kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

سانسور سخنان ضدآمریکایی‌ رئیس‌جمهور در روزنامه‌های زنجیره‌ای


سرویس سیاسی-
روزنامه زنجیره‌ای بهار در صفحه اقتصاد خود نیم‌نگاهی به بحران بیکاری و‌ اشتغال که ‌گریبان مردم را گرفته انداخت و با‌ اشاره به تجمع جوانان آبادانی در اعتراض به بیکاری نوشت‌: «این تجمع‌های اعتراضی مدتی است که در آبادان اتفاق می‌افتد و آنچه مسلم است جوانان بیکار آبادانی هنوز پاسخی از مسئولان دریافت نکرده‌اند که همچنان به این کار ادامه می‌دهند.»
همین روزنامه‌های زنجیره‌ای بودند که در همراهی با دولت در پروژه فریب مردم‌، وعده سیب و گلابی باغ برجام را می‌دانند و از رفع تحریم‌ها گرفته تا حل مشکل بیکاری و معیشت و حتی آب خوردن مردم را به برجام گره می‌زدند و حالا که تشت رسوایی خسارت محض برجام از بام افتاده و به جای حل مشکل بر مشکلات و گرفتاری‌ها‌ی مردم افزوده است‌، از بی‌اعتنایی مردم به مطالبات به حقشان سخن می‌گویند.

بی‌برنامگی دولت برای ‌اشتغال‌زایی
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله خود با عنوان «بحران بیکاری و تدبیری که باید اندیشیده شود» نوشته است: «سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به افرادی که جویای کار هستند افزوده می‌شود‌؛ این آماری است که چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد‌؛ آماری که بازگو‌کننده واقعیت تشدید بحرانی است  که طی این سالها مردم به خصوص نسل جوان و جویای کار را با مشکل مواجه کرده است.»
این نوشتار در ادامه افزوده است: «بر‌اساس آمار اعلام شده مربوط به تابستان سال جاری نزدیک به 12 درصد از جمعیت فعال کشور بیکار هستند. همچنین نرخ بیکاری جوانان ۲۹ - ۱۵ ساله نیز حاکی از آن است که 24/4 درصد از جمعیت فعال ۲۹- ۱۵ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز چندی قبل طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: در برخی شهرهای کشور، نرخ بیکاری به 60 درصد رسیده است و متأسفانه در بین تحصیلکرده‌‌های ما، رقم بیکاری بسیار بالاتر از آنچه که به‌طور متوسط اعلام می‌‌شود، است.»
نویسنده در ادامه « واردات بی‌رویه و حمایت نکردن از تولید و صنعت داخلی، ارائه مجوزهای فراوان در بخش‌های مختلف برای انجام واردات بی‌رویه به کشور، عدم حمایت بانکی در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدها...» را از جمله دلایل افزایش بیکاری عنوان کرده است.
متاسفانه در چهار سال نخست دولت تدبیر و امید شاهد سیاست‌های غلط دولت در این موضوع بوده‌ایم که به تعطیلی واحدهای صنعتی بسیاری انجامید که خود در افزایش نرخ بیکاری تاثیر داشته است.

