kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
در دیدار چند سفیر جدید خارجی:

روحانی: تا وقتی طرف‌های مقابل به برجام پایبند باشند، به آن پایبندیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شکستن میز مذاکرات هنر نیست و باید پایه‌های حل و فصل اختلافات جهانی از مسیر گفت‌وگو تقویت شود، گفت: بی‌تردید در آینده، تاریخ و مردم جهان و آمریکا بهتر قضاوت می‌کنند راهی که دولتمردان کنونی انتخاب کرده‌اند، بی‌نتیجه و‌اشتباه بوده است.



به گزارش فارس حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان دیروز با سفرای جدید کشورهای نیجریه، نروژ، یونان، سوئیس و جمهوری چک دیدار کرد.
روحانی در دیدار «لاینتر» سفیر جدید سوئیس در تهران با‌اشاره به اینکه « شکستن میز مذاکرات هنر نیست و باید پایه‌های حل و فصل اختلافات جهانی از مسیر گفت‌وگو تقویت شود»، خاطر نشان کرد: بی‌تردید در آینده، تاریخ و مردم جهان و آمریکا بهتر قضاوت خواهند کرد راهی که دولتمردان کنونی انتخاب کرده‌اند، بی‌نتیجه و‌اشتباه بوده است.
رئیس‌جمهور افزود: امروز در شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفتیم و این شرایط حساس تنها برای ایران و 1+5 نیست، بلکه آثار آن برای کل منطقه و جهان است، چرا که برجام آرامش بیشتری را در جهان و منطقه‌ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته و آن را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: فعالیت هسته‌ای تهران صلح‌آمیز بوده و همواره صلح‌آمیز خواهد بود و در برابر هم‌پیمانانمان در برجام و 1+5 تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند بماند، ما ناقض ابتدایی این توافقنامه نخواهیم بود.
سفیر جدید سوئیس نیز بر اراده جدی کشورش درخصوص برقراری هر چه سریع‌تر روابط بانکی بین دو کشور تأکید کرد.
گشوده شدن درها برای مذاکره درخصوص مسائل مختلف
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در دیدار «لارس نوردرم» سفیر جدید نروژ، با بیان اینکه توافق برجام درها را برای مذاکره درخصوص مسایل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی گشوده است، گفت: امیدوارم همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله نروژ نقش سازنده خود را در حفظ این توافق و بهره‌گیری از فرصت‌های همکاری ایفا کنند.
روحانی از سوی دیگر در دیدار «دیمیتری الکساندراکیس» سفیر جدید یونان با‌اشاره به مواضع سازنده اتحادیه اروپا در قبال برجام، اظهار داشت: برجام ثابت کرد که گفت‌وگو و همکاری بهترین راه‌حل برای اختلافات بین‌المللی و به نفع جامعه جهانی از جمله اروپا و آمریکا است.
تا وقتی طرف‌های مقابل به برجام پایبند باشند
به آن پایبند خواهیم بود
روحانی از سوی دیگر هنگام دریافت استوارنامه «سواتوپلک چومبا» سفیر جدید جمهوری چک، با ‌اشاره به اینکه پس از برجام شرایط بهتری برای گسترش روابط و همکاری‌های کشورهای اروپایی با ایران فراهم شده است، گفت: تا زمانی که طرف‌های مقابل ایران نسبت به برجام پایبند و متعهد باشند، ما نیز پایبند به آن خواهیم بود.
روحانی رفع تحریم‌ها و بوجود آمدن فضای همکاری، تجاری و اقتصادی، میان ایران و اتحادیه اروپا را از آثار مثبت برجام برشمرد و گفت: باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در ایران و چک در راستای توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌های فی مابین در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.
روحانی از سوی دیگر دیروز هنگام دریافت استوارنامه «ابراهیم حمزه» سفیر جدید نیجریه، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران، توسعه همکاری‌ها و روابط با کشور دوست و برادر نیجریه است.