kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
ضرورت بصیرت‌افزایی دانش‌آموزان و دانشجویان در روز ملی مبارزه با استکبار -بخش نخست

نقش بـرآب شــد ن سلطــه‌گری آمـریکا بــــا بصیرت ‌افزایی انقلابی


گالیا توانگر
شما هستید که این کشور را باید اداره کنید. چند جمله به شما عرض بکنم. عزیزان من! خودتان را برای آینده آماده کنید؛ خودتان را برای اداره‌ این کشور آماده کنید. علاج مشکلات این کشور- چه مشکلاتی که امروز داریم، چه مشکلاتی که بعدها خواهیم داشت، چه مشکلاتی که هر کشوری و هر ملّتی دارد؛ بالاخره هیچ کشوری که بدون مشکل نیست- و حل این مشکلات، در گرو جوشیدن اراده و استقامت از درون ملت است؛ از درون ملت بایستی اراده، استقامت، عزم راسخ، ایستادگی بجوشد؛ چشم‌ها، باز؛ روحیه‌ها با توکل به خدا و اعتماد به‌نفس، قوی. اگر به خدا توکل داشته باشیم و به خودمان اعتماد کنیم، روحیه‌هایمان قوی خواهد بود؛ هم در زمینه‌ علمی، هم در زمینه‌ مدیریتی، هم در زمینه‌ اداری. آنچه من بر روی آن تکیه می‌کنم روحیه‌ انقلابیگری است؛ این روحیه را باید حفظ کنید. معنای روحیه‌ انقلابی چیست؟ معنایش این است که یک انسان انقلابی، شجاعت دارد، اهل اقدام است، اهل عمل است، ابتکار می‌ورزد، بن‌بست‌شکنی می‌کند، گره‌گشایی می‌کند؛ از چیزی نمی‌ترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده‌ روشن حرکت می‌کند؛ انقلابیگری یعنی این؛ این انقلابی است؛ این روحیه‌ انقلابی را باید حفظ کرد.
(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی12 آبان 95)
شنبه 13آبان سالگرد سه رویداد مهم در تاریخ ایران است. تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، کشتار دانش‌آموزان در 13 آبان 1357 در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان 1358. سه رویداد متفاوت بودند، ولی هر یک در شکل دادن به حرکت انقلاب اسلامی نقش خاصی ایفا کردند. هویت هر سه رخداد، مبارزه با استکبار و عوامل آن است و به همین دلیل این روز «‌روز ملی مبارزه با استکبار» نامیده می‌‌شود. در این میان نقش دانش‌آموزان در رخداد عظیم 13 آبان بی‌نظیر بوده است.
صفوف خروشان همبستگی
 در برابر استکبار
احمد رضایی‌فر یک فعال دانش‌آموزی با بیان اینکه دانش‌آموزان با شرکت خود در راهپیمایی
 13 آبان نشان می‌دهند که پشتیبان ولایت فقیه هستند، در گفت‌و‌گو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «دشمن باید بداند که صحنه دفاع همچنان باقی است. یقینا دانش‌آموزان تا آخرین قطره خون خود با ولایت می‌مانند. در راهپیمایی 13 آبان شرکت می‌کنیم تا مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی بزنیم.»
این دانش‌آموز 17 ساله ادامه می‌دهد: «همه دانش‌آموزان وظیفه خود را در قبال نظام اسلامی به خوبی می‌دانند و به آن عمل می‌کنند. ما دانش‌آموزان هر چند نقش کوچکی در انقلاب اسلامی داریم، اما حضور همگی‌مان در صحنه از ما قدرت بزرگی می‌سازد که می‌تواند دریای خروشان شود. می‌آییم تا بگوییم جزو سربازان رهبر خوبمان هستیم.»
محدثه محمد‌زاده دانش‌آموز، با بیان اینکه هفته بسیج دانش‌آموزی بهترین فرصت برای برگزاری برنامه‌های استکبارستیزی است، می‌گوید: «‌این روز فرصت مناسبی است تا بگوییم همواره پشتیبان و سرباز کوچک رهبریم. این حضور تاثیر زیادی در رساندن پیام ملت ایران دارد. باید در برابر دشمنان همیشه آماده باشیم و این آمادگی در جبهه جنگ نرم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»
حمید پورنسب یک فرهنگی، راهپیمایی
 13 آبان را ضربه مهلکی بر پیکره آمریکا، استکبار جهانی و صهیونیست‌ها دانسته و می‌گوید: «وظیفه دانش‌آموزان بسیجی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، تهذیب، تحصیل و ورزش است.»
وی ادامه می‌دهد: «دشمن با استفاده از شبکه‌های اجتماعی درصدد کمرنگ کردن این ارزش است. باید به دانش‌آموزان کشور شاخصه‌‌های انقلابی‌گری که مبارزه با استکبار است، آموزش داده شود. 13 آبان یکی از یوم‌الله انقلاب اسلامی است که توسط دانش‌آموزان نسل چهارم در کنار نسل‌های دوم و سوم انقلاب گرامی داشته می‌شود.»
