kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
جلسه غیرعلنی مجلس و ظریف درباره سناریوهای برجامی

اقدامات ترامپ از روی ناآگاهی است /ما نباید برجام را آتش بزنیم!



وزیر امور خارجه کشور مان صبح دیروز به مجلس رفت تا با حضور وی تحولات اخیر منطقه بخصوص تهدیدات آمریکا علیه سپاه و کارشکنی‌های این کشور پیرامون برجام مورد گفت‌و‌گو قرار گرفته و ظریف گزارشی در این زمینه‌ها به نمایندگان مجلس ارائه دهد ، در این جلسه اظهارات عجیبی یپرامون برجام مطرح شد و به گفته سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس « عنوان شد آمریکا هر کاری انجام دهد نباید برجام را آتش بزنیم!»
بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران جزییات نشست غیرعلنی دیروز چهارشنبه با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را تشریح کرد.
وی در این باره گفت: با تصمیمی که هیئت رئیسه گرفته بود و از قبل تعیین کرده بودیم آقای ظریف و معاونانش در جلسه غیر علنی مجلس حضور یافتند و درباره سه موضوع مواردی را مطرح کردند؛ یکی بحث اتفاقاتی که در سوریه افتاده بود موضوع همه‌پرسی عراق و حواشی و جوانب آن و موضوع بعدی هم بحث برجام بود که مطرح شد.»نعمتی افزود: در موضوع سوریه تاکید شد «هرچند که آمریکایی‌ها و بعضا غربی‌ها و رژیم صهیونیستی به دنبال این بودند که حکومت بشار اسد را ساقط کنند، اما عملاً دیدیم که این اتفاق نیفتاد ، در واقع حقانیت مردم سوریه به دنیا ثابت شده است و ماندن آقای بشار اسد برای همه به اثبات رسید ، دقیقا همان چیزی که از ابتدا هم گفته بودیم و پنج شش سال گذشته مطرح بود.»
وی تصریح کرد: موضوع بعدی در ارتباط با عراق بود که رایزنی‌های سه جانبه بین ایران ، ترکیه و حکومت مرکزی عراق برقرار است و البته مذاکرات چند جانبه هم به غیر از مذاکرات سه جانبه ادامه دارد.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: « مردم کردستان عراق به خوبی می‌دانند نزدیک‌ترین دوست و برادرشان ما هستیم و در مقطعی هم که دیدیم وقتی داعش حمله کرد هیچ کس جز ایران به داد مردم این منطقه نرسید آنچه که ایران به دنبال آن است بحث حاکمیت دولت عراق بر اساس قانون اساسی این کشور است و ما برای مرزهای قانونی عراق احترام قائلیم.»
وی در تشریح بخش دیگری از جلسه غیرعلنی دیروز مجلس اظهار داشت: موضوع دیگری که مطرح شد اتفاقاتی بود که درباره برجام مطرح شده است؛ ایران در مقابل سناریوهای مختلفی که ممکن است از سوی ترامپ ، سنای آمریکا و کنگره این کشور مطرح شود برنامه‌های متعددی را برای انجام دارد.
به گزارش فارس نعمتی همچنین اظهار داشت: در نشست دیروز عنوان شد اقداماتی که ترامپ یا از سر ناآگاهی و یا کم‌خردی می‌خواهد انجام دهد، موجب این نشود که ما برجام را آتش بزنیم!این اظهارات عجیب یک نوع پیام به آمریکا محسوب می‌شود که ایران در مقابل هر اقدام آمریکا علیه منافع ملی کشور از جمله تحریم‌های روزافزون کاری انجام نخواهد داد و همچنان به برجام پایبند خواهد بود!پیام چنین اظهار نظری به دشمنان قاطعیت نبوده و هیچ‌گونه دورنمای مثبتی را نشان نمی‌دهد.
تحریم سپاه ، تحریم همه ملت ایران است
وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدام متقابل ایران در صورت بر هم زدن برجام توسط ترامپ عنوان داشت: سپاه متعلق به همه مردم ایران است و در خانواده‌ای کسی را پیدا نمی‌کنید که بسیجی یا پاسدار نباشد؛ نمی‌شود روی احساس موارد را مطرح کرد؛ موضوع، این نیست که آمریکایی‌ها بخواهند سپاه را تحریم کنند که در این صورت باید همه ملت ایران را تحریم کنند.سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: مطلب بعدی این است که بالاخره اگر قرار باشد که آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند باید هزینه آن را پرداخت کنند، همچنین اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود طبیعتاً مجامع بین‌المللی نظیر اتحادیه اروپا و 1+5 و کشورهایی که امضا کردند باید هزینه آن را پرداخت کنند، در ضمن اگر در کنار این اتفاقات مجامع بین‌المللی بخواهند سکوت کنند ما هم اقدامات خود را خواهیم داشت.
هرگز مذاکره هسته‌ای مجدد
نخواهیم داشت
زهرا سعیدی نماینده مبارکه نیز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت : آقای ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس اعلام کرد که ما همچنان روی صحبت خود هستیم و بر روی اینکه گفتیم دیگر مذاکره نخواهیم داشت مصمم هستیم. ما هرگز به صورت مجدد مذاکره هسته‌ای نخواهیم داشت. برای این تصمیم مصمم هستیم و آنچه که در حال حاضر نیز مورد بحث است در حقیقت همان مذاکره اول است و مذاکره جدیدی صورت نخواهد گرفت».
