kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۲۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

30 درصد واحدهای صنعتی کشور فعال هستند

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: آمارها نشان دهنده این است که تنها کمتر از 30 درصد از واحدهای صنعتی، آن هم با گنجایشی پایین‌تر از توان واقعی خود کار می‌کنند.


عبدالله رضیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بر اساس آمارهای وزارت صنعت معدن و تجارت، 70 درصد از واحدهای صنعتی مشغول به فعالیت هستند اما آمارهای دیگری نشان دهنده این است که تنها کمتر از 30 درصد از این واحدها، آن هم با گنجایشی پایین‌تر از توان واقعی خود کار می‌کنند.
 نماینده مردم مازندران در خانه ملت با تاکید بر ضرورت تهیه آمار جدید و درست از تعداد واحدهای صنعتی در حال فعالیت در کشور، افزود: زنگ خطر تعطیلی صنایع کوچک و متوسط مازندران بصدا درآمده است.
رضیان در ادامه  به کمک‌های دولت در قالب تسهیلات به صنایع مشکل‌دار‌اشاره کرد و گفت: سهم تسهیلات این استان  نه تنها به بخش صنعتی  بلکه به حوزه کشاورزی هم اختصاص داشت، بخشی از این کمک‌ها نیز به واحدهایِ مشکل داری تعلق گرفت که قادر به بازگشت به چرخۀ تولید نبودند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با ‌اشاره به دلیل عدم توفیق دولت در اجرای طرح تسهیلات‌دهی به صنایع بیمار ادامه داد: متاسفانه صنعت در دست  افرادی اداره می‌شود که تخصص لازم به ویژه در حوزه بازارسازی و بازاریابی را ندارند، از طرفی رکود طولانی در بازار مسکن موجب شد تا بسیاری از واحدهای صنعتی، وابسته به واردات و یا تعطیل شوند.
همچنین بهرام شهریاری؛ کارشناس صنعت اظهار کرد: بزرگترین مشکل صنایع ما ، نداشتن برنامه توسعه‌ای در حد کلان است. در نتیجه نمی‌دانیم در چه رشته‌هایی و کجا کار کنیم و در زمینه‌های مطلوب چه اموری بیشترین صرفه اقتصادی را دارد.وی افزود: ناکارآمدی در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای از آنجا نشأت می‌گیرد که بسیاری تصور می‌کنند، عمران شاخصه اصلی توسعه تولید است، در صورتی که اگر به بخش تقویت زیرساخت‌هایی چون راه آهن، حمل ونقل دریایی و از این قبیل موارد توجه نشود، فایده‌ای ندارد.
این کارشناس صنعت با‌اشاره به اعطای مجوزهای زیاد صنعتی، تصریح کرد: افزایش بی‌رویه مجوزها موجب شد تا بسیاری از صنایع با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی خود کار کنند و در نتیجه با افت تجهیزات و تکنولوژی ،کیفیت محصولاتشان کاهش یافته و قیمت تمام شده محصولات بالا برود.