kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۷۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
در صحن علنی مجلس

روحانی: کشورها مگر دیوانه شده‌اند با آمریکا مذاکره کنند؟!



رئیس‌جمهور که برای دفاع از وزرای پیشنهادی نیرو و علوم به مجلس شورای اسلامی رفته بود طی سخنانی در صحن علنی اظهار داشت‌: به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند. شما علناً مذاکره دیروز را زیرپا می‌گذارید.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح دیروز در صحن علنی مجلس و در جلسه بررسی برنامه و صلاحیت وزیران پیشنهادی علوم و نیرو، اظهار داشت: اسلام‌، قانون و  شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی‌دهد که در مسائل جزئی رو در روی هم بایستیم، اگر هم اختلافات جزئی دو سال پیش جایز بود و مکروه، امروز باید بگویم حرام است و گاهی گناه کبیره.
اصل وفای به عهد
فراملی و فرادینی است
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط پیش ‌آمده در اثر تخلفات پیاپی آمریکایی‌ها، گفت: در طول تاریخ همواره یکی از راه‌های تعامل دولت‌ها و ملت‌ها بستن عهدها و پیمان‌ها با یکدیگر بوده و این بخشی از تاریخ گذشته کشور ما و همه جهان است؛ اصل وفای به عهد، فراملی و فرادینی بوده و اصلی است که همه انسان‌های عاقل و با تدبیر دارای هر مذهب و دینی که بودند به عنوان یک اصل مهم به آن احترام گذاشتند.
رئیس‌جمهور، وفای به عهد را معیاری برای تمدن یک ملت و قانونی بودن و حرکت صحیح یک دولت، برشمرد و تصریح کرد: اگر دولتی وفای به عهد نکرد، اعتبار خودش را در افکار عمومی به حراج گذاشته است. اگر دولتی مثل دولت آمریکا عنوان کند که بر یک تعهد مهم بین‌المللی، متعهد نیستم و استدلالش هم این باشد که سر دولت قبلی کلاه رفته پس تداوم مسئولیت دولت‌ها چه می‌شود، کما اینکه هر دولت دیگری در هر کشوری نیز می‌تواند همین ادعا را داشته باشد.
روحانی با بیان اینکه این تعهد، تعهد یک ملت با ملت و دولت با دولت و یک نظام با یک نظام است، افزود: اگر آمریکا یک رژیم هم باشد این تعهد یک رژیم در برابر یک نظام بزرگ به نام جمهوری اسلامی ایران است نه تنها ایران حتی 5 کشور دیگر یک تعهد بین‌المللی است که در برابر این تعهد، متعهد به اجرای آن بوده و باید به آن عمل کند.
با زبان عمل می‌گویند
 اهل مذاکره نیستیم
رئیس‌جمهور متزلزل بودن روی پیمان قبلی و دعوت برای مذاکره بعدی را داستانی مضحک خواند و افزود: بعضی‌ها می‌گویند تعهدی که قبلاً با هم بستیم این فعلاً قرص و محکم نباشد، متزلزل باشد، بیاییم راجع به موضوع دیگر با هم مذاکره کنیم؛ این یکی از حرف‌های خنده‌دار تاریخ است، یک کسی عهد و پیمانی می‌بندد و می‌گوید پای پیمان خودم تا آخر ایستادم و به دقت عمل می‌کنم و اجرا می‌کنم، جایزه من این است که راجع به موضوع دوم صحبت کنیم. و این قابل بحث است؛ اما کسی که همان تعهد اول را زیر پا می‌گذارد، دارد با زبان عملش اعلام می‌کند که من اهل مذاکره نیستم.
روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعهد و پیمان نبوده و اصول اخلاقی و بین‌المللی را نمی‌شناسیم، خاطرنشان کرد: این معنایش این است که اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند به آن اعتماد کند و این در حالی است که امروز آمریکایی‌ها به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام مذاکره می‌دهند که با ما مذاکره کن‌؛ مگر دیوانه شدند که با شما مذاکره کنند؛ شما مذاکره دیروز را علنی زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا باید با این شیوه‌ای که در پیش گرفته، آینده مذاکره و تعهدات خودش را نسبت به کشورهای دیگر برای همیشه کنار بگذارد، افزود: ایران در موضوع هسته‌ای به تعهدات خودش عمل کرده است اما آنها می‌گویند ایران چرا از لحاظ دفاعی و نظامی توانمند و قدرتمند بوده و چرا کشورهای منطقه به ایران احترام می‌گذارند؛ این مشکل شما آمریکایی‌هاست که با حضور در منطقه امنیت عراق و  ثبات و امنیت افغانستان را برهم ریختید؛ با آوردن تروریست‌ها در منطقه امنیت سوریه و لبنان را بهم ریختید؛ شما تروریست‌ها را پرورش دادید.
آمریکا می‌خواست
عراق را تجزیه کند
روحانی اظهار داشت: آمریکایی‌ها کشوری که به کمک مردم عراق و سوریه رفته و یار ملت‌های دیگر بوده‌اند را مداخله‌گر می‌نامند، در حالی که خودشان می‌خواستند عراق را تجزیه کنند و این ملت و ارتش عراق و ملت ایران و کشورهای منطقه بودند که نگذاشتند تمامیت ارضی عراق خدشه‌دار شود.
رئیس‌جمهور خطاب به سیاستمداران آمریکا گفت: اگر بناست شما نسبت به این مسایل اعتراض کنید، ما از شما می‌پرسیم آیا ملت ایرانی که حامی کشورهای مظلوم در برابر تروریسم و تجزیه‌طلبی بوده، رفتارش خوب نیست و شما که امنیت را بهم زدید، داعش را به وجود آوردید و طالبان و دیگرگروه‌های تروریستی را ساختید، منافقین را پناه دادید، به ملت ایران در طول تاریخ ظلم کردید، سکوی نفتی ملت ایران را زدید،  قبول ندارید کشور متجاوز هستید؟ آیا سکوی نفتی میدان جنگ بود و در آن هواپیما و تانک وجود داشت که آن را مورد حمله قرار دادید؟ شما در داستان طبس وارد خاک ایران شده و به کشور ما تجاوز کردید؛ هواپیمای مسافربری ما را مورد حمله قرار دادید و بارها بی‌ادبانه ملت ایران را تروریست خواندید.
روحانی با تاکید بر اینکه ملت ایران بارها در طول تاریخ با تروریسم مبارزه کرده است، گفت: ملت ایران منافقین تروریست و دیگر گروه‌های تروریستی را از این کشور بیرون رانده و داعش و تروریست‌های تکفیری را در عراق و سوریه به زانو در آورده است.
هر سلاحی از هر نوعی نیاز داشته باشیم تولید می‌کنیم
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها به تلاش‌ها و سلاح ما ایراد می‌گیرند، خاطرنشان کرد: ما برای دفاع از خود، تمامیت ارضی ‌و ملت‌مان، هر سلاحی از هر نوعی نیاز داشته باشیم، در ساختن و تولید و انبار کردن آن و در زمان لازم استفاده از آن تردید نخواهیم کرد.
روحانی تاکید کرد: شما بدانید ما موشک را ساختیم، می‌سازیم و خواهیم ساخت و این با هیچ یک از مقررات بین‌المللی در تناقض نیست؛ با قطعنامه 2231 در تضاد نیست. ما راه دفاع‌، منافع‌ و امنیت ملی‌مان را با همه قدرت ادامه خواهیم داد و بدخواهان و دشمنان باید بدانند هر نقض عهدی بکنند به ضررشان خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطعی را به آنها خواهد داد. مذهب و دینی به‌عنوان یک اصل مهم به آن احترام گذاشته‌اند. یک معیار برای تمدن یک ملت، یک معیار برای قانونی بودن و حرکت صحیح یک دولت وفای به عهد است.