kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۹۳۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
یک نماینده مجلس:

۷۰ درصد کالاهای قاچاق از گمرکات به کشور وارد می‌شود


علی‌رغم ادعاهای مسئولان درباره حجم اندک قاچاق از مبادی رسمی، اظهارات نمایندگان مجلس نشان می‌دهد حجم قابل توجهی از قاچاق فعلی از مبادی رسمی صورت می‌گیرد.
همین چند روز پیش بود که مسعود کرباسیان در حاشیه دیدار با دبیرکل سازمان جهانی گمرک در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا همچنان شاهد قاچاق کالا از مبادی رسمی هستیم، گفته بود: ما از مبادی رسمی قاچاق نداریم. وی در ادامه با این تحلیل که ممکن است تخلف داشته باشیم، اما نام آن قاچاق نیست، تصریح کرد که باید تخلف را از قاچاق جدا نمود.
این اظهارات با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد و چنان‌که دیروز در همین صفحه نیز بررسی گردید، این جمله کرباسیان در تناقض با اظهارات مسئولان و نمایندگانی است که از قاچاق 4 تا 7 میلیارد دلاری از مبادی رسمی خبر می‌دهند.یک نماینده مجلس با‌ اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر آنکه کالای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود، گفته است: شاید اگر افراد دیگری نیز مسئول گمرک بودند، طوری آمار را اعلام می‌کردند که تصور شود مدیریتشان خوب است.
سیدحسین نقوی حسینی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در واکنش به صحبت‌های وزیر اقتصاد اظهار داشت: درخصوص حجم کالاهای قاچاق وارداتی به کشور ارقام متفاوتی وجود دارد اما به طور میانگین سالانه 20 میلیارد دلار قاچاق به کشور وارد می‌شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است که «برخی از این کالاها برای جابه‌جایی نیازمند بیش از 10 تریلی یا 20 کانتینر است و چگونه ممکن است که این تریلی‌ها و کانتینرها از مبادی غیررسمی وارد کشور شوند؟»
وی عنوان کرد: «بنابراین به جرات می‌توان ادعا کرد که حداقل بیش از 70 درصد کالاهای قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات به کشور ما وارد می‌شوند.»
رکوردشکنی قاچاق با تبانی کارمندان دولت
از سوی دیگر، با انتشار خبر کشف یک محموله عظیم قاچاق هزار و 128 کانتینری ظروف شیشه‌ای و جابه‌جایی رکوردهای قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی در روزهای اخیر، اظهارات وزیر اقتصاد به نوعی دیگر زیر سؤال رفت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عصر سه‌شنبه وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد، یک باند سازمان‌یافته قاچاق کالا شناسایی و منهدم گردید که 23 نفر از اعضای آن دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.
در ادامه این بیانیه آمده است: در تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده قاچاق تعداد هزار و 128 کانتینر شامل لوازم اداری، خانگی، ورزشی، ساختمانی و هتلداری توسط این عده اثبات گردیده است. در این تحقیقات مشخص شد متهمین با استفاده از اسناد مجعول و اظهار خلاف واقع و همچنین تبانی با برخی از کارکنان دستگاه‌های مختلف، اقدام به خروج غیرقانونی این میزان کالا از گمرک نموده‌اند.
هرچند هنوز وزارت اطلاعات جزییات بزرگترین کشف تاریخ درخصوص قاچاق سازمان‌یافته را رسانه‌ای نکرده است اما بر اساس اطلاعات موجود موضوع به قاچاق ظروف کریستال در سال‌های 94 و 95 بازمی‌گردد که یک باند قاچاق سازمان‌یافته با تمرکز بر گمرک شهید رجایی توانسته بود بیش از هزار کانتینر را به‌صورت قاچاق ترخیص کند. بهای مال از دست رفته در این پرونده حدود 115 میلیارد تومان بوده است.
هرچند در بیانیه وزارت اطلاعات به دستگیری 23 نفر از متهمان در این خصوص ‌اشاره شده است اما اطلاعات اولیه نشان می‌دهد 15 نفر از کارکنان دولت در این مسیر تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.
در این بین مجلس شورای اسلامی به‌عنوان دستگاه نظارتی بر عملکرد دولت بایستی بلافاصله به موضوع ورود کرده و از دولت و وزرای اقتصادی مرتبط با موضوع درخصوص جزییات این ابرپرونده قاچاق که به‌درستی رکوردهای قاچاق از مبادی رسمی و غیررسمی را جابه‌جا کرده توضیح بخواهد.
گفتنی است مبارزه با قاچاق کالا از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده است و در روزهای نخستین سال جاری نیز ایشان به‌صراحت مطالبی را درخصوص مبارزه با قاچاق مطرح کردند. حالا نمایندگانی که در جایگاه نظارتی قرار گرفته‌اند باید از خود بپرسند در راستای عمل به فرمایشات رهبر انقلاب چه اقدام مؤثری برای جلوگیری از تداوم این دست تخلفات سازمان‌یافته و برخورد با متخلفان انجام خواهند داد.