kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۳۶۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
نماینده دموکرات کنگره:

ایران را با تحریم‌های جدید باید به مذاکره مجدد وادار کنیم

نماینده دموکرات کنگره آمریکا مدعی شد: باید با تحریم‌های جدید، دولت ایران را وادار کنیم تا درباره تمام مسائل مربوط به تعلیق تحریم‌ها از جمله ناکارآمدی توافق هسته‌ای وارد گفت‌وگو شویم.


«برد شرمن» نماینده دموکرات کنگره آمریکا در نشستی در موسسه «هادسون» مدعی شد، کمپین اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران می‌تواند دولت ایران را در برابر آمریکا به زانو درآورد و تهران را وادار کند تا برای لغو تحریم‌ها به واشنگتن التماس کند.
بنابر گزارش «واشنگتن اگزمینر»‌ شرمن در ادامه گفت: اگر ما به اندازه کافی پیش برویم، آنها به ما التماس خواهند کرد که درباره تمام مسائل مربوط به تعلیق تحریم‌ها از جمله ناکارآمدی توافق هسته‌ای وارد گفت‌وگو شویم.
این قانونگذار ارشد کنگره آمریکا گفته است: ما نیازمند حد نهایت تحریم‌ها هستیم، حدنهایت اجرای محدودیت‌های هسته‌ای و حدنهایت حمایت بین‌المللی.بر اساس این گزارش، وی در عین حال از دولت «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهوری آمریکا خواست تا مانع از لغو برجام شود تا مبادا حمایت جامعه بین‌المللی در رابطه با توافق هسته‌ای را از دست بدهد.
به گزارش فارس، شرمن افزود: انجام چنین اقدامی باعث خواهد شد تا اروپا از تحریم‌های بیشتر ما حمایت نکند و بسیاری در جهان حتی خواهند گفت که در این شرایط ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را بدون محدودیت یا بازرسی از سر بگیرد.
نماینده دموکرات کنگره آمریکا همچنین گفت:‌ ما می‌توانیم حد نهایت تحریم‌ها علیه ایران را وضع کنیم بدون آنکه حتی ‌اشاره‌ای به توافق هسته‌ای داشته باشیم. سپس می‌توانیم حمایت اروپا را نیز داشته باشیم.
همراهی کنگره و کاخ سفید
 اد رویس، رئیس‌ کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با بیان ادعاهای اثبات‌نشده درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: کنگره و دولت بایستی برای مقابله با این تهدیدها با یکدیگر همکاری کنند.
 رویس، با‌ اشاره به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا برای تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این بایستی آغاز تلاش مبتنی بر همکاری ما برای افزایش فشار بر ایران باشد.رئیس‌ کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد طرح پیشنهادی وی برای تحریم حزب‌الله لبنان و برنامه موشکی ایران هفته جاری برای رأی‌گیری به صحن علنی این مجلس آورده خواهد شد.
حفظ برجام
«اولی هاینونن» معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با «میدل ایست آی» گفت: برجام نیازمند تقویت است و کنگره آمریکا می‌تواند ضمن اینکه رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در قبال ایران در پیش می‌گیرد،‌ توافق هسته‌ای را همچنان حفظ کند.
بر اساس این گزارش، هاینونن قرار است روز چهارشنبه در کنگره آمریکا حاضر شده و درخصوص چگونگی مدیریت رویکرد واشنگتن در قبال تهران پس از تصمیم این ماه «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای پیشنهاداتی را به قانونگذاران آمریکایی
ارائه دهد.
بنابر گزارش میدل ایست آی، معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نمایندگان کنگره آمریکا خواهد گفت،‌ واشنگتن به جای از بین بردن این توافق می‌تواند از متحدان خود و آژانس درخواست کند تا نظارت سرسختانه‌تری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشند، اجازه دستیابی به فناوری موشکی را به ایران ندهند و تضمین کنند که اجرای این توافق حتی با وجود اتمام تاریخ انقضای آن نیز ادامه خواهد داشت.
مقام سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفته است: «آمریکا باید با همکاری با متحدان خود مانع از توسعه موشک‌های ایران با قابلیت هسته‌ای شود و این کار نیز از طریق وضع تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های تسلیحاتی که چنین فناوری‌هایی را به تهران می‌فروشند و همچنین بانک‌هایی که تبادلات مالی این معاملات را انجام می‌دهند، امکان‌پذیر خواهد بود.
 نظرسنجی
یک نظرسنجی جدید نشان داد بیشتر مردم آمریکا از رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند.
در این نظرسنجی که توسط موسسه هریس برای اندیشکده هاروارد انجام شد، 70 درصد از شرکت کنندگان تاکید کردند توافق هسته‌ای ایران باید مجددا مورد مذاکره قرار گرفته و توسط کنگره تایید شود.