kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴

کوتاه اقتصادی



* رئیس‌ اتحادیه مرغ تخمگذار میهن آخرین وضعیت بازار صادراتی تخم‌مرغ را تشریح کرد.رضا ترکاشوند در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: از ابتدای امسال حدود 10هزار تن تخم‌مرغ به مقصد کشورهایی همچون افغانستان، قطر و عراق صادر کرده‌ایم، این در حالی است که سال گذشته 35 هزار تن تخم‌مرغ صادر شده که امسال این رقم افت قابل توجهی داشته است.وی یکی از دلایل کاهش صادرات تخم‌مرغ را طولانی، زمانبر و پاک شدن منطقه ‌ایران از آنفلوآنزای پرندگان تا خردادماه عنوان کرد و افزود: در کنار این موضوع ترکیه تا حد زیادی به دلیل غیبت ایران در بازار عراق جایگزین شده و برگشتن به بازار کار چندان آسانی نیست. رئیس ‌اتحادیه مرغ تخمگذار میهن همچنین در مورد قیمت تخم‌مرغ گفت: طی یک ماه اخیر قیمت ذرت و کنجاله 25 درصد افزایش داشته است که خود‌به‌خود به همین میزان در قیمت تمام شده تخم‌مرغ مؤثر است چرا که مرغداران با ارز آزاد کنجاله و ذرت خود را تهیه می‌کنند. ترکاشوند از افزایش قیمت تخم‌مرغ به کیلویی 5 هزار تومان درب مرغداری‌اشاره کرد و گفت: با این اوصاف هر کیلوگرم تخم‌مرغ حداقل برای عمده‌فروش 400 تومان افزایش قیمت دارد.
* یک منبع آگاه گفت: مجموع صادرات نفت خام و میعانات ایران درپایان آبان ماه نسبت به ماه قبل از آن به میزان حدود یک پنجم کاهش خواهد یافت و به پایین‌ترین رقم در ۱۹ ماه گذشته خواهد رسید.به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، وقفه در تولید سومین تولید‌کننده بزرگ عضو اوپک به این سازمان کمک خواهد کرد تا عرضه جهانی نفت خود را کاهش دهد و این می‌تواند موجب تقویت قیمت‌ها شود. بعد از آنکه عربستان از عزم خود برای پایان دادن به مازاد جهانی عرضه نفت خبر داد، قیمت نفت در هفته گذشته به بالاترین رقم 27 ماه گذشته رسید. سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در اواخر ماه سپتامبر گفته بود، صادرات میعانات ایران به دلیل یک مشکل فنی در میدان پارس جنوبی کاهش یافته و انتظار می‌رود کارهای تعمیرات دو ماه به طول بیانجامد.
* سهام ۲۶ شرکت در بازار سرمایه زیر ۱۰۰ تومان در بورس معامله می‌شود. به گزارش تسنیم؛ ارزش بازار ناشران بورس تهران در پایان مهرماه امسال به بیش از 346 هزار میلیارد تومان رسید.بر این اساس نگاهی به آخرین وضعیت ارزش بازار ناشران بورسی نشان می‌دهد از میان 327 شرکت در بورس تهران فعالیت دارند، رتبه اول تا سوم از نظر ارزش بازار به صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 252050 میلیارد ریال، فولاد مبارکه اصفهان با 170550 میلیارد ریال و ارتباطات سیار ایران با 162960 میلیارد ریال اختصاص یافته است.همچنین شرکت‌های مخابرات ایران، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سنگ آهن گل گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر و پترشیمی جم به ترتیب با 126840 میلیارد ریال، 108450 میلیارد ریال، 104483 میلیارد ریال، 83430 میلیارد ریال، 81446 میلیارد ریال، 79920 میلیارد ریال و 79219 میلیارد ریال رتبه‌های چهارم تا دهم را به نام خود ثبت کردند. از سوی دیگر شرکت‌های آلومراد، نوش مازندران، ماشین‌سازی نیرو محرکه، پارس سرام، درخشان تهران، تولیدی گرانیت بهسرام، صنایع جوشکاب یزد، تولیدی لنت ترمز ایران، صنایع شیمیایی سینا، پارس پامچال، لامیران و سایپا شیشه هم به ترتیب در انتهای این جدول قرار دارند. افزون بر این آخرین وضعیت قیمت پایانی هر سهم نیز در بورس اوراق بهادار بیانگر این مطلب است که قیمت به ازای هر سهم برای 34 شرکت بیش از 10000 ریال، قیمت هر سهم 129 شرکت بین 3000 تا 10000 ریال و 138 شرکت با قیمتی بین 1000 تا 3000 ریال در تابلوی بورس مشاهده و قیمت سهم 26 شرکت نیز کمتر از 1000 ریال داد و ستد می‌شود.