عارف از ریاست فراکسیون امید کناره‌گیری کند
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:‌«بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو دارای زوایای گوناگونی بود که قابل بررسی است. از این رو گرچه هردو گزینه پیشنهادی با آرای متفاوتی به وزارت رسیدند، اما در این راستا عملکرد فراکسیون‌های مجلس متفاوت بود. از سویی شاهد عملکرد فراکسیون امید بودیم که با وجود تاکیدات بسیار بر رأی فراکسیونی مشاهده شد که‌ در قضیه رأی اعتماد به دکتر منصور غلامی کاملا مضمحل و ازهم‌‌پاشیده عمل کرد. این درحالی است که سایر فراکسیون‌ها طبق نظر جمعی فراکسیونی عمل کردند. البته ‌عملکرد فراکسیون امید که در چند مورد نیز سابقه داشته، چنان است که برخی علت آن را به نوع مدیریت دکتر محمدرضا عارف در ریاست فراکسیون می‌دانند. البته عملکرد فراکسیون امید از گذشته و انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس و زمانی که دکتر عارف نتوانست ریاست مجلس را بر عهده بگیرد، با این مشکل مواجه بوده است. از این رو فراکسیون امید دچار مقداری نا امیدی و پراکندگی فکری شده که به‌نظر می‌رسد با عملکرد نه‌چندان قوی‌ای که در مقاطع مختلف مجلس از خود نشان دادند، از درجه ‌این اقتدار در مقابل اصولگرایان و سایر اصلاح‌طلبان کاسته شده است».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «آقای عارف صرفا شخصیتی دانشگاهی است و حتی در سخنانش می‌توان ملایمت را به‌روشنی دید. از این نظر به‌نظر می‌رسد اگر شخصیت دیگری در جایگاه آقای دکتر عارف قرار می‌گرفت، شاید می‌توانست عملکرد به‌مراتب بهتری را رقم بزند. از طرف دیگر احتمال می‌رود در صورت تغییر رئیس‌فراکسیون امید، این فراکسیون بتواند تغییراتی هم در خود ایجاد کند و در زمان باقیمانده از مجلس دهم بتواند کنش سیاسی موثرتری از خود بروز دهد».
روزنامه‌های زنجیره‌ای در زمان انتخابات مجلس با جنجال رسانه‌ای همگان را به تکرار و رای دادن به لیست امید تشویق و ترغیب می‌کردند. اما حالا با فاصله‌گذاری با فراکسیون امید و ژستِ منتقد گرفتن، طوری وانمود می‌کنند که گویی اعضای این فراکسیون اصلاح‌طلب از کره مریخ آمده‌اند!
فراکسیون امید مجلس دهم تاکنون حواشی بسیاری داشته است. «لیست رانتی»، «سلفی حقارت» و «زد و بند با وزرا» تنها بخشی از حواشی این فراکسیون است.
پرداختن به حواشی دست چندم و غفلت از مسائل اصلی، به ویژگی ثابت اعضای فراکسیون امید تبدیل شده است. تاکنون چندین بار در خبرها اعلام شده است که فراکسیون امید مجلس دهم، جلسه اضطراری و فوق‌العاده برگزار کرده و یا کمیته‌ای تشکیل داده است. اما نکته مهم علت برگزاری جلسه اضطراری و تشکیل کمیته است. برای نمونه یکی از این جلسات پس از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد با اعتراض به وزیر کشور صورت گرفت. یکی دیگر از جلسات اضطراری نیز پس از دستور دادستانی برای بازداشت محمود صادقی- عضو فراکسیون امید- برگزار شد. چندی پیش نیز فراکسیون امید کمیته‌ای برای پیگیری رفع حصر سران فتنه تشکیل داد.نکته قابل تأمل اینجاست که این جلسات «اضطراری» و«فوری» هیچ‌گاه برای مشکلات معیشتی مردم و پیگیری مطالبات عموم جامعه برگزار نشده است!
مدعیان اصلاحات پیش از این نیز با حمله به عارف، او را اصلاح‌طلب بدلی و قلابی معرفی کرده بودند.

زنجیره‌ای‌ها یکپارچه سانسور کردند
روزنامه‌های زنجیره‌ای دیروز مهم‌ترین بخش از سخنان رئیس‌جمهور کشورمان را که برای دفاع از وزرای پیشنهادی نیرو و علوم به مجلس رفته بود سانسور کردند، چنانکه در صفحات نخست این روزنامه‌ها اثری از سخنان ضدآمریکایی آقای روحانی دیده نمی‌شد.
رئیس‌جمهور که روز یکشنبه برای دفاع از وزرای پیشنهادی نیرو و علوم به مجلس شورای اسلامی رفته بود طی سخنانی در صحن علنی اظهار داشت‌: «به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کنید، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید... بعضی‌ها می‌گویند تعهدی که قبلاً با هم بستیم این فعلاً قرص و محکم نباشد، متزلزل باشد، بیاییم راجع به موضوع دیگر با هم مذاکره کنیم؛ این یکی از حرف‌های خنده‌دار تاریخ است.»
البته چنین واکنشی از سوی طیف زنجیره‌ای‌ها چندان دور از انتظار نبود؛ همان‌ها که با آب و تاب فراوان بر طبل مذاکره به هر قیمتی می‌کوبیدند و از طرف دیگر منتقدان را این طرز تفکر را مخالف تعامل و گفت‌وگو با جهان معرفی می‌کردند. از قضا جان کلام روزنامه کیهان و دیگر منتقدان دیدگاه زنجیره‌ای‌ها همین بود که آمریکا به تعهداتش پایبند نمی‌ماند و در مذاکره و متن توافق باید بیش از پیش به این نکته دقت کرد تا راه سوءاستفاده‌های بعدی بسته شود.

