kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹

90 درصد 2 استان ثروتمند ایتالیا به خودمختاری «آری» گفتند

بیش از 90 درصد از مردم ۲ منطقه ثروتمند ایتالیا با شرکت در همه‌پرسی استقلال، به خودمختاری «آری» گفته‌اند.

سرویس خارجی-

روسای دو منطقه ثروتمند «ونتو» و «لومباردی» در شمال ایتالیا اعلام کردند که در همه‌پرسی‌ خودمختاری که در این دو منطقه برگزار شد، به پیروزی دست یافته‌اند، همه‌پرسی‌ که هدف آن به دست آوردن اختیارات مضاعف و درآمدهای مالیاتی بیشتر از دولت مرکزی رم است. به گزارش ایسنا، با وجود آنکه این دو همه‌پرسی «غیرالزام‌آور» بودند اما رهبران این دو منطقه همسایه یکدیگر امیدوار هستند که نتیجه مثبت در دو همه‌پرسی بتواند دست آنها را در مذاکرات با دولت ایتالیا تقویت کند.
این رهبران که از حزب «ضد مهاجرت» و «ضد اروپای لیگ شمالی» هستند می‌گویند به دنبال این هستند که علاوه بر کسب درآمد مالیاتی بیشتر از دولت مرکزی، خودمختاری بیشتری در حوزه‌هایی نظیر، مهاجرت،‌ امنیت، آموزش و محیط زیست به دست آورند. «لوکا زایا»، رئیس منطقه ونتو در شهر ونیز در این باره گفته: «این اتفاق مثل انفجاری بزرگ در اصلاحات اساسی بود. ما مطمئن هستیم و من امیدوارم رم درک کند که این نتیجه تنها خواسته یک حزب سیاسی نیست بلکه اینها خواسته مردم هستند.»
در شهر «میلان» نیز روبرتو مارونی، رئیس منطقه لومباردی بیان داشته: «این دو منطقه می‌توانند نیروهایشان را متحد کنند تا دست به مبارزه قرن بزنند.» این دو رهبر گفته‌اند با شوراهای منطقه‌ای خود دیدار خواهند کرد تا قبل از رفتن به شهر رم برای دیدار با  نخست‌وزیر،  درخواست‌هایشان را نهایی کنند. با این حال همه‌پرسی‌های برگزار شده در این دو منطقه برخلاف همه‌پرسی اخیر کاتالونیا هدفش استقلال نبوده و با تایید دادگاه قانون اساسی ایتالیا برگزار شده‌اند. جنبش کسب خودمختاری ایتالیا اما می‌تواند تبدیل به تهدیدی قدرتمند علیه مقام‌های رم شود. دو منطقه «ونتو» و «لومباردی» مجموعاً مسئول ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایتالیا بوده و میزبان یک چهارم رای‌دهندگان این کشور هستند.
دولت ایتالیا نگران شد
رئیس منطقه «لومباردی» هم تاکید کرده: «در همه‌پرسی منطقه تحت امرش ۹۵ درصد آرا، رای به خودمختاری بوده و در این همه‌پرسی بیش از ۴۰ درصد از مجموع ۸ میلیون رای‌دهنده لومباردی شرکت کرده‌اند.» در منطقه ونتو نیز حدود ۶۰ درصد از چهار میلیون رای‌دهنده این منطقه در آن شرکت کردند که اعلام شد ۹۸ درصد آن به خودمختاری رای مثبت داده‌اند. حزب دموکراتیک ایتالیا که رهبری دولت این کشور را در دست دارد با انتقاد از این همه‌پرسی گفته «این آرای غیرالزام‌آور هیچ بار قانونی ندارد و صرفا اتلاف هزینه و منابع بوده‌اند. با این حال این پیروزی می‌تواند باعث تقویت جایگاه حزب لیگ شمالی در آستانه انتخابات سراسری سال آینده شود.»