kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۲۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
وقتی ادعای «شکاف میان اروپا و آمریکا» بیش از پیش رنگ می‌بازد

وزیر خارجه انگلیس: باید با حفظ برجام فعالیت‌های ایران در منطقه را مهار کنیم

وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد: باید با حفظ برجام، فعالیت‌های ایران در منطقه را مهار کنیم.

سرویس سیاسی-

علیرغم جنجال رسانه‌ای بزک‌کنندگان برجام تحت عنوان «ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا به واسطه برجام»، مقامات کشورهای اروپایی عضو 1+5 در مسئله ایران کاملا با آمریکا ‌اشتراک نظر دارند.
در جدیدترین نمونه، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در نشست اندیشکده «چتم‌هاوس» بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای (برجام) تأکید کرد.
به گزارش تسنیم، جانسون در ادامه در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد: ایران در حال انجام فعالیت‌های مخرب در منطقه است که باید آن را مهار کنیم.
در روزها و هفته‌های گذشته، مقامات کشورهای اروپایی عضو 1+5 نیز اظهارات مشابهی داشته‌اند از جمله:
- «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان (مهر 96): برلین آمادگی دارد فشار دیپلماتیک بر ایران را افزایش دهد اما برجام نباید آسیب ببیند.
- «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه (مهر 96) پس از این نشست سران اروپا در بروکسل:«با وجود احترام کامل به برجام، مخالف توسعه برنامه موشکی ایران هستیم و به زودی با دیگر رهبران اروپایی در این باره گفت‌وگو خواهیم کرد».
- «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس (مهر 96): انگلیس تلاش می‌کند تا توافق هسته‌ای را حفظ کند اما ایران هم باید به سهم خود عمل کرده و نقش منطقه‌ای اخلالگرانه خود را کاهش دهد.
- «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه (شهریور96): با توجه به تحولات وضعیت منطقه و فشار فزاینده‌ای که ایران به منطقه وارد می‌کند و با توجه به فعالیت رو به گسترش ایران در زمینه موشک‌های بالستیک، باید برای محدود کردن فعالیت موشکی ایران و تمدید محدودیت‌های برجام بر غنی‌سازی ایران برای دوران پس از سال 2025، با این کشور گفت‌وگو کرد.
- «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «ترزامی»، نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی(مهر 96): لازم است جامعه جهانی برای مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده ایران و بررسی روش‌های رفع نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی ایران همراه شود.
- «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه (مهر 96): ما سؤالاتی جدی در مورد رفتارهای ایران از جمله برنامه موشکی داریم.
مقامات آمریکایی-کاخ سفید و کنگره- در هفته‌های اخیر به صراحت اعلام کرده‌اند که باید برجام از یک توافق مدت دار به توافقی دائمی تبدیل شده و مسائلی از جمله توان موشکی ایران و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز به آن اضافه شود.
در روزهای گذشته روزنامه «تایمز» رژیم صهیونیستی در گزارشی نوشت: «بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، تصمیم ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام را تحسین کرد و گفت که این امر فرصتی را برای اصلاح این توافق و خنثی‌کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به وجود آورد.»
در مجموع با کنار هم قراردادن این اظهارات به این نتیجه می‌رسیم که در موضوع برجام هیچ تفاوتی میان اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی و رژیم صهیونیستی وجود ندارد.
همان‌طور که مشخص بود و منتقدان بارها به آن‌اشاره کردند-علیرغم تبلیغات گسترده و وعده و وعیدهای فراوان مقامات دولتی- برجام نه تنها به لغو تحریم‌ها منجر نشد، بلکه به عاملی جهت فشار بر ایران تبدیل شد. هدف اصلی طرف غربی در پروژه برجام، درگیرکردن دیگر مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران و تعمیم خسارت محض برجام به این مولفه‌هاست.
اقدامات آمریکا علیه برجام
«غلامعلی خوشرو» نماینده دائمی ایران در سازمان ملل در مصاحبه‌ با «رادیوی ملی آمریکا» تأکید کرد که این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که باید در مورد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای قضاوت کند، نه آمریکا.
خوشرو افزود: برجام قابل مذاکره مجدد نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند مطلبی را به آن اضافه یا از آن کم کند.
وی در ادامه گفت: آمریکا اولویت‌هایی در منطقه دارد که بسیاری در جهان از آنها راضی نیستند. حتی در داخل آمریکا، بسیاری از آنچه که این کشور در عراق، سوریه و یمن انجام داده، ناراضی هستند. این روند بسیار پرهزینه و بسیار خطرناک بوده است. پس چرا ایران باید در منطقه از آمریکا اطاعت کند؟
نماینده دائمی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: واشنگتن اقدامات زیادی ضد برجام انجام داده است.
طرح سناتورهای روسیه
یک منبع در کمیته امور خارجی شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد، سناتورهای روسیه قرار است با حضور نمایندگان وزارت خارجه این کشور نشستی را به منظور بررسی پیش‌نویس طرح پیشنهادی تعدادی از قانونگذاران روس درخصوص درخواست از پارلمان‌های کشورهای عضو گروه 1+5 و برخی کشورهای دیگر برای تحت فشار قرار دادن کنگره آمریکا در رابطه با باقی ماندن در توافق هسته‌ای ایران (برجام) برگزار کنند.
«کنستانتین کساچف» رئیس ‌کمیته امور خارجی شورای فدراسیون روسیه پیشتر به خبرگزاری ریانووستی گفته بود که پارلمان روسیه قصد دارد با پارلمان‌های کشورهای اروپایی گروه 1+5 به منظور ارائه پیشنهادی برای اعمال نفوذ بر قانونگذاران کنگره آمریکا درخصوص باقی ماندن واشنگتن در توافق هسته‌ای ایران وارد گفت‌وگو شود.