kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
تیلرسون :

به‌دنبال تغییر نظام ایران با حمایت از صداهای مدرن در داخل این کشور هستیم


«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا که پیش از این چند بار از تلاش برای تغییر نظام ایران حمایت کرده، روز چهارشنبه بار دیگر گفت واشنگتن تلاش می‌کند با حمایت از جریان‌ها و تفکراتی خاص در داخل ایران، به تغییر نظام ایران کمک کند.
تیلرسون که پس از دیدار با وزیر خارجه هند در دهلی‌نو در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، با متهم کردن ایران به انجام «فعالیت‌های ثبات‌زدا» در منطقه، گفت: «داریم برای اعمال تحریم علیه این رژیم و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام می‌کنیم. هدف ما ممانعت از ایجاد ظرفیت اقتصادی و اخلال در فعالیت‌های مرتبط با این رفتارهای شرارت‌بار است».
تیلرسون سپس بار دیگر گفت که واشنگتن به دنبال تغییر نظام ایران از طریق «حمایت از صداهای مدرن درون ایران» است.
وی افزود: «ما می‌دانیم که تفکرات و ارزش‌های قدرتمندی داخل ایران است که ما می‌خواهیم آنها را ترویج کنیم تا روزی مردم ایران بتوانند کنترل حکومتشان را بازپس بگیرند.»
او با وجود تأکید بر اینکه واشنگتن به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است، گفت: «مبارزه ما با مردم ایران نیست. اختلاف نظر ما، با این رژیم انقلابی است.»
تیلرسون که با مقامات هندی گفت‌وگو کرده، برای کاهش نگرانی‌های آنها در مورد سرنوشت پروژه‌های مشترک با ایران، گفت واشنگتن در تجارت «مشروع» با ایران مانعی ایجاد نمی‌کند.
پیش از این هم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش علیه ایران، از جمهوری اسلامی با عبارت «رژیم» یاد کرده و گفته بود که واشنگتن به دنبال مقابله همه‌جانبه با ایران است.
طرح سنا
علیه برنامه موشکی
خبرگزاری رویترز گزارش داد پیش‌نویس قانون سنای آمریکا در پاسخ به عدم تایید توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ، احتمالا بندهای تازه‌ای را به برجام اضافه خواهد کرد.
بر اساس این گزارش قانون جدید سنای آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران، شامل مفاد جدیدی خواهد بود، از جمله احیای تحریم‌های هسته‌ای اگر ایران موشک بالستیکی آزمایش کند که قادر به حمل کلاهک باشد یا تهران مانع از بازرسی بازرسان از هر گونه تاسیساتی شود.
این قانون پیشنهادی از سوی باب کورکر و تام کاتن نمایندگان جمهوریخواه ارائه شده است. منتقدان این قانون معتقدند که مفاد جدید اضافه شده به برجام می‌تواند آمریکا را در موقعیت نقض توافق هسته‌ای با ایران قرار دهد.این سند که روز سه شنبه به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، از 13 اکتبر که ترامپ عدم تایید توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرده، در حال آماده شدن بوده است. ترامپ از کنگره خواسته است تا قانونی را برای تشدید برجام تصویب کند.
از آن زمان تاکنون، کورکر با نمایندگان دموکرات که حداقل برخی از آنها باید برای تصویب نهایی این قانون ،حمایت کنند، دیدارهایی داشته است. آنها بر این مسئله اصرار کرده‌اند که واشنگتن با متحدان اروپایی‌اش پیش از اعمال هر گونه تغییری در توافق هسته‌ای ایران، همکاری خواهد کرد. بریتانیا، آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا که توافق هسته‌ای ایران را امضا کرده‌اند، نسبت به تصمیم ترامپ و احتمال تفرقه و جدایی بین سیاست‌های آمریکا و اروپا هشدار داده‌اند.
کورکر هفته گذشته به رویترز گفته بود که دولت ترامپ باید همکاری نزدیکی با متحدان اروپایی داشته باشد تا سیاست جدید در قبال ایران را تدوین کند.کورکر نقش مهمی در تلاش‌های کنگره داشته است تا قانونی را برای تعیین شرایط جدید آمریکا در توافق هسته‌ای تنظیم کند. از جمله این شرایط آن است که اگر ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای در مدت زمان یک سال قرار گرفت، تحریم‌ها به صورت خودکار بار دیگر اعمال شود.
مقابله با بازوهای ایران اولویت دولت آمریکاست
در آستانه این طرح جدید سنا علیه برنامه موشکی ایران همچنین مقامات آمریکا با تشدید ادبیات ضدایرانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را عامل ناآرامی‌های خاورمیانه خوانده و مقابله با ایران و همپیمانانش در منطقه را اولویت واشنگتن دانستند.
