kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۴۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
واکنش‌های داخلی به گستاخی‌های آمریکا

عصبانیت و گستاخی ترامپ ناشی از شکست‌های منطقه‌ای آمریکاست

اظهارات جمعه شب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و اتهامات بی‌اساسش به جمهوری اسلامی ایران، موجی از واکنش‌های مقامات لشگری و کشوری را در پی داشته است.



آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام با ‌اشاره به سخنان غیردیپلماتیک و غیرمتعادل ترامپ درخصوص تحریف تاریخ و جغرافیای ایران گفت: وی در لفاظی‌های خود، غیر از مجموعه‌ای از اتهامات واهی، مسائل دیگری را مطرح نکرد.
وی این عصبانیت‌ها را نتیجه شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه دانست و گفت: آمریکا که خود فتنه‌ داعش را در منطقه‌ایجاد کرده است، اکنون پس از شکست سیاست‌هایش، دنبال فتنه‌های دیگر مانند تجزیه‌‌ کشورها است و همیشه ایران را مانع اجرای سیاست‌های قلدرمآبانه خویش می‌بیند و به همین دلیل نیز خشمگین است.
رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، جذب رضایت اسرائیل و لابی‌های صهیونیست‌ها را هدف دیگر ترامپ از جعل مسلّمات تاریخی و جغرافیایی دانست و افزود: خروج هر دو دولت از یونسکو، نشان‌دهنده‌ این حقیقت تلخ در دنیای سیاست است که یک ابرقدرت تابع یک دولت جعلی و نامشروع شده است.
خدمت و کار برای مردم و تکیه بر توان داخلی
نمود عملی مبارزه با آمریکا است
حجت‌الاسلام رئیسی تولیت آستان قدس رضوی نیز در واکنش به اظهارات ضدایرانی رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه اینستاگرام خود نوشت : لبخندهای دیروز مقامات آمریکا و سخنان خشم آلود امروز آنها؛ برای ایرانیان نه جدیدند و نه متفاوت. بالاترین جلوه شکوه قدرت، بیچاره شدن دشمن و تندتر شدن دست و پا زدنهای او است.
وی تصریح کرد : بیش از آنکه این اظهارات سخیف، خشم ملت ایران را بیفزاید بر اعتماد به نفس آنها خواهد افزود. واقعیت آن است که تهدیدها و اهانت‌های نفر اول آمریکا علیه تاریخ، جغرافیا و عظمت ایران که پس از 4 سال مذاکره با آنان حاصل شد، آنچه رهبر حکیم انقلاب مکرراً پیش‌بینی کرده بودند را به عنوان یک تجربه در اختیار ایرانیان گذارد.
حجت الاسلام رئیسی ادامه داد :گرچه می‌توانستیم غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را بدون پرداخت چنین هزینه‌های گزافی تجربه کنیم، اما همین که در تکامل تاریخی ملت ایران چنین رشدی حاصل شد را باید امداد الهی دانست و آن را به زبان و عمل پاس داشت. همزبانی ما مسئولان در موضع‌گیری علیه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، اتفاق ضروری و مبارکی است، اما توقع مردم این است که پاسخ به این اظهارات منحصر در حرف نباشد و حق با مردم است.
وی تاکید کرد : باید به صورت عملی نشان داد که این تهدیدها و تحریم‌ها تاثیری در مسیر ملت ما ندارد و امروز خدمت و کار برای مردم و تکیه بر توان داخلی، نمود عملی مبارزه با آمریکا است.
عامل اصلی حمایت از پدیده شوم تروریسم خود آمریکایی‌ها هستند
 علاءالدین بروجردی رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سخنان ضدایرانی ترامپ، اظهار داشت: همه دنیا می‌دانند که امروز عامل اصلی بمباران‌های متعدد و جنگ‌های تحمیلی به کشورها از جمله عراق، سوریه، لیبی و یمن خود آمریکایی‌ها هستند.
وی گفت : از آنجا که ترامپ یک تاجر حرفه‌ای است، بنابراین ویژگی جنگ‌طلبی آمریکا در این دوران بیش از گذشته نمود و ظهور پیدا کرده است و به همین دلیل آمریکا به منظور دور کردن خود از این اتهام، سعی می‌کند افکار عمومی را با سیاست فرافکنی به کشورهای مستقل به ویژه جمهوری اسلامی ایران، از واقعیت منحرف کند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر آمریکا بخواهد برجام را کنار بگذارد، مصداق بارز «پاره کردن برجام» است و در این صورت برای جمهوری اسلامی ایران راهی جز «به آتش کشیدن برجام» باقی نمی‌ماند لذا کنگره آمریکا در برابر آزمون مهم تاریخی قرار دارد.
سپاه رؤیاهای کثیف سران آمریکا را
 آشفته می‌کند
