kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۳
اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا:

واشنگتن مستقیماً در بحران یمن نقش دارد


 
 سرویس خارجی-
رئیس‌ اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا پس از گذشت نزدیک به 3 سال به نقش مستقیم آمریکا در جنایات آل‌سعود در یمن اعتراف کرد.
عربستان از فروردین 94 یمن را مورد حمله قرار داده و تاکنون نتوانسته بر مردم فقیر این کشور پیروز شود. در این مدت بیش از 15 هزار یمنی به شهادت رسیده و ده‌ها هزار تن دیگر زخمی شده‌اند. اما مسئله مهم در این میان این است که عربستان این جنگ را با حمایت آمریکا و اسرائیل شروع کرد و رسانه‌های مختلف بارها از نقش این دو در جنگ یمن خبرهای مختلفی منتشر کردند. اما اکنون یکی از اندیشکده مطرح آمریکا به این امر اعتراف کرده است.
 در هفته‌های اخیر سازمان‌های امدادی بین‌المللی و نهادهای وابسته به سازمان ملل بارها درباره وضعیت ناگوار انسانی در یمن که تحت محاصره ائتلاف به رهبری عربستان است، هشدار داده‌اند، اما این محاصره در سایه حمایت‌ها آمریکا و غرب از ریاض، همچنان ادامه دارد. حالا خبرها حاکی است یک برنامه با موضوع «جنگ یمن» در شبکه سی‌بی‌اس پخش شده اما در آن‌اشاره‌ای به مواضع آمریکا در حمایت از عربستان نشده است. دیپلمات اسبق و رئیس‌کنونی اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا با انتقاد از این وضع گفته: «خوب است که برنامه 60 دقیقه (شبکه سی‌بی‌اس) روی جنگ یمن تمرکز می‌کند؛ منازعه‌ای که کمتر از آنچه باید درباره آن گزارش پخش شده و به آن پرداخته شده است».
«ریچارد هاس» در توییتر خود افزود: «اما چرا هیچ‌اشاره‌ای به نقش مستقیم و غیر مستقیم آمریکا در حمایت از سیاست عربستان نشد؟ آمریکا به آنچه که یک شکست مفتضحانه استراتژیک و کابوس انسانی در یمن است، کمک می‌کند.»
این اعتراف از سوی رئیس‌یک اندیشکده مطرح آمریکایی نشان دهنده این است که عربستان هیچ گاه به تنهایی جرات حمله به یمن را نداشته و تنها در سایه حمایت‌های غرب دست به چنین حماقتی زده است.