kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
دادستان کل کشور خطاب به علی مطهری:

چرا از جاسوس‌ها حمایت می‌کنی؟

دادستان کل کشور گفت: کسانی که دنبال براندازی نظام هستند، قوه قضائیه را هدف قرارداده‌اند.



به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در مراسم سی و ششمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور. با بیان اینکه اگر در دستگاه قضایی و سازمان بازرسی آنگونه که وظیفه‌مان است عمل می‌کردیم شاهد این همه فساد نمی‌بودیم، گفت: نظارت باید از اولین گام یک پروژه تا پایان آن باشد، نه اینکه بعد از پایان پروژه نظارت کنیم.
منتظری با بیان اینکه سازمان بازرسی باید منافذ را برای سوء استفاده ببندد، افزود: سیستم بانکی ما سیستم ناسالمی است و دلیل آن این همه اختلاس‌ها و سوء برداشت‌ها و پرداخت تسهیلات به اقارب و نورچشمی‌هاست. اگر سیستم بانکی ما درست بود، نباید شاهد چنین وضعی می‌بودیم، همین الان بیش از 12 الی 13 پرونده در هیئت انتظامی بانک مرکزی داریم.
خصوصی‌سازی به چاه ویل تبدیل شده است
وی ادامه داد: متاسفانه خصوصی‌سازی به چاه ویل تبدیل شده است. در خصوصی‌سازی با اموال بیت‌المال چه کردند؟ از شرکت آذراب و هپکو گرفته تا پتروشیمی کرمانشاه. باید یک فکری کرد. امروز باید از نظارت سیستماتیک بیشتر استفاده کرد. قطعا مقدور نیست که در کنار هر پروژه‌ای از یک یا دو ناظر استفاده کنیم و باید از فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف بانکی و گمرکی استفاده کرد.
دادستان کل کشور گفت: قوه‌ قضائیه هم که می‌خواهد به پرونده‌های مهم و مهره‌هایی که به برخی جاها اتصال دارند ورود کند، یک آقای بزرگواری می‌گوید قوه قضائیه بیکار است و احضار می‌کند و آقای بزرگوار دیگری می‌گوید قوه قضائیه برخورد سیاسی می‌کند. در انتخابات تخلفات بسیاری داشتیم و برخی مقامات در امر انتخابات تخلف صریح داشتند و حالا که پرونده تشکیل شده و می‌خواهیم برخورد کنیم می‌گویند برخورد شما سیاسی است. این مسئله هم شامل دولت سابق و هم دولت فعلی است. در بحث مسائل مالی قوه قضائیه ورود می‌کند و به یک مهره‌هایی می‌رسد که وابستگی‌هایی دارد و می‌گویند قوه قضائیه برخورد سیاسی می‌کند. آخر بی انصاف‌ها این چه حرفی است می‌زنید؟
نماینده‌ وابسته به بزرگان چرا از جاسوسان و اپوزیسیون حمایت می‌کند؟
منتظری اظهار داشت: آقای نماینده‌ای که رانت وابستگی خود به بزرگان را می‌خورد، دنبال این است نکته‌ای پیدا کند و علیه قوه قضائیه بنویسد. اگر حداقل در همه موارد ورود پیدا می‌کرد یک چیزی. اولا اجازه دخالت در مسایل قضایی را ندارید، ثانیا، چطور هر چه حمایت می‌کنید وابستگان به جناح جاسوس و اپوزوسیون است؟ یکبار از یک آدمی عادی حمایت کردید؟ نقد یا علمی و حقوقی است یا به روش اشکال دارید اما از یک جریان و اشخاص و از محکومین مشخصی حمایت‌کردن، نشان می‌دهد صداقت ندارید و دنبال منافع سیاسی هستید.
وی افزود: اینکه نماینده‌ای هر روز تریبونی پیدا کند و قوه قضائیه را بکوبد به نفع کیست؟ همین نماینده اگر پرونده‌ای داشت به قوه قضائیه مراجعه می‌کرد یا نمی‌کرد؟ دیدیم که مراجعه کرد. بنابراین اجازه بدهید قوه قضائیه با آرامش به پرونده‌ها رسیدگی کند. اقتدار قوه قضائیه باید حفظ شود و اگر ایرادی دارید، منطقی، عقلی و حقوقی مطرح کنید.
دادستان کل کشور گفت: آدم دلش از اینجا می‌سوزد که اصلا اطلاعی از محتویات پرونده ندارد و اظهارنظر ماهوی می‌کند. تو که از محتویات پرونده اطلاع نداری چرا اظهارنظر می‌کنی و به خودت اجازه می‌دهی یک تیری بیندازی و این ممکن است به سینه قوه قضائیه بخورد. فکر می‌کنید قوه قضائیه تضعیف شود به نفع مردم است؟
منتظری ادامه داد: هیچ دستگاهی به اندازه قوه‌قضائیه در درون خود عوامل نظارتی ندارد و اگر یک قاضی مشکلی داشته باشد برخورد می‌شود. شما ببینید در همین سال 95 چه تعداد قاضی منفصل شد. اینها را نمی‌بینند و اینگونه به قوه قضائیه هجمه می‌کنند و اظهار دلسوزی هم می‌کنند. از سوی دیگر کشورهای استکباری از این مسایل استفاده کرده و نظام را تضعیف می‌کنند.
وی گفت: قوه قضائیه یکی از محورهای اصلی است که دشمن به دنبال تضعیف آن است. کسانی که دنبال براندازی نظام هستند، قوه قضائیه را هدف قرارداده‌اند.  قصد دارند قوه قضائیه را به انحاء مختلف بکوبند؛ از نسبت‌های ناروا گرفته تا توهین و دروغ، هدفشان سلب اعتماد مردم است.
دادستان کل کشور افزود: همین امروز تیتر برخی روزنامه‌ها را دیدم که موجب تاسف است آن هم در روزی که دشمن به دنبال تروریست معرفی کردن سپاه است. این جز عامل دشمن بودن است؟ فکر می‌کنید اگر سپاه و قوه قضائیه تضعیف شود نان‌تان در روغن است؟ کور خوانده‌اید. این ره که می‌روید به جهنم است. تا یک زمانی نظام به افرادی که کرم‌صفتانه کار می‌کنند مهلت می‌دهد. قبل تر از اینها کسانی آمدند که به جایی نرسیدند و اینها هم به جایی نمی‌رسند.
در رابطه با رانت و امضاهای طلایی قانون نداریم
رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم در این مراسم گفت: سازمان بازرسی کل اصلاح امور و نظارت بر اجرای صحیح قوانین را بر عهده دارد. این سازمان با نیروی کمی که دارد، سازمانی موفق و پاکدست تلقی می‌شود.
ناصر سراج درباره خصوصی‌سازی گفت: متاسفانه از بدو کار، این مسئله آن طور که مدنظر مقام معظم رهبری و قانون بود اجرا نشد. به عنوان مثال شرکت هپکو یک شرکت سودده بود که زمان اولین واگذاری هر سهام آن 500 تومان و در واگذاری دوم 70 تومان ارزش داشته است و نهایتا با حدود ده‌ها میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها به فردی دیگر واگذار می‌شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در اکثر قریب به اتفاق واگذاری‌ها تعدیل داشتیم. در فولاد خوزستان در همان روزهای اول واگذاری دو هزار و 500 نفر تعدیل شدند و قطعا این نوع خصوصی‌سازی آینده‌ای برای کشور ندارد.
سراج گفت: 800 هزار میلیارد بودجه شرکت‌های دولتی و 80 هزار میلیارد بودجه دانشگاه‌هاست که خیلی از فسادها در همین بودجه‌هاست. همین چند روز پیش افرادی 700 میلیون تومان از یکی از دانشگاه‌ها اختلاس کردند. متاسفانه ما در رابطه با رانت و امضاهای طلایی قانون نداریم. بحث دیگر انحصارگرایی است که شورای رقابت خیلی تلاش کرد اما به جایی نرسید. بحث بعدی عدم شفافیت است که در این خصوص هم مشکل جدی داریم.
 ورود به ماجرای سرپرست شهرداری رشت
رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره نامه خبرساز سرپرست شهرداری رشت به خودش برای در اختیار گرفتن یک خانه گفت: به مسئله شهرداری رشت هم همان روز بازرسی کل ورود کرد و متوجه شدند که این آقا خانه هم دارد و حق دریافت خانه ندارد.
106 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم
وی همچنین در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت شرکت هپکو هم گفت: به فردی که شرکت هپکو به او واگذار می‌شود، وام‌های کلان برای تجهیز کارخانه و افزایش کارگران می‌دهند تا در نهایت صادرات داشته باشد اما این وجوه در جاهای دیگر به مصرف می‌رسد و کار به جایی می‌رسد که این کارخانه زیان‌ده می‌شود.
سراج افزود: زیان و بدهی این کارخانه هزار میلیارد تومان است و هزار و دویست کارگر متخصص دارد که چندین ماه است حقوق دریافت نکردند. در حال حاضر سود هر سهام این کارخانه در بورس منهای 501 ریال است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با لیست معوقات بانکی هم گفت: طبق آماری که دارم 106 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم و فکر می‌کنم 11 درصد کاهش پیدا کرده است و قرار است طی روزهای آتی جلساتی با مسئولان بانک مرکزی داشته باشیم تا راهکارهای لازم بررسی شود.
وی ادامه داد: به همه این بدهکاران نمی‌توانیم بگوئیم مجرم هستند چون یک مرتبه دلار هزارتومانی سه هزار تومان شد و خیلی از این بدهی‌ها برای نوسانات ارزی است و متأسفانه خیلی از اینها هم افرادی هستند که برای غارت بیت‌المال تسهیلات گرفتند و تضمینات کافی از آنها اخذ نشده‌ است.
پاسخ روابط عمومی دادستانی تهران
به یادداشت علی مطهری
روابط عمومی دادستانی تهران درپاسخ به یادداشت اخیر علی مطهری نایب‌رئیس‌مجلس شورای اسلامی جوابیه‌ای را منتشر کرد.
در بخشی از این جوابیه آمده است: محتویات پرونده متهمان(مورد‌اشاره علی مطهری) دلالت بر خلاف واقع بودن ادعاهای آقای مطهری دارد؛ ضمن آن‌که از ایشان به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود نسبت به قوانین مربوطه و حداقل قانون اساسی‌اشراف بیشتری داشته باشد.
آقای مطهری اظهار داشته است: «تا کی نمایندگان پناه خانواده بازداشت شدگان باشند»؛ ظاهراً ایشان ایفای وظایف اصلی خود به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را فراموش کرده و لذا در پاسخ باید گفت: «تا کی قضات و قوه قضائیه باید دخالت‌های امثال آقای مطهری را در پرونده‌های قضایی تحمل نمایند؟»
آقای مطهری مدعی شده «نمایندگان مجلس ملجا و پناه خانواده‌های این بازداشت‌شدگان هستند»؛ همچنان این پرسش باقی است که «چگونه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که باید به عنوان قانون‌گذار در رعایت قوانین الگو باشد، پناهگاه برخی متهمان و محکومان خاص گردیده است؟!»