kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۴۰۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
اسناد نقش آل سعود در جنگ سوریه منتشر شد

آل سعود خطاب به تکفیری‌ها: دمشق را با خاک یکسان کنید!



سرویس خارجی-
بر اساس یک سند محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا که به رسانه‌ها درز پیدا کرده، شاهزادگان سعودی در نبردهای داخلی سوریه علیه دولت این کشور، نقش مستقیم داشتند و حتی از تروریست‌ها خواسته بودند با سلاح‌هایی که در اختیارشان گذاشته‌اند دمشق را با خاک یکسان کنند!
بر اساس سندی که روزنامه «د اینترسپت» منتشر کرده است، «سلمان بن سلطان» معاون وزیر دفاع عربستان در سال 2013 حدود 120 تن مواد منفجره و موشک را در اختیار افراد مسلح(تروریست‌ها) در سوریه قرار داده و از آنها خواسته بود، دمشق را زیر آتش بگیرند و فرودگاه آن را با خاک یکسان کنند. تروریست‌ها نیز 18 مارس2013 (28 اسفند 1392) مرکز دمشق را زیر آتش گرفتند. این افراد مسلح وابسته به گروه تروریستی «ارتش آزاد» بودند.
خبرگزاری ایسنا در این‌باره نوشته، طبق گزارش روزنامه «د اینترسپت»، سند فوق نشان می‌دهد که تروریست‌ها کاخ ریاست جمهوری، فرودگاه دمشق و مجتمع امنیتی وابسته به دولت را هدف قرار داده بودند. در آن زمان گروه تروریستی «ارتش آزاد» این حملات را پیش‌درآمد حملات گسترده خود برای تسلط بر کشور می‌دانست.
طبق سند فوق که «ادوارد اسنودن» افسر سابق سیا آن را در اختیار «د اینترسپت» قرار داده، دستور این حمله موشکی از سوی «سلمان بن سلطان» عضو خاندان سعودی، صادر شده و هدف این بوده که دومین سالروز انقلاب سوریه(آغاز جنگ تروریستی در سوریه) اینگونه گرامی داشته شود!
رژیم آل سعود در جنگ داخلی سوریه که از سال 2011 آغاز شده، نقش بسیار پررنگی داشته است (چه در حوزه کمک‌های مالی، تسلیحاتی چه در حوزه تغذیه فکری تکفیری‌ها) و به همین خاطر، در مورد پیامدهای این مداخله خود، به شدت واهمه دارد.
روسیه وتو کرد
فارس اما اعلام کرده دولت روسیه برای نهمین بار در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتوی خود علیه یک قطعنامه ضد سوری استفاده کرد.در قطعنامه فوق، دولت دمشق به دست داشتن در حمله شیمیایی «خان شیخون» متهم می‌شد. در پی حمله شیمیایی خان شیخون که ده‌ها کشته و مصدوم برجای گذاشت، آمریکا با ده‌ها موشک پایگاه ارتش سوریه موسوم به «الشعیرات» را هدف قرار داده است. این حمله قبل از انجام تحقیقات، صورت گرفت! دولت دمشق ماجرای خان شیخون را توطئه مشترک تروریست‌ها و حامیان آنها علیه خود می‌داند.
در ارتباط با نهمین وتوی روسیه، وزارت خارجه این کشور طی بیانیه‌ای، اعلام کرده: «واشنگتن می‌ترسد که تجزیه و تحلیل موشکافانه گزارش کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، پیامدهای ناخوشایندی برای آمریکا داشته باشد.»
در این بیانیه با اشاره به اینکه «مسکو روز سه‌شنبه مانع از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد ادامه تحقیقات در زمینه حملات شیمیایی در سوریه شد،» آمده: «مواضع ما کاملا واضح و قاطع است؛‌ افراد مسئول در استفاده از سلاح شیمیایی باید مشخص و تنبیه شوند. در سال 2016 دوبار از این نهاد دعوت شد تا جغرافیای فعالیت‌های خود در خاک سوریه را گسترش داده و به ماموریت خویش جهت‌گیری ضد تروریستی دهد و اکنون این حق را برای خویش قائل هستیم که سوال کنیم، برای اجرای این درخواست‌ها چه اقدام عملی صورت گرفته است؟ واقعا چه تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است؟... ظاهرا می‌ترسند که تجزیه و تحلیل عمیق فعالیت این کمیته، نتیجه‌ای ناخوشایند برای واشنگتن داشته باشد.»
سایر رویدادها
* گروه تروریستی ارتش آزاد و دیگر گروه‌های تروریستی وابسته به ترکیه، از آنکارا خواستند برخی گذرگاه‌ها در مناطق مرزی به سوریه را به آنها واگذار کند. در صورت موافقت آنکارا با این درخواست، جایگاه ترکیه در مذاکرات آستانه به خطر خواهد افتاد.
* به نوشته «ایندیپندنت»، انگلیس بیش از هر کشور دیگری میزبان داعشی‌های بازگشته از سوریه است.
* انفجار مین‌های به‌جا مانده از داعش در «رقه»،‌ جان 14 تن را گرفت.
* به گفته «مصطفی سیجری» از سرکرده‌های گروه تروریستی «لواءالمعتصم»، ترکیه تلاش می‌کند گروه‌های مسلح معارض دمشق در شمال استان حلب را درهم ادغام کند.