای شرکت در یک نشست به اصطلاح «اضطراری» به قاهره رفته بودند؛ در پایان این نمایش که به شدت با استقبال رژیم صهیونیستی مواجه شد، اتهام «تروریستی بودن» به حزب‌الله لبنان و «دخالت در امور داخلی کشورهای عربی» به ایران زده شد! بیانیه پایانی اتحادیه عرب نیز که با فشار سعودی‌ها نوشته شده بود حاوی عبارت‌ها و اتهام‌های تندی علیه ایران و حزب‌الله بود. بیانیه‌ای که با واکنش شدید بسیاری از گروه‌ها و دولت‌های منطقه مواجه شده است.
برخی دولت‌های منطقه ازجمله لبنان با رد بیانیه نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره، حزب‌الله را بخشی مهم از ملت لبنان توصیف کردند. «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان با توجه به مشخص بودن دستور کار این نشست، از شرکت در آن خودداری ورزیده بود.
وزارت خارجه عراق هم که در این نشست شرکت کرده بود اعلام کرد، این کشور با دو بند مربوط به حزب‌الله لبنان در بیانیه پایانی نشست مخالفت کرده است. فراکسیون بدر پارلمان عراق نیز نتیجه کنفرانس قاهره را به‌شدت محکوم کرد.
گروه‌های مقاومت فلسطین نیز بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب را «خطرناک» توصیف و تاکید کردند که حزب‌الله یکی از مهم‌ترین نیروهای مقاومت علیه اسرائیل و تروریسم محسوب می‌شود. این گروه‌های فلسطینی بیانیه مذکور را «لکه ننگی در سیاست‌های رسمی کشورهای عربی دانستند.»
نیروهای مقاومت فلسطین همچنین اعلام کردند، تروریستی خواندن حزب‌الله خدمت به رژیم صهیونیستی و آمریکا و مورد رضایت سعودی‌هاست. «محمد علی حوثی»، رهبر جنبش انصارالله یمن نیز اعلام کرد که نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب هیچ نتیجه‌ای دربر نداشت و انتظار این بود که در این نشست به‌جای تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان، تهدیدهای رژیم صهیونیستی ازجمله سلاح‌های اتمی این رژیم بررسی و تل‌آویو به‌عنوان رژیمی تروریستی معرفی شود.
برخی از کارشناسان هم این نشست را بازتابی از اختلاف‌های داخلی عربستان، شکست در یمن و فرافکنی این شکست‌ها به خارج از عربستان دانسته‌اند. عربستان حدود دو سال و نیم است وارد جنگ یمن شده و این کشور را هدف بمباران‌های گسترده قرار می‌دهد ولی جز رسوایی و بی‌آبرویی برای خود نتیجه‌ای به همراه نداشته است. برخی رسانه‌های منطقه نیز نسبت به این نشست واکنش نشان دادند و آن را «شکستی دیگر برای عربستان» ارزیابی کرده‌اند. مثلا روزنامه «الاخبار» نوشته:« بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب که ریاض فشارهای سنگینی برای گرفتن «موافقت اجباری» کشورهای عربی با آن اعمال کرده بود محتوایی ضعیف‌تر از سخنان آتشین «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان و «خالد بن احمد آل خلیفه» همتای بحرینی‌اش داشت.»
مخالفت مصر
الاخبار به نقل از منابع مصری تاکید کرده که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب را تنها راه‌حل سریع برای تحت فشار گذاشتن این حزب می‌دانست و سعی می‌کرد این طور وانمود کند که دولت لبنان به خاطر حضور حزب‌الله در دولت، با مخالفت کشورهای عربی روبروست اما قاهره با این خواسته ریاض موافقت نکرد و با هشدار درباره کنار زدن یک گروه لبنانی خواستار تصویب نشدن چنین پیشنهادی شد.
الاخبار با «توفانی» توصیف کردن گفت‌و‌گوهای این نشست، آن را موجب پخش نشدن جلسات نشست به صورت زنده و برگزاری آن در پشت درهای بسته دانست. روزنامه «البناء» نیز به این نشست اینگونه واکنش نشان داد که: «بیانیه ضعیف این نشست با همه تلاش‌ها برای شیطانی جلوه دادن ایران و حزب‌الله، فاقد گام‌های عملی مانند تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب و قطع روابط دیپلماتیک با ایران بود با اینکه از مدتها پیش برنامه‌ریزی‌هایی برای طرح این گام‌ها در نشست انجام گرفته بود.»