سلطه‌گری آمریکا
 و ضربه به اقتصاد مقاومتی
آمریکا به علت وسعت سرزمین‌هایش دارای مواد خام فراوان است. با این وجود، کشوری بی‌نیاز محسوب نمی‌شود. به عنوان مثال آمریکا برای ساختن یک موتور هواپیمای جت، به حدود 1150 الی 1300 کیلوگرم (کروم) نیاز دارد که باید تمام آن را از کشورهای آفریقای جنوبی، ترکیه، رود زیای جنوبی و فیلیپین تهیه نماید. آمریکا از سال‌های 1949 تا 1967 م (1328 تا 1346 ه ش) یکصد هزار پزشک، مهندس و دانشمند خارجی را در مراکز علمی و صنعتی خود به کار گمارده، در حالی که جهان به تک تک این متخصصان نیاز فراوان داشته است.
مجید نجفی یک کارشناس ارشد رشته اقتصاد برایمان توضیح  می‌دهد: «یکی از بزرگ‌ترین ضربات اقتصادی آمریکا به کشورهای جهان سوم، تک‌محصولی کردن اقتصاد این قبیل کشورهاست.غارت و چپاول ثروت‌های مستعمرات، باعث شد که اقتصاد ملی آنان از هم بپاشد و به تدریج زمینه‌هایی به وجود آید که کشورهای جهان سوم، دستورات اقتصادی اربابان استعمارگر خود را به اجرا درآورند. در این راستا آمریکا و دیگر سلطه‌جویان بر حسب شرایط اقلیمی و نیازهای اقتصادی، به کشورهای تحت سلطه خود، تنها اجازه تولید محصولی را می‌دادند که برآورنده نیازهای کشورهای استعمارگر باشد.»
این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: «نظام تولید تک‌محصولی با روی کار آمدن سیاستمداران وابسته گسترش یافته، اقتصاد ملی کشور تحت سلطه را به کشور سلطه‌جو وابسته می‌نماید. این وابستگی به حدی است که دولت‌های امپریالیستی حتی بعد از دادن استقلال سیاسی به مستعمرات خود، به آسانی توانسته‌اند سلطه سیاسی و اقتصادی خود را بر این کشورها حفظ نمایند. این سیاست ظالمانه و ضد بشری، برای سلطه‌جویان، رفاه و توسعه، و برای ستمدیدگان جهان سوم، فقر و عقب‌ماندگی را به ارمغان آورده و آنان را همچنان در بند سیاست‌های اقتصادی قدرت‌های استعماری اسیر و گرفتار کرده است.»
نجفی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «یکی از اهداف حال حاضر آمریکا این است که «ما نمی‌توانیم» را در باورجوانان ما جا بیندازد تا آرمان شکوفایی اقتصاد مقاومتی را وارونه جلوه داده و ثابت کند که بدون گره خوردن به آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت. ما باید با هوشمندی اقتصادی، عزم ملی و کار و تلاش بهینه این نقشه سلطه‌گر را خنثی کنیم. »
ادعای حمله سایبری به آمریکا
 پوچ است
سردارغلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مورد ادعای پوچ آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران حملات سایبری به آنها داشته، می‌گوید: «‌این ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران حملات سایبری به آنها داشته است بلوف است و قابل اثبات نیست و اینکه تعدادی از ایرانی‌ها را در این زمینه محکوم کردند، غیرعادلانه و نادرست بوده است. آنها می‌خواهند ایرانی‌ها را تروریست سایبری تعریف کنند. جو غالب تبلیغات آمریکایی‌ها در حوزه سایبری نشان دادن و تعریف جمهوری اسلامی به عنوان مهاجم سایبری است و ما باید از خودمان در مقابل این تهاجم دفاع کنیم.»
رئیس سازمان پدافند غیر عامل در مورد حمله ویروس «استاکس نت» علیه کشورمان توضیح می‌دهد: «پرونده‌ای را تشکیل دادیم و همه شواهد و قرائن را تنظیم و به وزارت خارجه و قوه قضائیه ارائه کردیم، اما هنوز برای آنها ابهامات وجود دارد و اراده زیادی برای پیگیری آن وجود نداشت. آنها به حمله از طریق ویروس استاکس نت به زیرساخت‌های هسته‌ای ما اعتراف کردند و این یک تجاوز آشکار است و باید پاسخگو باشند و خسارت بپردازند.»
