kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۴۰۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
محمدبن سلمان از پشت پرده اصلاحات ناگهانی می‌گوید

چرخش آل‌سعود از وهابیت تکفیری به اسلام سکولار



سرویس خارجی -
چند هفته پس از انتشار خبرهایی از اجرای اصلاحات «بی‌سابقه» در عربستان که از آزادی رانندگی برای زنان تا صدور فتوا از سوی آنها را
دربر می‌گرفت، دیروز خبر رسیده که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی (پدر جد تکفیری‌ها) می‌گوید به دنبال «نابود کردن تفکرات افراطی» در عربستان و جایگزین کردن «اسلامی است که با همه فرهنگ‌ها همخوانی داشته باشد». برخی معتقدند، سعودی‌ها به احتمال زیاد به درخواست آمریکا، به دنبال سکولاریزه کردن عربستان هستند.
آن طور که خبرگزاری‌ها به نقل از روزنامه القدس‌العربی نوشته‌اند، «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی ضمن اعلام آمادگی برای «نابودی تمامی کسانی که تفکرات افراطی دارند» گفته: «ما به اسلام میانه‌رو که از تمامی فرهنگ‌ها استقبال می‌کند، بازخواهیم گشت.»
با کنار هم گذاشتن این اظهارات بی‌سابقه و آن اصلاحات ناگهانی و با نیم نگاهی به مراوداتی که عربستان با روی کار آمدن ترامپ با این کشور آغاز کرده، عده‌ای از کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که احتمالا این شاهزاده جوان با دستور آمریکایی‌ها در حال تبدیل کشور عربستان از یک رژیم «وهابی تکفیری» به یک کشور «سکولار» است. اگر چه عده‌ای دیگر از کارشناسان نیز با‌ اشاره به اصلاحات آن‌چنانی گفته‌اند، بن سلمان، گرفتار نوع دیگری از افراط‌گرایی شده است. به عنوان مثال ایسنا نوشته: «یک نویسنده عربستانی در توئیتی با هشدار نسبت به گرفتار شدن عربستان به شکل دیگری از افراط‌گرایی در جریان این تحول، لازمه تحقق این وعده را در آزادی‌های عمومی در این کشور دانسته است.»
ولیعهد سعودی گویا این اظهارات را در جلسه گفت‌وگو محور در انجمن «طرح آینده سرمایه‌گذاری» که در ریاض برگزار می‌شد، اعلام و ضمن تاکید بر «آمادگی برای مقابله با افراط‌گرایی در اسرع وقت»،‌ گفته: «کسانی که دارای تفکرات افراطی هستند را نابود خواهیم کرد و زندگی عادی خواهیم داشت، ما به اسلام میانه‌رو که پذیرای تمامی فرهنگ‌هاست، بازخواهیم گشت... .طرح بیداری در عربستان تنها از سال ۱۹۷۹ میلادی اجرا شد، ما ۳۰ سال دیگر را برای مقابله با تفکرات افراطی ضایع نخواهیم کرد... انسان عنصر اصلی است که در پروژه «نئوم» بر آن تکیه خواهد شد و زندگی مردم عربستان هرگز بیهوده از بین نخواهد رفت.»
«بن سلمان» در ادامه و درباره پروژه «نئوم» که از بزرگ‌ترین تولید‌کننده انرژی خورشیدی جهان برخوردار است، گفته: «عربستان از مزایای این پروژه مانند موقعیت جغرافیایی و انرژی‌های خورشیدی و بادی که انرژی زیادی را برای پروژه فراهم می‌کند، بهره‌مند خواهد شد...آغاز کار از صفر به طرح ویژگی بزرگی می‌بخشد و ما به دنبال استفاده از ربات‌ها بیشتر از انسان‌ها هستیم، همچنین در این طرح از پهپادها برای جابه‌جایی استفاده خواهد شد و تفاوت زندگی با اجرای این طرح با امروز بسیار زیاد خواهد بود.»(!)
«خاشقجی»، که یک نویسنده عربستانی است اما به خروج عربستان از یک شکل از افراط‌گرایی به شکلی دیگر هشدار داده است و با اشاره به این‌گونه موضع‌گیری‌ها، ابراز نگرانی کرده است.
هنوز «آل شیخ» و علمای بانفوذ وهابی به اینگونه اصلاحات واکنشی نشان نداده‌اند. اما با توجه به بگیر و ببندهایی که پیش از آغاز این اصلاحات در این کشور صورت گرفته می‌توان حدس زد، آل‌سعود برای جلوگیری از هرگونه اعتراض، منتقدان را شناسایی و صدایشان را در نطفه خفه کرده باشد. طی یکی دو ماه گذشته ده‌ها استاد دانشگاه، روحانی، مبلغ دینی، قاضی و وکیل به صورت ناگهانی ناپدید، دستگیر یا فراری شده‌اند!