حکایت چک سفید امضاء!
روزنامه ایران در سرمقاله خود با ‌اشاره به رأی اعتماد مجلس به وزرای علوم و نیرو، نوشت: «تقریبا کمتر کسی است که معترف نباشد دولت توانست با خیالی راحت برای وزرای خود از مجلس رأی اعتماد بگیرد.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «مهم اینکه وزرایی که حتی مورد انتقاد هواداران و نمایندگان حامی دولت هم بودند توانستند از سد رأی اعتماد به سلامت عبور کنند. چنین موقعیتی باید مورد بهره‌برداری مثبت دولت قرار بگیرد. به عبارت دقیق‌تر جامعه بعد از چندی خواهد پرسید که حاصل آرامش فضا و مسیر راحتی که دولت برای معرفی کابینه خود و آغاز کارش پیمود، چیست؟»
در بخش دیگری از این یادداشت تصریح شده است: «دولت نباید آرای کسب شده برای وزرای خود را به مثابه چک سفید امضای مجلسی‌ها تلقی کند. چرا که مجلس معتقد است نظارت مستمر یکی از اساسی‌ترین عواملی است که می‌تواند خروجی مثبت اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها را تضمین کند.»
یادداشت فوق که به قلم نائب رئیس‌فراکسیون امید است، در حالی بر ندادن چک سفید امضا به دولت تأکید می‎کند که بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی چندی پیش در ایامی که رئیس‌جمهور مشغول انتخاب کابینه دوازدهم بود، در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: «فراکسیون در حمایت از آقای روحانی فراتر از انتظار ظاهر شد و در واقع این حمایت به مثابه چک سفید امضای جریان اصلاح‌طلبی به آقای روحانی بود.»

روحانی هنوز در فضای انتخابات است!
روزنامه بهار که همچون سایر روزنامه‌های زنجیره‌ای اظهارات روحانی در صحن مجلس مبنی بر «دیوانگی» خواندن مذاکره باآمریکا را سانسور کرده بود ، علنا رئیس‌جمهور را فردی می‌خواند که فقط مانند ایام تبلیغات انتخاباتی شعار می‌دهد که روی اصولش ایستاده. این روزنامه صحبت‌های روحانی را «حرف درمانی» خواند و ونوشت:« روحانی تصور می‌کند که هنوز دوران انتخابات است و می‌تواند با چند جمله که ظاهری تند و تیز دارد نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند و از حجم انتقادات بکاهد. تصور رئیس‌جمهور و حلقه اعتدالی نزدیک به او آن است که منتقدان اصلاح‌طلب دولت که حامیان واقعی روحانی هم هستند با چند جمله از نقدهای خود دست می‌کشند. این تصور نادرست سبب شده است که روحانی در «اعلام نظر»، اصلاح‌طلبانه سخن بگوید و هنگامی که زمان «اعمال نظر» می‌رسد خلاف جهت وعده‌های خود عمل می‌کند.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه با لحنی کنایه‌آمیز خطاب به روحانی نوشت‌: «صبر و سکوت حامیان روحانی در انتخابات هم ‌اندازه‌ای دارد و نمی‌توان توقع داشت که در برابر این دوگانگی در حرف و عمل تا اَبَد صبوری کنند.... اگر قرار باشد این امید مردم به واسطه عدم تحقق وعده‌ها ناامید شود شما مقصرید و باید روزی پاسخگوی مردمی باشید که به امید اندکی تغییر پای صندوق‌های رای رفتند.‌»

فراکسیون امید در تعطیلات!
این روزنامه اصلاح‌طلب که تا دیروز در نقش تبلیغات‌چی لیست امیدی‌ها مردم را به پیروی کورکورانه سیاسی و رأی دادن‌های فله‌ای به لیست امید تشویق و ترغیب می‌کرد، با انتقاد شدید از انفعال و بلا‌تکلیفی فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس نوشت : «الگوی رفتاری این فراکسیون در هنگام رای‌گیری برای وزارت علوم محل نقد و ابهام فراوان است....این فراکسیون درباره تصمیم‌گیری درخصوص وزیر پیشنهادی علوم تصمیمی را اعلام نکرده و هر نماینده بنا بر تشخیص خود رای داده است....»
روزنامه بهار در ادامه نوشت : «اگر سران فراکسیون امید به واقع توان و یا زمان کافی برای اداره این فراکسیون را ندارند و نمی‌توانند در چنین مواقع حساسی اعضا را مجاب به اجرای تصمیمات فراکسیونی کنند، می‌توانند این فراکسیون را تعطیل کرده و به استراحت خود در مجلس ادامه دهند. با این کار حداقل دیگر جامعه انتظار کنش خاصی هم از فراکسیون امید نخواهد داشت و رفتار سیاسیونی که اهل سکوت هستند هم از سوی مردم کاملا درک خواهد شد!»