kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۵۵۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
٣٠ درصد ايراني‌ها در آستانه ابتلا به دیابت

20 درصد از کودکان کمتر از 5 سال کشور در سوانح و حوادث می‌میرند

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته یک میلیون و 500 هزار تولد در کشور ثبت شد که این نوزادان باید 74 تا 75 سال زندگی با کیفیت و مولد داشته باشند.



به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، علیرضا رئیسی در بیست و نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های کودکان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت، ارتقای سلامت کودکان است، اظهارداشت: خوشحالیم که توانسته‌ایم شاخص مرگ در کودکان را کاهش دهیم اما هنوز هم کافی نیست و باید به میزان‌های مشخص شده در سند چشم انداز و معادل کشورهای پیش‌رو برسیم.
رئیسی افزود: باید توجه کنیم که می‌خواهیم برای نوزادان زنده چه اقداماتی را انجام دهیم تا آنها زندگی سالمی داشته باشند و 75 سال عمر کنند. این اقدامات نیاز به همکاری بین‌بخشی دارد چراکه عوامل اجتماعی زیادی مانند فقر، مسکن، شغل، بیکاری و ازدواج بر روی سلامت مردم موثر است.
وی یادآور شد: در اجرای طرح تحول سلامت، دسترسی به خدمات و مراقبت‌های بهداشتی برای مردم ایران به ویژه در مناطق محروم و مرزی، افزایش قابل توجهی داشت و توانستیم همزمان با گسترش شبکه بهداشت در کشور، شاخص‌های سلامت را بهبود دهیم اما در حوزه درمان نیز باید به سطح‌بندی خدمات، اقتصاد سلامت و استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده توجه کنیم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت از نظام ارجاع و پزشک خانواده به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت در دولت دوازدهم یاد کرد و افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای استقرار نظام ارجاع در کشور ایجاد شد اما اجرای نظام ارجاع، پیچیدگی‌های زیادی دارد و نیازمند زیرساخت است.
رئیسی از آغاز فاز اول نظام ارجاع در کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: باید به نظام ارجاع به عنوان سیتسم هدایت صحیح بیماران توجه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت اولویت‌هایی مانند ترویج تغذیه با شیر مادر، ارتقای مراقبت‌های دوره‌ای کودکان، توجه به ارتقای کامل کودکان، ساماندهی بازار محصولات غذایی کم ارزش غذایی و تبلیغات ریزمغذی‌ها و همچنین پیشگیری از سوانح و حوادث کودکان در حال اجرا است.به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، سالانه 20 درصد از کودکان کمتر از پنج سال در کشور در سوانح و حوادث جان خود را از دست می‌دهند.
رئیسی ضمن تاکید بر اهمیت توانمندسازی مادران، یادآور شد: مادران در همه زمینه‌ها در تربیت و سلامت فرزندان، نقش مهم و کلیدی دارند و باید تلاش خود را در جهت توانمندسازی آنها به کار گیریم.
مشكل عمده مردم اضافه وزن است
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این کنگره گفت: خوشبختانه طي ٤٠ سال گذشته اميد به زندگي در ايرانيان افزايش داشته است و به مرز ٨٠ سال در زنان و ٧٦ سال در مردان رسيده است که بخش عمده افزايش اميد به زندگي در ايرانيان به كاهش مرگ و مير در كودكان برمي‌گردد.
رضا ملك زاده با بيان اينكه مرگ و مير در بزرگسالان از عدد ٦٠ در ١٠ هزار به زير ٢٠ رسيده است، خاطرنشان كرد: بيماري‌هاي مالاريا و اسهال كه در كودكان شايع بود، كاهش چشمگير داشته است و در مرگ و مير نوزادي نيز به شاخص‌هاي خوبي رسيده‌ايم.
ملك‌زاده افزود: مشكل اصلي ما بيماري هاي قلب و عروقي است كه ريشه آن معمولا از دوران كودكي آغاز مي‌شود و از طرفي بيماري‌هاي رواني و مصرف مواد مخدر در جوانان و همچنين ديابت نوع ٢ بيشترين مشكلاتي است كه در كشور ما مطرح است.
وي با بیان اینکه لاغري مفرط به ندرت مشاهده مي شود و درعوض مشكل عمده مردم در كشور اضافه وزن است، ادامه داد: طي مطالعه‌اي در سال ١٩٧٠ كه توسط فائو مطرح شد، سرانه مصرف روزانه كالري در ايرانيان دو هزار كالري بود كه در حال حاضر به سه هزار كالري در روز رسيده است، ضمن اینکه٣٠ درصد زنان ايراني چاق هستند و در مجموع ٢٣ درصد ايرانيان BMI بيش از ٣٠ دارند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بيان اينكه ٣٠ درصد ايرانيان در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند، گفت: فشارخون شيوع زيادي دارد و حدود ٣٠ درصد افراد بالاي ١٨ سال به فشارخون مبتلا هستند، همچنین تحرك بدني در ايرانيان كم است و ٩٦ درصد زنان و ٨٤ درصد مردان و در مجموع ٩٠ درصد ايرانيان كم تحرك هستند.
ملك‌زاده با ‌اشاره براينكه در طي سال هاي اخير در توليدات علمي رشد خوبي داشتيم و به اهداف ١٤٠٤ نزديك شده‌ايم، گفت: در بانك اسكوپوس رتبه جهاني ١٦ را داريم اما در رشته اطفال عقب مانده‌ايم چراكه رتبه ٢٤ را در جهان داريم و به طوركلي در منطقه اول هستيم اما در رشته اطفال سوم هستيم.