kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
با فرمان نخست‌وزیر

پارلمان و کابینه جدایی‌طلبان اسپانیا منحل و رهبران کاتالونیا تحت تعقیب قرار گرفتند



 به دنبال اعلام استقلال یک طرفه کاتالونیا بلافاصله، نخست وزیر این کشور  انحلال دولت خودمختار و پارلمان این منطقه را  رسماً اعلام و معاون وی  نیز  کنترل کاتالونیا را به دست گرفت. دستگیری رهبران جدایی‌طلب نیز در دستور کار قرار گرفته است.
چالش‌ها در مورد جدایی‌طلبی کاتالونیا از عصر روز جمعه وارد مرحله تازه‌ای شده است.  پارلمان کاتالونیا روز جمعه لحظاتی قبل از آنکه سنای اسپانیا به دولت مرکزی اجازه دهد تا کنترل امور این منطقه را به‌طور مستقیم در اختیار بگیرد، یک طرفه اعلام استقلال کرد. سنای اسپانیا نیز در مقابل  طی یک رای‌گیری به سلب خودمختاری از کاتالونیا رای مثبت داد و با 215 رای، ضمن مخالفت با تداوم خودمختاری منطقه کاتالونیا، حاکمیت مستقیم دولت مرکزی بر این منطقه را تصویب کرد.
«سنا»  همچنین به دولت دستور داد تا با توسل به قوه قهریه، رئیس منطقه کاتالونیا و وزیران او را از سمت‌های خود اخراج کند. سنا حتی به نخست‌وزیر اجازه داده تا کنترل امور مالی، پلیس و رسانه‌های خبری دولتی کاتالونیا را نیز در اختیار بگیرد.
«ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا، نیز پس از رای‌گیری سنا جمعه‌شب در نطقی تلویزیونی، گفت پارلمان و دولت محلی کاتالونیا منحل است و تا زمان برگزاری انتخابات جدید برای کاتالان‌ها یعنی تا 21 دسامبر (30 آذر ماه)، امور منطقه کاتالونیا توسط دولت مرکزی اسپانیا اداره خواهد شد. از این اقدام به‌عنوان «گزینه هسته‌ای» مادرید یاد می شود و به دولت اجازه داده می شود تا اداره مستقیم امور کاتالونیا را برعهده بگیرد. دولت اسپانیا اعلام کرده این تدابیر به صورت موقتی بوده و با هدف برقراری نظم خواهد بود. سخنگوی دفتر دادستان اسپانیا گفته دادستان کل اسپانیا به دنبال طرح اتهامات شورش علیه کسانی است که مسئول رای‌گیری استقلال کاتالونیا هستند. این اتهامات احتمالا تا دوشنبه (فردا) اعلام خواهد شد و براساس قوانین اسپانیا، مجازات شورش 25 سال زندان خواهد بود. دولت مادرید پیش از این هشدار داده بود که در صورت اعلام جدایی از اسپانیا، دولت محلی کاتالونیا را منحل و یک انتخابات جدید در عرض 6 ماه آینده برگزار خواهد کرد.این در حالی است که هزاران نفر از جدایی‌طلبان اعلام استقلال این منطقه را  در بارسلون جشن گرفتند.
همزمان  رهبران کاتالونیا و مادرید خواستار حفظ آرامش شده‌اند. رئیس منطقه کاتالونیا  از طرفداران استقلال خواسته تا به‌دنبال خشونت نباشند و «راخوی» نخست‌وزیر نیز  با انتشار توییتی نوشته: «من از همه مردم اسپانیا می‌خواهم تا آرامش خود را حفظ کنند.» بر اساس آخرین گزارش‌ها  «سریا سائنز سانتاماریا» معاون نخست‌وزیر اسپانیا، کنترل ایالت کاتالونیا را برعهده گرفته و دولت اسپانیا  همچنین رئیس پلیس منطقه کاتالونیا را نیز از سمتش برکنار کرده است. سخنگوی دادستانی اسپانیا هم اعلام کرده که دادستان این کشور تصمیم گرفته رهبران کاتالونیا را به اتهام «شورش» به دادگاه بکشاند.