kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
در واکنش به بیانیه عجیب کردهای سوری

دمشق: رقه را به زودی پس می‌گیریم


سرویس خارجی-
یک مقام بلندپایه حزب حاکم سوریه اعلام کرده، این کشور به کمک ارتش، شهر «رقه» را «به آغوش میهن» باز می‌گرداند. رقه چند روزی است از سوی نیروهای تحت امر آمریکا اشغال شده و گویا این عده قصد ندارند آن را به دولت سوریه پس بدهند.
یک روز پس از اینکه شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا، موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» اعلام کردند، رقه به شکل فدرالی و تحت سیطره این نیروها اداره خواهد شد! «هلال هلال» معاون دبیر کل حزب بعث سوریه واکنش نشان داد و گفت: استان رقه که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه قرار گرفته، به کنترل ارتش سوریه درخواهد آمد.
سه‌شنبه گذشته تروریست‌های داعش از رقه خارج شدند و نیروهای «دموکراتیک سوریه» که از سوی آمریکایی‌ها حمایت می‌شوند آن را تحت کنترل گرفتند. آمریکا برای اینکه نیروهای مورد حمایت خود را بر این شهر مسلط کند، رقه را مکرر بمباران می‌کرد و طی چهار ماه بیش از 1180 غیرنظامی ساکن این شهر را کشت.
معاون دبیرکل حزب حاکم سوریه که جهت سرکشی از برخی روستاهای آزادشده و تحت کنترل ارتش این کشور، به جنوب استان رقه رفته بود، اظهار داشت: «این استان پرخیر و برکت، به زودی با کمک ارتش و نیروهای مسلح که در حال حماسه‌آفرینی هستند، به آغوش میهن بازخواهد گشت.»
به نظر می رسد که آمریکا قصد دارد پس از نابودی داعش، با کارت کردهای شمال سوریه به میدان بیاید و دمشق را به مبارزه بطلبد. کردهای مسلح تحت حمایت آمریکا نیز احتمالا این نقش را پذیرفته‌اند. شماری از نیروهای دموکراتیک سوریه را «احمد الجربا» معارض دولت دمشق فرماندهی می‌کند. نیروهای دموکراتیک سوریه دو روز قبل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند، مردم شهر رقه و اطراف آن، درباره آینده خود در چارچوب یک سوریه دموکراتیک، فدرال و غیرمتمرکز تصمیم‌گیری خواهند کرد.
کردهای مورد حمایت آمریکا در حالی از حکومت فدرالی در سوریه حرف می‌زنند که دولت دمشق چنین برنامه‌ای را در نظر ندارد. کارشناسان معتقدند، آمریکا به احتمال زیاد قصد دارد پروژه شکست خورده کرکوک را در رقه پیاده کند.
اظهارات دوپهلوی تیلرسون
«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اما بدون توجه به روزهای آخر داعش در سوریه، گفته با آزادی «رقه»، مباره با داعش پایان نمی‌یابد و مبارزه تا زمان آزادی کامل تمامی سوری‌ها ادامه خواهد یافت!
در حال حاضر که کار تروریست‌ها در سوریه، پایان یافته تلقی می‌شود، اظهارات وزیر خارجه آمریکا معنایی جز چالش با دولت دمشق، ندارد.
تیلرسون تأکید کرده: «آزادسازی رقه، بیانگر آغاز مرحله جدیدی در جنگ سوریه است، جنگی که در آن آمریکا و متحدانش به دنبال کاهش خشونت‌ها در سراسر سوریه هستند.» (!)
آمریکا تا سال 2014 به طور علنی از داعش در سوریه حمایت می‌کرد و از آن پس نیز این حمایت‌ها به شکل غیرعلنی و غیرمستقیم، ادامه داشته است.
تجاوز رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده، سه پایگاه توپخانه‌ای ارتش سوریه را در منطقه جولان هدف قرار داده است! به ادعای صهیونیست‌ها، ارتش سوریه از این پایگاه‌ها به سمت جولان اشغالی پنج گلوله خمپاره شلیک کرده بود.
رژیم اسرائیل که از شکست تروریست‌ها در سوریه به شدت وحشت دارد، بر حملات خود علیه مواضع ارتش سوریه افزوده است. تا عصر دیروز دمشق در رابطه با این حمله صهیونیست‌ها، موضع‌گیری نکرده بود.
سایر رویدادها
* مسکو ادعای سازمان سیای آمریکا مبنی بر اینکه حمله شیمیایی «خان شیخون» سوریه، کار ارتش این کشور بوده است، را رد کرد. سال گذشته درپی حمله شیمیایی مشکوک به «خان شیخون» سوریه، آمریکا پایگاه نظامی «الشعیرات» سوریه را با چند موشک هدف قرار داد.
* رؤسای جمهور روسیه و ترکیه درباره چگونگی روند صلح در سوریه، گفت‌و‌گو کردند.
* هفته آینده مذاکرات سوری‌ها در پایتخت قزاقستان موسوم به «نشست آستانه- 7» از سر گرفته می‌شود. «نشست آستانه- 6» شهریورماه برگزار شده و توافقات مهمی را به همراه داشته است.