kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت برای جذب سرمایه خارجی اقدام موثری انجام نداده است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: قرار بود با استفاده از سیاست بهره‌وری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی بخشی از‌اشتغال ایجاد شود، دولت درباره این دو مورد در این مدت اقدام موثری انجام نداده است.



محمد حسینی، در گفت وگو با تسنیم، درباره وضعیت بیکاری در کشور اظهار داشت: در حال حاضر بیکاری، تنها دغدغه دولت نیست، بلکه دغدغه نظام، مقام معظم رهبری و مردم است. متأسفانه امروز در اکثر خانواده‌ها یک جوان بیکار وجود دارد که در راستای این بیکاری با مشکل معیشت روبرو هستند.
وی افزود: یکی از برنامه‌های دولت ایجاد یک میلیون شغل است که در صورت تحقق علاوه‌بر اینکه نرخ بیکاری در این سطح باقی می‌ماند و بیشتر از این نمی‌شود، شاید اقدامی در جهت کاهش نرخ بیکاری باشد.
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: درآمدهای دولت طبق آنچه پیش‌بینی کرده بود پیش نرفت و بین 60 تا70 درصد در شش ماه اول سال محقق شده است. به همین دلیل قضاوت در حال حاضر در زمینه ایجاد شغل بسیار زود هنگام است. برای ایجاد یک شغل نیازمند یک سرمایه‌گذاری قابل قبولی هستیم که یک شب امکان‌پذیر نیست.
به گفته حسینی، قرار بود با استفاده از سیاست بهره‌وری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی بخشی از‌اشتغال ایجاد شود، دولت درباره این دو مورد در این مدت اقدام موثری انجام نداده و زیرساخت‌های لازم انجام نشده  است.
وی ادامه داد: درباره خروج از رکود به گونه‌ای که ظرفیت اسمی کارخانجات را گسترش دهیم تا بخشی از مشکلات حل شود نیز اقدامی صورت نگرفته است، با اجرای مصوبات کار گروه اقتصاد مقاومتی و بحث تسهیلاتی که در کارگروه رونق داده شده است، اتفاق‌های نسبتاً خوبی رخ داده که در زمینه کارگاه‌های کوچک و متوسط است. ولی برای کارگاه‌های بزرگ مشکلات عدیده‌ای را داریم که هنوز در کشور برطرف نشده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی دررابطه با ‌اشتغال خانگی و خرد بیان کرد: متولی ایجاد مشاغل خانگی و خرد وزارت تعاون است.
حسینی ادامه داد: همه امید دولت این است که با مصوب کردن لایحه 1/5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی بتواند یک حرکت قابل قبولی را انجام دهد تا حدودی ‌اشتغال ایجاد شود.
وی افزود: دولت اگر بتواند بازار صادرات  و قیمت تمام شده را تا حدی  کنترل کند و در حوزه کشاورزی و دامپروری و صنایع وابسته به آن و همچنین صنایع دستی و گردشگری می‌تواند موفق عمل کند.