در همین رابطه ژنرال «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه «الحرة»، ادبیات ضد ایران و سپاه و حزب‌الله را تشدید کرد و درخصوص نقش ایران در منطقه، ادعاهای تکراری کشورش را مطرح کرد. مک‌مستر در این گفت‌وگو مدعی شد: هر جا مشکل و فتنه‌ای به پا می‌شود و خشونت مخربی به وجود می‌آید، شما می‌توانید دست‌های سپاه پاسداران ایران را ببینید.
وی در بخشی از سخنانش درباره بحران جاری در منطقه کردستان و شکاف‌های موجود میان کردها ، با اتهام زنی به کشورمان مدعی شد : ایران از شکاف موجود در حکومت منطقه کردستان و حزب اتحادیه میهنی کردستان پس از مرگ «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور سابق عراق سوءاستفاده کرد. ایرانی‌ها نقش مهمی در داخل حکومت منطقه کردستان پس از برگزاری همه‌پرسی ایفا کردند و از این شکاف‌ها به نفع خود استفاده بردند.
ژنرال مک‌مستر در ادامه ادعای خود بدون‌اشاره به حضور آمریکا و تداوم دخالت‌های آن در عراق، گفت: ایرانی‌ها به نهادهای مختلف در دولت عراق رخنه کرده‌اند و باعث شکاف در میان آنها شده‌اند. علاوه‌بر آن، گروهی شبه‌نظامی تشکیل داده‌اند تا بتوانند خارج از کنترل دولت عراق عمل کنند. ایرانی‌ها قصد دارند در هر زمان و فرصتی که دست دهد، از این شبه‌نظامیان در راستای منافع ایران استفاده کنند. ما شاهد این مسئله در واکنش به همه‌پرسی کردها بودیم.
مشاور امنیت ملی ترامپ درباره لبنان گفت: خطرناک‌ترین تصمیمی که می‌توان در لبنان اتخاذ کرد، خودداری از مقابله با حزب‌الله است که بازوی ایران در حمایت از نظام «اسد» و کمک به او برای تداوم کشتار مردمش است. مک‌مستر در ادامه خواستار مقابله با حمایت ایران از جنبش انصارالله در یمن شد و ادعا کرد که این حمایت موجب تداوم جنگ داخلی در یمن شده است و این امر خطری برای منطقه به ویژه برای عربستان سعودی به شمار می‌رود.
ایران به مفاد برجام
پایبند بوده است
در همین حال رئیس‌سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفته است که ایران به مفاد این توافق هسته‌ای پایبند بوده است و از کنگره خواست برجام را لغو و مجدداً تهران را تحریم نکند.«مایکل مولن» رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا در بازه 2007 تا 2011 که در دوران ریاست‌جمهوری «جرج بوش» و «باراک اوباما» فعالیت داشته است در مصاحبه با «فرانس 24»، به بحث ایران‌اشاره کرد و از کنگره خواست تا برجام را لغو نکند و یا اینکه مجدداً تحریم‌هایی را علیه ایران وضع نکند و گفت که در حالیکه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) کامل نیست، «ایران به مفاد این توافق پایبند است».
رویکرد واشنگتن
راهبرد ایران را تغییر نداده ‌است
همچنین خبرگزاری «ترند نیوز» ‌ آذربایجان نوشت که به نظر می‌رسد سیاست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران آن‌قدر که وی انتظار داشت موثر نبوده است به طوری‌که تهران نیز جواب آتش را با آتش می‌دهد و همان روش ترامپ را پیش گرفته که به طرز موثری کارایی دارد به طوری‌که در هیچ یک از فعالیت‌های ایران که در راهبرد وسیع آمریکا مخرب ادعا شده، هیچ‌گونه تغییری نداشته و ایران همچنان بر عراق و سوریه تاثیرگذار است.
این خبرگزاری آذربایجانی نوشت : در عین حال سران اروپایی نیز همچنان از امنیت و حفظ توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و تلاش‌هایی توام با هشدار و ابراز نگرانی در مورد برنامه‌های موشکی بالستیک ایران را نیز ارائه داده تا به مصالحه‌ای دست یابند که برعکس واکنش‌های شدید تهران را در برداشته است.
ترند نیوز در خاتمه تحلیل خود نوشته است: رقابت در منطقه هر روز هفته افزایش می‌یابد و سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس نیز با سفر به ایران و قدردانی از روابط دوجانبه بین این جنبش و ایران عنوان کرد سفر هیئت حماس به این کشور پاسخ عملی به خشم رژیم اسرائیل در روابط بین حماس و تهران بود.