kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۵۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
در غرب استان الانبار آغاز شد

آخرین عملیات نیروهای مسلح عراق برای پاکسازی ته‌مانده‌های داعش

نیروهای مسلح عراق در دومین روز از آخرین عملیات علیه تروریست‌های داعش در دو شهر اشغالی «القائم» و «راوه» در استان «الانبار»، مناطق وسیعی را آزاد و تکفیری‌ها را در حلقه محاصره قرار دادند. این عملیات برای پاکسازی ته‌مانده‌های داعش در عراق است.


بامداد روز پنجشنبه «حیدر عبادی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، فرمان آغاز عملیات آزادسازی دو شهر مرزی «القائم» و «راوه» آخرین مناطق تحت اشغال تروریست‌ها در عراق را صادر کرد. در بیانیه‌ای که عبادی به همین منظور، صادر کرده، آمده: «نیروهای داعش راهی جز کشته شدن و یا تسلیم شدن ندارند.»
با صدور این فرمان، عملیات نیروهای مسلح عراق متشکل از ارتش، بسیج مردمی و نیروهای عشایر، از سه محور آغاز شد. جنگنده‌های نیروی هوایی عراق نیز با قدرت از پیشروی زمینی نیروهای مسلح، پشتیبانی کردند.
برخی رسانه‌ها و منابع خبری در مورد دستاوردهای 48 ساعت اول این عملیات اعلام کرده‌اند که طی این مدت، هشت منطقه در غرب استان الانبار تحت کنترل نیروهای دولتی درآمده و مناطق دیگری نیز در جنوب شهر القائم به دست نیروهای عراق آزاد شده است. از جمله مناطق مهم آزاد شده، می‌توان به پایگاه هوایی «سعد- اچ-2» در جنوب القائم اشاره کرد. شهر «القائم» نیز دیروز تحت محاصره درآمد. گزارش شده بسیاری از سرکرده‌های تکفیری‌ها نیز به سمت سوریه گریخته‌اند.دیروز از عراق همچنین، خبر رسید گذرگاه مرزی «الربیعه» در استان «نینوای» عراق نیز به دست نیروهای دولتی آزاد شده است.با این پیشروی، به نظر می‌رسد که نیروهای دولتی تا آزادسازی کامل دو شهر «راوه» و «القائم»،‌ راه کوتاهی را در پیش خواهند داشت.
با آزادسازی دو شهر مذکور و استان الانبار،‌ در واقع، کار تروریست‌های داعش در عراق به پایان می‌رسد. البته این گروه تروریستی ممکن است در آینده دست به حملات محدود، ‌انفجار بمب در مناطق شهری و ترور افراد بزند. ولی تحول مهمی که اتفاق افتاده، این است که داعش از این پس، هیچ قلمرو و منطقه‌ای را در اشغال خود نخواهد داشت.تروریست‌های داعش در سال 2014 و به کمک حامیان خارجی خود از جمله آمریکا، عربستان، قطر، ترکیه و صد البته اسرائیل چهار استان «الانبار»، «دیاله»، «نینوا» و «صلاح‌الدین» را اشغال کرده بودند و قصد داشتند دو استان بغداد و کرکوک را هم اشغال کنند. در اصل، طرح اشغال عراق و سوریه و ایجاد خلافت، یک طرح صهیونیستی- آمریکایی بوده است.
کناره‌گیری بارزانی
از دیگر تحولات عراق اینکه «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، کناره‌گیری خودش از قدرت را به تشکیل «دولت نجات ملی» به ریاست «نیچروان بارزانی» مشروط کرده است.پیش از این منابع رسمی در اربیل اعلام کرده بودند که بارزانی تا 9 آبان از قدرت کناره می‌گیرد. همزمان با آن، گفته می‌شد که «برهم صالح» رئیس دولت نجات ملی خواهد بود. صالح که پیش از این هم رئیس دولت خودمختار منطقه کردستان عراق بوده، قبلا در مورد تشکیل دولت نجات ملی حرف زده بود.هم‌اکنون بارزانی هم از داخل منطقه کردستان عراق و هم از خارج، برای کناره‌گیری از قدرت، تحت فشار قرار دارد.او علی‌رغم مخالفت‌های گسترده داخلی و خارجی، سوم مهر گذشته در منطقه کردستان عراق، همه‌پرسی جدایی برگزار کرده بود.لغو پست ریاست اقلیم، انتقال اختیارات ریاست اقلیم به نخست‌وزیر اقلیم و تمدید هشت ماهه فعالیت پارلمان، از دیگر شرط‌های بارزانی برای کناره‌گیری اعلام شده است.برخی منابع عراقی می‌گویند، در صورتی که بغداد شرط‌های بارزانی را بپذیرد، در واقع از منافع مالی وی در بغداد و شمال عراق حمایت کرده است.
پارلمان اقلیم دست به کار شد
برخی خبرها نیز حاکی است پارلمان اقلیم قصد دارد، قدرت را از بارزانی بگیرد. به گزارش ایسنا، «عزت صابر» رئیس کمیسیون اقتصادی پارلمان اقلیم کردستان عراق در این‌باره گفته: «این مسئله(انتقال قدرت) درست است، پیش از آنکه ما به یک خلأ سیاسی و قانونی برسیم، این اختیارات میان پارلمان و کابینه توزیع می‌شود.»به گفته وی «منصب ریاست اقلیم کردستان و معاونش به حالت تعلیق درمی‌آید و انتخابات تنها بعد از گذشت هشت ماه برگزار می‌شود.»
سایر رویدادها
* عبادی از اربیل خواست، کنترل گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های منطقه کردستان عراق را به بغداد واگذار کند.
* «بولا طالبانی» معاون دبیرکل «اتحادیه میهنی کردستان عراق»، مسعود بارزانی را مسئول شرایط جاری در منطقه کردستان عراق دانست.
* آیت‌الله «محمدتقی مدرسی» از مراجع دینی عراق، خواستار گفت‌وگو میان اربیل و بغداد شد.
* خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده، دو پسر مسعود بارزانی از تروریست‌های فعال در سوریه نفت می‌خریدند.
* سخنگوی بسیج مردمی عراق تروریست خوانده شدن «ابومهدی المهندس» از طرف وزارت خارجه آمریکا را محکوم کرد و از بغداد نیز خواست به این اقدام آمریکا واکنش نشان دهد.
* پلیس کربلا اعلام کرد، هزاران زن پلیس و داوطلب، در تامین امنیت مراسم اربعین این شهر (18 آبان) مشارکت خواهند داشت.