kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
پس‌لرزه‌های بحران قطر ادامه دارد

زمزمه‌های انحلال شورای همکاری خلیج فارس پس از خروج قطر

منابع خبری می‌گویند تداوم بحران قطر و عربستان احتمالا نشست سران شورای همکاری خلیج فارس را برای شش ماه به تأخیر می‌اندازد.

سرویس خارجی -

بحران قطر و عربستان که از خرداد ماه شروع شده با وجود تمام تلاش‌های بین‌المللی صورت‌گرفته همچنان ادامه دارد. آل‌سعود به همراه امارات، بحرین  و مصر با محاصره قطر سعی در تسلیم این کشور را داشتند اما قطر توانست با کمک برخی کشورها ازجمله ایران و ترکیه محاصره را بشکند و اکنون عربستان به عنوان کشور شکست خورده در این بحران معرفی می‌شود. اما این بحران شورای همکاری خلیج فارس را هم با چالش‌های زیادی مواجه کرده طوری‌که حتی برخی کارشناسان از «مرگ شورای همکاری خلیج فارس» سخن می‌گویند. اکنون پس از 4 ماه از شروع این بحران پس‌لرزه‌های آن هنوز ادامه دارد و برخی منابع خبری از تعطیل شدن شورای همکاری خلیج‌فارس حداقل به مدت 6 ماه می‌گویند.
به گزارش ایسنا، روزنامه عربستانی «عکاظ» نوشته: «احتمال دارد برگزاری نشست بعدی سران شورای همکاری خلیج فارس شش ماه به تأخیر بیفتد. هدف از این تأخیر رفع اختلافات و پایان دادن به بحران قطر است.» این روزنامه سعودی در ادامه نوشته: «کویت خواهان به تأخیر افتادن این نشست شده است. نشست سران شورای همکاری خلیج فارس قرار است  دسامبر(دی ماه) در کویت برگزار شود.» روزنامه «الرأی» کویت نیز روز یکشنبه به نقل از «دیپلمات‌های عربی» نوشته بود که به تأخیر افتادن نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به دلیل عدم پیشرفت در حل بحران قطر است. این روزنامه نوشته بود: «اگر سفر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به منطقه به حل بحران نینجامد، این نشست شش ماه به تأخیر خواهد افتاد.» برخی دیپلمات‌های عربی نیز اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه افق روشنی درباره حل بحران وجود ندارد.
تیلرسون: بحران قطر پابرجاست
از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا که در سفر 6 روزه خود به منطقه پس از عربستان وارد قطر شده است. در نشست خبری مشترک با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر گفت «واشنگتن هیچ قصدی برای تحمیل راه حل بر طرف‌های بحران در روابط قطر و چند کشور عربی ندارد.» وی افزود: «ما همچنان درباره بحران قطر نگران هستیم و از تلاش‌های میانجیگرانه کویت برای حل این بحران استقبال می‌کنیم.» تیلرسون با بیان اینکه «من از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خواستم که وارد گفت وگو با قطر شود»، گفت: «عربستان آماده مذاکره با قطر درباره بحران این کشور نیست.» وی تاکید کرد که «هیچ نشانه‌ای دال بر آمادگی طرف‌های بحران قطر برای گفت وگو دیده نمی‌شود».