kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
در آستانه پیروزی کامل عراق و سوریه

آمریکا و داعش وارد مذاکره شدند!


سرویس خارجی-
همزمان با پیشروی‌های خوب نیروهای عراقی و سوری در دو سوی مرزها و درهم کوبیده شدن آخرین مواضع تروریست‌ها خبر رسیده فرمانده میدانی آمریکا در محل، مذاکرات مشکوکی را با عناصر «داعش» آغاز کرده‌اند!
در حالی که تا پیروزی نهایی و کامل دو ارتش سوریه و عراق بر تکفیری‌ها به ویژه در مناطق مرزی تحت اشغال داعش، چند روزی بیشتر باقی نمانده، آمریکا برای جلوگیری از وقوع این اتفاق مهم مجددا وارد عمل شده است.
تسنیم، در این باره به نقل از پایگاه خبری «المیادین» اعلام کرده که «آمریکا با میانجی‌گری عشایر محلی در مناطق مرزی سوریه و عراق، سرگرم مذاکره با داعش است.» براساس این گزارش، آمریکا در نظر دارد نقشه‌ای را به اجرا درآورد مبنی بر اینکه جلوی تسلط ارتش‌های عراق و سوریه بر مناطق مرزی گرفته شود. آمریکا پیش از این نیز با ارسال تسلیحات نظامی یا نجات سرکردگان گروه‌های تکفیری، به کمک تروریست‌ها شتافته است.
این گزارش می‌افزاید: «فرماندهی میدانی آمریکا در سوریه «منطقه الرمیلان» یک هفته است که با میانجی‌گری شیوخ محلی، سرگرم گفت‌وگو با سرکرده داعش در دو شهر مرزی «بوکمال» (در سوریه) و «القائم» (در عراق) است.
«هدف» از این مذاکرات، که اتاق عملیات مرکزی آمریکا در بغداد بر آن نظارت دارد، این است که «داعش منطقه «العشاره» را به نیروهای ویژه آمریکایی تحویل دهد.» «هدف بعدی» نیز الحاق عناصر داعش به شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا (نیروهای دموکراتیک سوریه) عنوان شده است، تا بعدا زمینه جذب این افراد در تشکیلات نظامی که بعدا تشکیل خواهد شد، فراهم شود.
به گفته «رایان دیلون» سخنگوی رسمی «ائتلاف ضدداعش» (تحت فرماندهی آمریکا)، هم‌اکنون بیشترین سرکرده‌های داعش در شهر «البوکمال» سوریه حضور دارند.
هرچند داعش طی شش سال گذشته در چارچوب سیاست‌های راهبردی آمریکا در منطقه قدم برداشته، ولی این گروه تروریستی در کل موفق نبوده و شکست خورده است. به همین خاطر، آمریکا قصد دارد سرکرده‌های باقی‌مانده داعش را در برنامه‌ها و توطئه‌های جدید خود در منطقه، مشارکت دهد و آنها را مجددا به کار بگیرد. چند روز پیش «حمدبن جاسم آل ثانی»، نخست‌وزیر وقت قطر اعتراف کرد داعش را آمریکا، قطر، ترکیه و عربستان به جان مردم سوریه انداخته‌اند.
تحولات میدانی
خبر دیگر اینکه نیروهای عراقی و سوری در حال پیشروی به سمت شهرهای مرزی «القائم»‌و «البوکمال» هستند، نیروهای عراقی در پیشروی به سوی القائم، کارخانه سیمان، روستاهای «العوانی»، «جباب الشمالیه»، «الزله» را پیش از درگیری‌های شدید، آزاد کرده‌اند. در این پیشروی‌ها، 25 تروریست داعش هم به هلاکت رسیدند.
در حومه شهر «راوه» نیز نیروهای دولتی مناطق «الموالی»، «التروه» و «النهیه» را آزاد کردند. تا دیروز نیروهای مسلح عراق تا پنج کیلومتری شهر القائم پیشروی کرده بودند. در حال حاضر شهرهای «القائم» و «راوه» که داخل خاک عراق و در نزدیکی مرزهای این کشور و سوریه قرار دارند، در محاصره نیروهای دولتی هستند و همین پیشروی‌ها آمریکایی‌ها را به شدت نگران کرده است. این دو شهر آخرین شهرهای عراق هستند که همچنان در اشغال داعش قرار دارند. به گزارش ایسنا تکفیری‌ها از طریق بمب‌گذاری، به کارگیری تک‌تیراندازها و حملات انتحاری آخرین تلاش‌های خود را به کار گرفته‌اند تا جلوی پیشروی ارتش و بسیج مردمی عراق را بگیرند، ولی این اقدامات آنها، تاکنون مؤثر نبوده است.
هماهنگی بالا بین سوریه و عراق
در همین حال، «احمد الاسدی» سخنگوی بسیج مردمی عراق ضمن اعلام اینکه پیشروی نیروهای این کشور در استان «الانبار»، گسترده است، این مورد را نیز گفت که هماهنگی بالایی میان ارتش‌های عراق و سوریه وجود دارد.
از آن سوی مرزها و داخل سوریه نیز خبر رسیده، نیروهای ارتش سوریه و مقاومت به پیشروی خود به سمت شهر مرزی «البوکمال» ادامه می‌دهند.
به اعتقاد کارشناسان، با پیوند خوردن نیروهای عراقی و سوری در خط مرزی دو کشور، کار تروریست‌ها را نیز عملا باید پایان یافته تلقی کرد.
واکنش به گزارش سازمان ملل
فارس اما اعلام کرده که وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای، اتهامات کمیته تحقیق سازمان ملل علیه دمشق را رد کرده است. این کمیته در گزارش اخیر خود، ارتش سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی در «خان شیخون» متهم کرده بود. در بیانیه فوق آمده است «گزارش فوق طبق دستور آمریکا و کشورهای غربی تنظیم شده و هدف آن نیز افزایش فشارها علیه دولت سوریه است.»
در این بیانیه آمده همچنین می‌خوانیم: «دمشق بارها از سازمان ملل خواسته تا در این قضیه صادق و بی‌طرف باشد و مأموریت خود را به نحو احسن و بدون جانبداری از طرف خاصی انجام دهد.
منابع وابسته به معارضان سوری فروردین ماه گذشته از حمله شیمیایی به شهر «خان شیخون» واقع در جنوب استان ادلب خبر داده بودند.
در این حمله، بیش از 80 نفر که بیشترشان زن و کودک بود، کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.
پس از این اتفاق، آمریکا پایگاه نظامی سوریه موسوم به «الشعیرات» را موشک‌باران کرد. این حمله پیش از انجام هرگونه تحقیقاتی درباره ماجرای «خان شیخون» صورت گرفته!
روسیه نیز هفته گذشته گزارش سازمان ملل درباره ماجرای خان شیخون را مغرضانه خواند و قطعنامه مبتنی بر این گزارش را در شورای امنیت وتو کرد.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه عراق اقدام واشنگتن در تروریست‌خواندن «ابومهدی المهندس» معاون فرمانده بسیج مردمی عراق، را محکوم کرد.
* پایگاه خبری کردی «روداو» حزب‌الله لبنان و جنبش نجباء عراق را «دوقلوهای مقاومت» خواند.
* «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، خواستار حل هرچه سریع‌تر بحران سوریه شد.