سردار جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح کشورمان هم در پاسخ به اظهارات وقیحانه ترامپ افزود: از زبان نیروهای مسلح و آحاد مردم بصیر ایران اسلامی به دولت فاسد و شرور آمریکا می‌گوییم که ارتقاء توان دفاعی کشور برای مقابله با رژیم فاسد آمریکا مسیر توسعه بی‌وقفه خود را با انگیزه‌تر و مصمم‌تر از گذشته ادامه خواهد داد و نیز لحظه‌ای در دفاع از مظلومان در جای جای جغرافیای جهان ولو در ایالات متحده آمریکا و به‌خصوص مردم مظلوم منطقه غرب آسیا دریغ نخواهیم کرد.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تأکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز عزیزتر و پرتوان‌تر از هر زمان دیگر رؤیاهای کثیف سردمداران آمریکا را یکی پس از دیگری آشفته می‌کند و در ادامه این راه حرف‌های ناگفته فراوانی هست که در وقت خود جلوه‌های بیرونی آن را دولت ترامپ مشاهده خواهد کرد.
40 سال است به شنیدن این یاوه‌گویی‌ها
عادت داریم
سردار علی فضلی جانشین رئیس‌سازمان بسیج مستضعفین نیز در واکنش به اظهارات ضدایرانی ترامپ گفت: رئیس‌جمهور مستکبران علیه مردم آگاه و مدافع ایران رجزخوانی و توهین کرد.
وی افزود :تهدید نظامی و تحریم‌های صورت گرفته توسط دشمن ازجمله یاوه‌گویی‌هایی است که حدود ۴۰ سال به شنیدن آن عادت کرده‌ایم.
هزینه گزافی را برای تجربه مجدد آمریکا دادیم
احمد علیرضا‌بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس نیز با ‌اشاره به بدعهدی‌های آمریکا و اظهارات ترامپ در مورد برجام و کشورمان گفت: ما آنچه را که در طول سال‌های قبل در رابطه با آمریکا تجربه کرده بودیم در برجام بار دیگر تجربه کردیم و هزینه گزافی را هم برای آن پرداخت کردیم.
وی با ‌اشاره به نقش اروپا در بحث برجام، اظهار داشت: اروپایی‌ها در برجام تنها به دنبال منافع خود هستند و بین منافع احتمالی خود با ایران و منافع‌شان با آمریکا حتما طرف آمریکا خواهند بود.
نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: اینکه ما تصور کنیم با یک ایمیل و یک توئیت و امثال آن می‌توان جواب آمریکا را داد، غیرقابل قبول است و ما باید روی مواضع خودمان به صورت محکم پافشاری کنیم.
اظهارات ترامپ حقانیت مواضع ضدآمریکایی ملت ایران را به دنیا ثابت کرد
محمدمهدی زاهدی رئیس‌کمیسیون آموزش و تحقیقات هم با ‌اشاره به اظهارات ترامپ گفت: این اظهارات موجب شد که دنیا حقانیت شعارها و مواضع ضدآمریکایی انقلاب اسلامی و ملت ایران را باور کند.
وی اظهارداشت: این گونه موضع‌گیری‌ها منحصر به رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیست، چرا که هیئت حاکمه آمریکا از هر طیفی که باشند چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه در زمینه اعتمادناپذیر بودن تفاوتی با هم ندارند.
مجلس شورای اسلامی گفت: البته برخی از کشورهای اروپایی هم که امروز در ظاهر با مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برجام مخالفت می‌کنند همانند همین کشور قابل اعتماد نیستند.
ترامپ به جای ماجراجویی علیه ایران
مشکلات داخلی آمریکا را حل کند
سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به اظهارات ضدایرانی رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: ما انتظار چنین سخنانی را از زبان رئیس‌جمهور آمریکا داشتیم و چیز جدیدی نبود.
وی افزود: آقای ترامپ و سیاستمداران آمریکایی بهتر است به جای ماجراجویی و دست‌اندازی در امور داخلی کشورهای مستقل نظیر جمهوری اسلامی ایران به فکر اصلاح امور داخلی کشور خودشان باشند، مردم آمریکا همچنان با پدیده تروریسم در حال مقابله هستند و دولت ترامپ هم با همه قوانین محدودکننده نتوانست برای آنها امنیت
بیاورد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به تحریم سپاه پاسداران از سوی خزانه‌داری آمریکا با دستور رئیس‌جمهور این کشور، اظهار داشت: سپاه پاسداران نقطه امید مردم همه کشورهای منطقه است و نیرویی نیست که به این راحتی‌ها تحریم شدنی باشد.هیچ کشور و نهادی نمی‌تواند سپاه را تحریم کند، سپاه همواره در مقاطع حساس چه در داخل ایران و چه در کمک‌رسانی به مردم منطقه نشان داده که همراه و همدل مردم مظلوم و ستمدیده است.