kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۵۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳
به یاد سرلشکر خلبان شهید محمد صالحی

18 سال در ليست مفقودالاثرها(حدیث دشت عشق)


شهید محمد صالحي اول خرداد 1328 در تهران به دنيا آمد و آخرين فرزند خانواده بود؛ از اين رو، دوران كودكي را با محبت و عشقي كه از طرف خانواده به او نثار مي‌شود مي‌گذراند. دوران نوجواني و جواني را نيز در كنار خانواده در محيطي صميمي سپري مي‌كند. او به پشتوانه خانواده پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري با موفقيت پشت سر مي‌گذارد.
پس از طي مراحل دبستان و دبيرستان، در رشته پزشكي پذيرفته مي‌شود و ظاهراً يك ترم را هم مي‌گذراند اما به خاطر داشتن روحيه شجاعت، اراده قوي و علاقه به پرواز، پزشكي را رها كرده و وارد دانشكده افسري مي‌شود و مرحله ديگري از زندگي را آغاز مي‌كند.
پس از مدتي براي گذراندن دوره تحصيلات تكميلي خلباني به آمريكا مي‌رود و در آنجا نيز به عنوان شاگرد اول فارغ‌التحصيل مي‌شود. همه اينها مي تواند فضاي تفكر او را براي اقامت در آمريكا فراهم كند، اما او به ايران برمي‌گردد تا به كشورش خدمت كند.
در 31 شهريور 1359 در اولين ساعات آغازين جنگ، به طور داوطلبانه در عمليات «آلفا-رِد» از پايگاه نوژه همدان پرواز مي‌كند و در اين پرواز بي‌بازگشت، لقب «اولين شهيد خلبان» را به خود اختصاص مي‌دهد.
نام او 18 سال در ليست مفقودالاثرها باقي مي‌ماند تا اينكه در سال 68 كه تمامي اسرا آزاد مي‌شوند، براي او اعلام شهادت مي‌كنند.