سردار جلالی ضمن بیان اینکه آمریکایی‌ها انتظار داشتند از طریق برجام به محدودیت‌هایی فراتر از محدودیت‌های هسته‌ای برسند، می‌گوید: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را 8 بار تأیید کرد، بنابراین آنها بهانه‌های دیگر از جمله موشکی، بی‌ثبات‌سازی منطقه را آوردند و «تحریم کاتسا» را اعمال کردند که می‌تواند برای اقتصاد ما خطرناک باشد. درحوزه تهدیدات اقتصادی که بستر اصلی استراتژی آمریکا برای مقابله با ایران را شکل می‌دهد باید اقتصاد مقاومتی را در دستور کار کشور قرار دهیم تا دشمن نتواند با تحریم یک کالا بحران اجتماعی برای کشور ایجاد کند.»
وی درباره شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «به شبکه اجتماعی داخلی نیاز داریم تا بتوانیم تعاملات خود را انجام دهیم و «دیتاسنتر» آن و کنترل آن در داخل کشور باشد. پیشنهاد ما این است که از شبکه‌های اجتماعی با قابلیت داشتن زیرساخت‌های داخل کشور و امکان حیطه‌بندی اطلاعاتی، حمایت و کمک شود که در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، این حمایت شکل بگیرد. شرکت صاایران در بخش دفاعی طراحی‌های پایه را در قالب سه فرمول اجرا کرده است و دو شرکت خصوصی در داخل کشور اعلام آمادگی کردند تا پلتفرم‌ها را در داخل کشور تولید کنند.»
آمریکا
 دیواری فروریختنی است
جمعیتی از دانشجویان در مسیر راهپیمایی با رسیدن به درهای سفارت آمریکا به جای ادامه راهپیمایی به سمت دانشگاه تهران یعنی قربانگاه دانشجویان و دانش‌آموزان به سوی لانه جاسوسی آمریکا یورش بردند و با صلابت و شهامت از درهای آن بالا رفتند و آن را گشودند و بدین‌گونه انقلاب دوم که انقلابی بزرگ‌تر از انقلاب اول بوده، آغاز شد و دشمن اصلی انقلاب اسلامی مورد تهاجم قرار گرفت و هیبت دروغین آن برای همیشه در پای اراده ملت ایران فرو ریخت و طنین این فریاد تا آخرالزمان موجب بیداری مستضعفان جهان و موجب حقارت مستکبران جهانخوار خواهد بود. از آن روز، این روز «یوم‌الله» شد یعنی روز خدا، روز قیام، روز بیداری، روز بسیج جبهه حق در برابر جبهه باطل و روز درس‌آموزی برای مستضعفان و روز استکبارستیزی.
«حامد علامتی» دبیرکل اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزان می‌گوید: «13 آبان در شکست توطئه‌های آمریکا به عنوان نماد واقعی استکبار نقش اساسی داشت. تبعید حضرت امام خمینی(ره) در 13 آبان سال 1357 شرایط را برای اوج‌گیری انقلاب و تسریع سرنگونی رژیم شاهنشاهی فراهم کرد.»
بصیرت‌افزایی
 راه مبارزه با استکبار
آمریکایی‌ها همانند تمامی مستکبران در طول تاریخ، تمامی شعارهای زیبا را مصادره کرده و بر این اساس، خود را پرچمدار حقوق بشر، مدافع صلح و ثبات و امنیت جهانی، طرفدار دموکراسی و نظام‌های دموکراتیک، طرفدار حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی معرفی می‌کنند، لکن در عمل، عامل اصلی بیشترین جنایت‌هایی هستند که در اقصی‌ نقاط جهان و خصوصا در منطقه راهبردی غرب آسیا رقم می‌خورد. آمریکا تنها کشوری است که از سلاح هسته‌ای علیه انسان‌های بی‌گناه، بی‌دفاع و غیرنظامی استفاده کرده است. آمریکایی‌ها با طراحی بیش از 100 کودتا، دولت‌های مستقل و مردمی در دیگر کشورها را ساقط و دولت‌های دست‌نشانده را بر ملت‌ها تحمیل کرده‌اند. کشورهای متعددی را به اشغال نظامی خود درآورده و در هر اشغال، هزاران نفر بی‌گناه را به خاک و خون کشیده و سرزمین‌هایی را نابوده کرده‌اند. اشغال نظامی افغانستان و عراق از نمونه‌های نزدیک به زمان کنونی است. اکنون آمریکایی‌ها، عامل اصلی کشتار انسان‌های بی‌گناه و خصوصا مسلمانان در جهان هستند. کیست که نداند پشت سر تمامی فعالیت‌های رژیم کودک‌کش اسرائیل غاصب، آمریکا قرار دارد کیست که نداند در پشت صحنه شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در منطقه راهبردی غرب آسیا، آمریکایی‌ها هستند. کیست که نداند در پشت صحنه جنگ در سوریه، جنگ در عراق و جنگ علیه ملت مظلوم یمن، آمریکایی‌ها هستند؟