kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۰۴۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
وزیر کشور عراق خبر داد

پرونده داعش در عراق بسته شد

وزیر کشور عراق با آزاد شدن شهر «راوه» آخرین شهری که در اشغال داعش بود، رسماً پایان کار داعش در این کشور را اعلام کرد.


«قاسم الاعجرجی» دیروز اعلام کرد، شهر «راوه» در استان الانبار از اشغال تکفیری‌ها خارج شد و بدین ترتیب، کار داعش در عراق به پایان رسید. به گزارش فارس، الاعجرجی این پیروزی بزرگ را به مرجعیت دینی و مردم عراق تبریک گفت.
با این پیروزی بزرگ ارتش و بسیج مردمی عراق، داعش اکنون هیچ شهری را در عراق در اشغال ندارد و برخی عناصر آن صرفاً در مناطق حاشیه‌ای و دوردست حضور دارند و خود را پنهان کرده‌اند.پیش از آزادسازی راوه، شهر کوچک «الرمانه» عراق نیز به دست نیروهای دولتی افتاده بود.
در ارتباط با شمار تلفات داعش در «راوه» و «الرمانه»، گزارش دقیقی منتشر نشده است. تعداد زیادی از عناصر داعش نیز به سمت مرزهای سوریه گریختند.
در حال حاضر و با توجه به گزارشات میدانی در استان «الانبار» نیروهای عراقی در حال آزادسازی و پاکسازی چند منطقه روستایی هستند و با مقاومت چندانی هم مواجه نمی‌شوند. اما، خنثی‌سازی بمب‌ها و تله‌های انفجاری در مناطق شهر «راوه»، مدتی زمان خواهد برد.
تبریک عبادی
نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراقی پس از آزادی کامل شهرستان «راوه» از ‌اشغال تروریست‌های داعش، این پیروزی را به مردم عراق تبریک گفت. به گزارش فارس، «حیدر عبادی» در بیانیه‌ای تأکید کرد: آزادسازی راوه در طی چند ساعت نشان‌دهنده قدرت بالای نیروهای مسلح ماست.
کشور عراق از خرداد سال 1393 تاکنون درگیر مخوف‌ترین و خونین‌ترین جنگ داخلی بوده است. داعش در همین سال چهار استان الانبار، صلاح الدین، نینوا و دیاله را ‌اشغال کرده و قصد داشته است که دو استان کرکوک و بغداد را نیز ‌اشغال کند. اما در همین سال مرجعیت عراق با صدور فتوای جهاد کفایی زمینه‌ساز شکل‌صگیری بسیج مردمی شد و بسیج نیز به همراه ارتش عراق طومار داعش را درهم پیچید.
فرستاده‌ ترامپ در اربیل
همزمان خبر رسیده که «برت مک‌گورک» فرستاده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به اربیل رفته و با «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان و «قباد طالبانی» معاون نخست‌وزیر اقلیم دیدار و گفت‌وگو کرده است.
در ارتباط با جزئیات مذاکرات گورک و بارزانی، خبری نرسیده و فقط بارزانی پس از مذاکره، اعلام کرده که واشنگتن و اربیل قصد دارند روابط فی‌مابین را تقویت بکنند. این دیدار درحالی صورت گرفته که هنوز تنش‌ها میان بغداد و اربیل حل نشده است. بارزانی با سوءاستفاده از وضعیت عراق قصد داشت تجزیه‌ این کشور را کلید بزند که از دولت عراق سیلی سختی خورد.
درخواست شخصیت‌های کرد از بارزانی
به گزارش ایسنا، 109 شخصیت سیاسی، پارلمانی، آکادمیک و رسانه‌ای کرد، با ارسال نامه‌ای برای نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم و «قباد طالبانی» معاون وی، از آنها خواستند که استعفاء بدهند.
در این نامه آمده است: «همه‌پرسی 25 سپتامبر (سوم مهر) که در اقلیم کردستان برگزار شد، فاجعه بزرگی را برای مردم ما رقم زده است و درپی آن، «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم، مسئولیت این اقدام را پذیرفت و از سمت خود استعفاء داد.»
امضاءکنندگان این نامه در ادامه، از نیچروان بارزانی و قباد طالبانی نیز خواستند، مسئولیت خود را در ماجرای همه‌پرسی بپذیرند و از پست‌هایشان کناره بگیرند.
براساس مطالب مندرج در این نامه، مردم منطقه کردستان عراق اکنون از لحاظ معیشتی و خدماتی، شرایط سختی را می‌گذرانند و این شرایط طی 26 سال گذشته سابقه نداشته است.
نگارندگان این نامه همچنین، خواستار تشکیل یک دولت تکنوکرات (و از لحاظ سیاسی) مستقل برای اداره اقلیم تا هشت ماه آینده شدند. براساس اعترافات تازه «بن جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر، بارزانی هم نقش ویژه‌ای در ناآرامی‌های سوریه و عراق داشته و با دستور اوباما به کشورهای مرتجع عربی و تروریست‌ها برای ویرانی این کشور کمک کرده است!