kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹

پوتین: بزرگ‌ترین اشتباهم اعتماد به غرب بود

رئیس‌جمهوری روسیه در یک نشست مطبوعاتی می‌گوید اعتمادش به غرب بزرگ‌ترین ‌اشتباهش بوده است.

 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست پرسش و پاسخ در«باشگاه بحث و مناظره والدای» در «سوچی» که هر سال با خبرنگاران بین‌المللی و کارشناسان روسیه برگزار می‌کند، به بیان دیدگاه‌هایش در مورد مسائل مختلف داخلی و خارجی پرداخت. وی در این نشست که با عنوان «آینده جهان: حرکت از میان درگیری و همکاری» صحبت می‌کرد، با‌ اشتباه خواندن اعتمادش به آمریکا و غرب گفته: «در کل دهه 90 میلادی از جانب روسیه ما شاهد نوعی اعتماد و رویکرد باز بی‌سابقه بودیم. در این دهه حدود ۱۰۰ مقام آمریکایی واجد شرایط انجام بازرسی‌های ناگهانی، از تاسیسات هسته‌ای روسیه بازدید کردند اما چیزی که ما در ازایش دریافت کردیم کاملا آشکار است و آن چیزی نبود جز بی‌اعتنایی کامل به منافع ملی ما، حمایت از جدایی‌طلبان در قفقاز، فریب شورای امنیت سازمان ملل، بمباران یوگسلاوی، حمله به عراق و مابقی اتفاقات.»
جنگ سرد
پوتین خاطرنشان کرد سیاست‌های خصمانه واشنگتن در حال بازگرداندن روابط بین دو کشور به سطح دهه ۱۹۵۰ است. در دوران جنگ سرد حداقل بین این دو ابر قدرت احترام دوجانبه بیشتری وجود داشت. پوتین اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم مشارکت فعالی در معاهدات بین‌المللی متعدد داشته باشیم چون آمریکا به نوبه خود هیچ کاری انجام نمی‌دهد و ما نمی‌توانیم مشارکت را یکجانبه انجام دهیم.»به گفته پوتین ماه گذشته میلادی روسیه اعلام کرد که همه ذخایر سلاح‌های شیمیایی‌اش را از بین برده اما رسانه‌های غربی تصمیم گرفتند نسبت به آن ساکت باشند. در حالی که آمریکا به شکل مداوم برنامه‌اش برای نابودسازی این سلاح‌ها طبق کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ۱۹۹۳ را به تاخیر می‌اندازد و اکنون تصمیم گرفته که در سریع‌ترین حالت این فرآیند را در سال ۲۰۲۳ به پایان برساند. ما همه چیز را از بین بردیم اما شریکان آمریکایی ما گفتند هنوز نمی‌توان کاری کرد چون ما پولش را نداریم.»
بزرگ‌ترین ‌اشتباه
ولادیمیر پوتین در ادامه سخنرانی خود گفت: بدترین ‌اشتباهی که در ۱۵ سال گذشته مرتکب شده، اعتماد کردن به غرب بوده است.او در پاسخ پرسش یک استاد دانشگاه آلمانی در جلسه درباره اینکه مسکو در تعامل با غرب چه‌اشتباهاتی مرتکب شده، پاسخ داد: «ما بیش از حد به شما اعتماد کردیم. شما اعتماد ما را به نشانه ضعف تفسیر کرده و از آن سوءاستفاده کردید.» پوتین خاطرنشان کرد: «متاسفانه شریکان غربی ما که میراث ژئوپلیتیک اتحاد شوروی سابق را چند پاره کردند، همچنان خود را به شکل بی‌چون و چرا حق به جانب دانسته و پیروز جنگ سرد می‌دانند.» به گزارش ایسنا وی افزود: «آنها شروع به مداخله آزادانه در امور حاکمیتی کشورها کردند و همچنین صادر کردن دموکراسی به همان شیوه‌ای که رهبران شوروی، انقلاب سوسیالیستی را به کل جهان صادر می‌کردند، در پیش گرفتند.» پوتین آمریکا را به «خیانت» به روسیه در دهه ۱۹۹۰ متهم کرد. در عین حال پوتین در جلسه از مشخص کردن اینکه آیا برای چهارمین دور ریاست جمهوری در انتخابات ماه مارس آینده کاندیدا خواهد شد، خودداری کرد.
به ترامپ احترام می‌گذارم
رئیس‌جمهوری روسیه  تاکید کرد که «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا مستحق احترام است، ولی متاسفانه وی در داخل کشور خودش مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد.  وی افزود: «آقای ترامپ از سوی مردم آمریکا برگزیده شده و اگر کسی با تصمیمات او مخالف است هم باید به او به عنوان رئیس‌جمهوری، احترام بگذارد، ولی چنین نیست و این به نقض سیستم سیاسی آمریکا باز می‌گردد.» وی در پاسخ به درخواست یکی از حضار در مورد توصیه‌ای به ترامپ، گفت: «فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیازی به توصیه داشته باشد. درست است او تجربه زیادی در عرصه سیاست را ندارد، ولی استعداد مشخصی در این زمینه از خود نشان داده و در انتخابات دشوار در آمریکا هم به درستی به پیروزی رسیده است.» ولادیمیر پوتین همچنین افزود که غیرقابل پیش‌بینی بودن دونالد ترامپ هم به رویارویی‌های بسیار گسترده در داخل آمریکا و بطور کلی سیستم سیاسی در این کشور مربوط است که باعث شده  تا او نتواند به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند. البته با وجود این دشواری‌ها، روسیه همچنان مایل است با او کار کند.