kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
غفلت؛ عامل 50 درصد سرقت‌ها در کشور است

کشف چند مورد سرقت شبیه حادثه «بنیتا» در هفته‌های اخیر

رئیس‌پلیس آگاهی ناجا گفت: 50 درصد سرقت‌ها به علت غفلت مالباختگان در کشور به وقوع می‌پیوندد.



سردار محمدرضا مقیمی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: به جز سرقت منزل و سرقت‌های کلان دیگری که ممکن است بخشی از آن به بی‌مبالاتی مالباخته برگردد، علت وقوع 50 درصد سرقت‌های خرد نیز غفلت و بی‌دقتی مردم است.
مقیمی با بیان اینکه بر اساس آمار در 6 ماهه امسال، 90 درصد جرائم گزارش شده پلیس مربوط به سرقت بوده است، افزود: از ابتدای امسال تاکنون این عدد کمتر از 80 درصد نشده است و این یعنی عمده جرائمی که به پلیس ارجاع می‌شود، سرقت است.
وی ادامه داد: اگر مردم دقت لازم در مراقبت و حفاظت از اموال خود را در بخش سرقت‌های خرد داشته باشند، حتماً این سرقت‌ها اتفاق نمی‌افتد.
رئیس‌پلیس آگاهی ناجا گفت: 75 درصد سرقت‌های خودرو نیز در کشور فقط مربوط به یک مدل خودرو است، به عبارتی از هر 10 خودروی سرقتی 7 دستگاه متعلق به یک نوع خودرو است که این آمار نشان می‌دهد خودروساز توجه کافی در تولید خودروی مورد نظر را ندارد و اگر موارد امنیتی در ساخت این خودرو رعایت شود خود به خود آمار 75 درصد سرقت خودرو در کشور کاهش می‌یابد.
سردار مقیمی از وقوع چندین سرقت خودرو به همراه کودکانی که در ماشین بودند خبر داد و افزود: متأسفانه بعد از حادثه تلخ بنیتا (طفل 8 ماهه‌ای که به همراه خودروی پدرش ربوده شد) در هفته‌های اخیر شاهد چندین مورد از این بی‌دقتی‌ها بودیم که خوشبختانه همه موارد به موقع کشف شد و موضوع رسانه‌ای نشد.
وی با ‌اشاره به سرقت وجه نقد و طلا و جواهرات به ارزش 300 و 500 میلیون تومان و حتی بالاتر از این ارقام در منازل، گفت: گویا برخی از مردم منزل خود را با خزانه بانک مرکزی‌اشتباه گرفته‌اند که این همه طلا، سکه و وجوه نقد را در خانه نگهداری می‌کنند.
رئیس‌پلیس آگاهی ناجا همچنین از مردم خواست کودکان خردسال خود را بدون داشتن زیورآلات برای تفریح و بازی به پارک‌ها و مکان‌های تفریحی ببرند تا مورد سوء قصد سارقان قرار نگیرند.