kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۲۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
ظریف در آفریقای جنوبی:

کسانی که مقابل داعش مقاومت کردند منتظر دستور تیلرسون و آمریکا نبودند و نخواهند بود



وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه آفریقای جنوبی در واکنش به اظهارات تیلرسون گفت: آنهایی که در برابر داعش مقاومت کردند در خانه‌شان هستند و منتظر دستور تیلرسون و دولت آمریکا نبودند و نخواهند بود چرا که اگر تاکنون منتظر دستور تیلرسون و دولت آمریکا بودند امروز ما داعش را در بغداد و اربیل داشتیم.
محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه آفریقای جنوبی در واکنش به اظهارات رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا که گفته کسانی که در برابر داعش مقاومت کردند به خانه‌هایشان برگردند، تصریح کرد: «آنها در خانه‌شان هستند و منتظر دستور کسی نبودند و نخواهند بود چرا که اگر تاکنون منتظر دستور تیلرسون و دولت آمریکا بودند، امروز ما داعش را در بغداد و اربیل داشتیم.»
وی افزود: «خوشحالیم که آنها هیچ‌گاه به جز دستور مرجعیت به دستور هیچ‌کس دیگری گوش نکردند و از خانه و کاشانه خودشان
دفاع کردند.»
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سؤال دیگری، اظهار داشت: ما علاقه‌مند به ادامه همکاری نزدیک با گروه بریکس هستیم. ما همه اعضای بریکس را به‌ عنوان شرکای مهم ایران قلمداد می‌کنیم و برای روابط با هر یک از اعضای این گروه اهمیت قائلیم.
به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: ما از همکاری با آفریقای جنوبی استقبال کرده و به این همکاری ادامه می‌دهیم.
وزیرامور خارجه کشورمان همچنین طی سخنانی در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توسعه مناسبات فراگیر با آفریقای جنوبی نداشته و ندارد و درب‌های جمهوری اسلامی ایران به روی تجار و بازرگانان بخش‌های دولتی و خصوصی آفریقای جنوبی باز است و همزمان ظرفیت‌های زیرساختی کشورم نظیر خطوط راه‌آهن، جاده و بنادر درخدمت دسترسی آفریقای جنوبی به کشورهای حوزه آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه و اروپای شرقی است.
بر اساس این گزارش، بیانیه نهایی سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید. این بیانیه مواردی چون همکاری‌ها در زمینه کشاورزی، شیلات، زنبورداری، حمل‌ونقل،کشتیرانی، هوایی، همکاری‌های بانکی،  توسعه سرمایه‌گذاری، نانو و بیوتکنولوژی را شامل می‌شود.