سعیدی به نقل از ظریف گفت : ایران آمادگی و اقتدار لازم را دارد که در مقابل هر گونه تهدیدی ایستادگی کند و این اقتدار خود را حفظ خواهد کرد. ما مردمی نیستیم که از تحریم بترسیم هر چند که طبق آن تعهدات آمریکا عمل نکرد.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر نیز با‌اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، گفت: ظریف در این نشست عنوان کرد، در مجموعه نظام تدابیر بسیار خوبی اندیشیده شده تا در صورت خروج آمریکا از برجام اقدامات لازم صورت پذیرد و برای همه سناریوهایی که ممکن است هیئت حاکمه آمریکا بازی کنند راهکارهای لازم پیش‌بینی شده است.
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: ظریف افزود هماهنگی و تقسیم کار خوبی بین مسئولان نظام در این خصوص انجام شده و هر یک به وظیفه خود عمل خواهند کرد.وی در پایان گفت: درمورد تهدیدات اخیر آمریکا علیه سپاه پاسداران نیز نکاتی مطرح شد و حاضران در جلسه همگی بر این نکته تاکید داشتند سپاه یک نهاد برآمده از مردم است و با توجه به جایگاهی که در میان مردم دارد متعلق به همه نظام است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند تهدیدات خود درمورد سپاه را عملی کنند همه کشور و نظام در مقابل آمریکایی‌ها خواهند ایستاد و مقابله به مثل خواهند کرد و طبیعتا این آ‌مریکایی‌ها خواهند بود که از این کار متضرر خواهند شد.
رایزنی‌ها ادامه خواهد یافت
علی لاریجانی رئیس‌مجلس نیز پس از پایان جلسه غیرعلنی با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه طی سخنان کوتاهی گفت: آقای ظریف در نشست غیر علنی گزارشی از تحولات منطقه ارائه داد.
وی با‌اشاره به اینکه اعضای کمیسیون امنیت ملی نیز در این نشست نظراتشان را مطرح کردند، اظهارداشت: تصور می‌کنم این رایزنی با توجه به تحولات آینده همچنان میان مجلس و دولت ادامه داشته باشد.
درخواست ارجاع سؤال از رئیس‌جمهور
 به کمیسیون مربوطه
152 نماینده مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای درخواست کردند که موضوع سؤال از رئیس‌جمهور درباره مشکلات سپرده‌های مردم در موسسات مالی اعتباری به کمیسیون مربوطه ارجاع شود. محمدحسین فرهنگی عضو هیئت‌رئیسه مجلس با قرائت این بیانیه گفت: 152 نفر از نمایندگان درباره طرح سؤال از رئیس‌جمهور بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند که براساس آن و با وجود اینکه قوه مقننه باید الگوی تمام عیار مقررات باشد اما با گذشت سه ماه و با توجه به ماده 212 ‌آیین نامه مجلس که باید در سریع‌ترین زمان، موضوع به کمیسیون مربوطه ارجاع شود این کار صورت نگرفته است؛ این در حالی است که سپرده‌گذاران 10 ماه است که در خیابان‌ها سرگردان هستند و امضاء کنندگان این بیانیه از هیئت‌رئیسه و به ویژه رئیس‌جمهور درخواست کردند تا نسبت به ارجاع موضوع به کمیسیون مربوطه اقدام کند.
نطق‌ها و تذکرات نمایندگان
نمایندگان قم، ارومیه، تهران و اسدآباد در تذکری به رئیس‌‌جمهور عنوان کردند که متاسفانه همچنان شاهد کاهش ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزها هستیم. چگونه می‌توانید ضرر و زیان حاصل از این کاهش ارزش پول ملی را جبران کنید.
همچنین نادر قاضی‌پور، احمد امیرآبادی، علیرضا محجوب، محمدحسین فرهنگی، اکبر رنجبرزاده، سیدمرتضی خاتمی، امیرخجسته و ابوالفضل ابوترابی نمایندگان ارومیه، قم،تهران، تبریز، اسدآباد، ماهنشان، همدان و نجف‌آباد در تذکری به وزیر کشاورزی خواستار تسریع در پرداخت پول گندمکاران کشور با سود دیرکرد آن شدند.
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز در تذکری شفاهی گفت: با وجود نشست غیرعلنی مشخص نشد که سه جاسوسی که درباره آنها مباحثی مربوط است چگونه به تیم مذاکره‌کننده راه پیدا کرده‌اند و دعوت‌کنندگان از این افراد چه کسانی بوده‌اند.همایون هاشمی نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب نیز در نطق میان دستور خود با‌ اشاره به وجود بیش از 3/5 میلیون بیکار در کشور عنوان کرد: بنا به گفته وزیر توزیع آن هم نامتوازن است. در برخی مواقع ضریب نفوذ بیکاری به 60 درصد رسیده است. این یعنی مصیبت و باید عزاداری کنیم.
علی‌اکبری نماینده شیراز نیز با بیان اینکه ساختار پولی و مالی کشور متأسفانه زمینه تولید و سرمایه‌گذاری را با مشکل مواجه کرده است، گفت: بانک‌ها باید هزینه‌های خود را از بانکداری تأمین کنند، نه اخذ بهره یا جریمه یا مصادره اموال سرمایه‌گذاران.
عین‌الله شریف‌پور نماینده ماکو نیز گفت: توسعه در کشور به صورت ناهمگون غیر عادلانه، غیر منصفانه و نامتناسب است و هر روز فاصله استان‌های برخوردار با استان‌های غیر برخوردار بیشتر و بیشتر می‌شود.
در جلسه علنی دیروز کلیات طرح دو فوریتی اصلاح قانون استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید.