kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۳۲۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸
رونمایی تیلرسون از استراتژی تازه آمریکا در افغانستان؛

به طالبان باج بدهید!



سرویس خارجی-
وزیر خارجه آمریکا با تقسیم عناصر طالبان به خشونت‌طلب و میانه‌رو اعلام کرده که اعضای میانه‌رو می‌توانند در دولت افغانستان پذیرفته شوند. پیش از این اظهارات بسیاری از رسانه‌های غربی آمریکا را به دلیل نداشتن استراتژی در افغانستان، مورد انتقاد قرار داده بودند.
«رکس تیلرسون» که دولت متبوعش با شرایط امنیتی پیچیده‌ای در افغانستان مواجه شده، در خلال سفر اعلام نشده خود به افغانستان، طرحی را ارائه کرده که یادآور طرح چند سال قبل واشنگتن در سوریه است؛ مقامات آمریکایی تروریست‌های مسلح در سوریه را به «میانه‌رو» و «افراطی» تقسیم کرده بودند، تا بتوانند حضور خود در سوریه و حمایت تسلیحاتی از تروریست‌ها را توجیه کنند.
اکنون نیز که تیلرسون در افغانستان از استراتژی تازه آمریکا پرده‌برداری کرده، همان ادبیات مربوط به افراد مسلح سوریه را به کار برده است. وی گفته، «اعضای میانه‌رو» طالبان که خشونت و ترور را کنار گذاشته و متعهد به ثبات باشند، می‌توانند در دولت افغانستان جایگاهی داشته باشند.»
البته هدف تیلرسون و آمریکا این بار با آنچه در سوریه به کار گرفته شده، متفاوت است؛ او می‌خواهد به بخشی از طالبان، رشوه پست و کارهای دولتی را بدهد و این بخش را از کل طالبان جدا کند. علاوه بر آن، برای آمریکایی‌ها مهم این است که کدام نیرو و جریان، بهتر از دیگران می‌توانند منافع آمریکا را تأمین کنند، و اهالی کاخ سفید اصلاً به سوابق تروریستی این گروه یا آن گروه، اهمیت نمی‌دهند و اصولاً اخلاق در سیاست خارجی آنها جایگاهی ندارد.
به گزارش ایسنا، تیلرسون که در سفرش به افغانستان، با «اشرف غنی» رئیس‌جمهور و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی این کشور دیدار کرده بود می‌گوید: «طالبان باید درک کند که هرگز پیروز جنگ نخواهد بود و باید خود را برای مذاکره با دولت افغانستان آماده کند.»
تیلرسون همچنین، حرف‌های چند ماه قبل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه پاکستان را با لحنی ملایمتر تکرار کرد و از این کشور خواست اقدامات خود علیه گروه‌های تروریستی که پاکستان را به عنوان مخفیگاه امن خود برمی‌گزینند، ادامه دهد. وزیر خارجه آمریکا دیروز کابل را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرد.
ترامپ حدود دو ماه قبل استراتژی خود را در مورد افغانستان اعلام کرده بود. این استراتژی هیچ حرف جدیدی نداشت. و همین امر باعث انتقاد گسترده جریان‌های سیاسی علیه وی شد.
اما، در جریان سفر و دیدار تیلرسون از افغانستان، «اشرف غنی» هم علاوه بر پاکستان، روسیه را متهم به حمایت از طالبان کرد. این اظهارات، واکنش مسکو را به دنبال داشت؛ وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای، اتهامات اشرف غنی را رد کرد و گفت: هرگز از طالبان حمایت نکرده است.