kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴
آسوشیتدپرس:

تهدیدهای ترامپ ایرانیان را درباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکا متحد کرد

یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشته رفتارهای رئیس‌جمهور این کشور باعث شده تمامی ایرانی‌ها درباره عدم اعتماد به واشنگتن متحد باشند.


آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: در حالی‌که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را تهدید می‌کند، ایرانیان احساس می‌کنند که نه تنها تاکنون بهره‌ای از این توافق نبرده بلکه شک آنها به آمریکا نیز شدت یافته است.
این خبرگزاری در گفت‌و‌گوی میدانی با اهالی تهران نوشت: پیر و جوان، دانشجو، معلم و زن و مرد تقریبا نگرانی یکسانی داشتند. به عبارت دیگر هشتاد میلیون ایرانی هنوز به منافع حاصل از توافق سال 2015 نرسیده‌اند و تورم و بیکاری کماکان در سطح بالا باقی مانده است.
به نوشته این خبرگزاری، آنها عنوان می‌کنند که تهدیدهای ترامپ علیه ایران تائید سخنان رهبران این کشور است که از سال 1979 میلادی هشدار داده به آمریکا نمی‌‌توان اعتماد کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس، نوشته این تهدیدها طرفداران طیف‌های مختلف سیاسی در ایران را متحد کرده است.«غلام‌رضا حائری» دانشجوی 21 ساله معماری در این زمینه گفت: من که هیچ نفعی از این توافق ندیده‌ام. آیا ترامپ قصد دارد هیچ را به هیچ اضافه کند؟!
«بهرام صفری»  39 ساله و معلم دبیرستان گفت که در ابتدا از حامیان توافق بوده اما به تدریج و با توجه به حملات ترامپ نسبت به آن ناامید شد.
وی با ‌اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای‌ رهبر معظم انقلاب ایران گفت:حین مذاکرات هسته‌ای از سخنان رهبری متعجب بودم اما اینک می‌فهمم که حق با اوست. آمریکایی‌ها به امضای خود هم پایبند نیستند.
«زهرا لواسانی» کارمند بانک خصوصی در ایران نیز با ‌اشاره به عدم حضور بانک‌های خارجی در ایران گفت: من انتظار ندارم که اقدام جدید ترامپ منتهی به تغییر قابل توجهی شود.
«مهدی عابدی» شهروند سی ساله تهرانی نیز می‌گوید با وجود این چالش‌ها ایران قادر است با تحریم‌های بیشتر آمریکا دست و پنجه نرم کند.
وی در این باره گفت: جامعه جهانی تنها به آمریکا ختم نمی‌شود. ایران هنوز قادر است تعامل با دیگر کشورها  را ادامه دهد. ما چهل سال است با آمریکا مشکل داریم و با وجود این کشمکش‌ها پابرجا مانده‌ایم.
«مهدی شاکری»، شهروند 42 ساله که در کار واردات و فروش قطعات خودرو فعال است، گفت: اقدام‌های ایران چون آزمایش‌های موشکی و مواردی دیگر احتمالا آمریکا را تحریک کرده است. ایران می‌تواند با ترامپ با احتیاط وارد عمل شود زیرا او رئیس‌جمهوری افراط گرا است و بسیاری از اقدام‌هایش منطقی نیست. شاید اگر ایران ترامپ را به خود حساس نکرده بود، امروز در چنین وضعیتی قرار نداشتیم.
حمایت مقام صهیونیست از برجام
«عاموس یادلین»‌ رئیس‌سابق سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در یادداشتی خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از وی خواسته‌ است تا فعلا از برجام خارج نشود.
یادلین تاکید کرد که باید برای تمدید و ارتقای برجام تلاش کرد.
یادلین که ریاست اندیشکده مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را بر عهده‌دارد، این یادداشت را به صورت مشترک با «آونر گولوو» عضو سابق شورای امنیت داخلی این رژیم
نوشته است.
در این یادداشت آمده است: ارتقاء این توافق هدفی است که باید قاطعانه در میان مدت و درازمدت دنبال شود، اما صرفا پس از ایجاد شرایط لازم برای افزایش فشار بین‌المللی بر ایران به منظور وادار کردن این کشور برای پذیرش محدودیت‌های پیشنهادی.
رئیس‌ سابق سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در ادامه توضیح می‌دهد که آنچه آمریکا باید انجام دهد این است که متحدان خود را برای تصویب قطعنامه‌های جدید سازمان ملل علیه آزمایش‌های موشکی و آنچه که فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه خوانده، بسیج کند.
اقدام متقابل می‌کنیم
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به تصمیم دولت ترامپ برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک افتخار برای کشور و ضامن دفاع از کشور و تداوم انقلاب و دفاع از مرزهای کشور خواند.ظریف با بیان اینکه نقش سپاه در جنگ تحمیلی نقش بسیار درخشانی بود، افزود: آمریکایی‌ها با چنین اقداماتی، بیشتر خودشان را منزوی‌تر می‌کنند و در چشم مردم ایران منفورتر می‌شوند.وی تصریح کرد: در صورتی که چنین‌اشتباه راهبردی توسط مقامات آمریکایی صورت بگیرد، حتما جمهوری اسلامی اقدام متقابل انجام خواهد داد.
وزیر امور خارجه در مقاله‌ای در نشریه آمریکایی آتلانتیک با بیان اینکه توانمندی نظامی ایران قرار نیست موضوع هرگونه مذاکره دیگر و یا چانه‌زنی قرار گیرد، گفت: هیچ کشوری نباید از توانمندی موشکی و قدرت نظامی ما هراس داشته باشد، مگر آنکه خیال حمله به سرزمین ما و یا اقدام تروریستی علیه ما را در سر پرورانده باشد.
صبر ایران حدی دارد
روزنامه انگلیسی«گاردین» طی یادداشتی به بررسی تصمیم احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته و نوشت این اقدام سپاه را متوقف نمی‌کند ولی تجارت با ایران را با مشکل مواجه می‌کند.
در ابتدای این یادداشت با‌ اشاره به واکنش فرمانده سپاه پاسداران به احتمال تروریستی اعلام شدن، آمده است: این مسئله نشان داد که صبر ایران نیز حدی دارد.
گاردین به نقل از «اندرو کلر» یکی از معاونین پیشین بخش مربوط به تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا نوشت: عدم تایید توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ، «گل به خودی» است و تروریستی اعلام کردن سپاه نیز برای برجام بی‌فایده و زیان‌آور است.
تاریخ انقضا
به گزارش فارس، «ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در یادداشتی در اندیشکده «بروکینگز» تصریح کرد محدودیت‌های مندرج در بند T توافق هسته‌ای برای ایران تاریخ انقضا ندارند.
بند T برجام فعالیت‌هایی را که می‌تواند در طراحی و توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای موثر باشد، منع می‌کند. در این بند به مواردی همچون استفاده از مدل‌های کامپیوتری که بمب هسته‌ای را شبیه سازی می‌کند یا طراحی سیستم‌های چند نقطه‌ای، انهدام انفجاری ‌اشاره شده است.
نقش آیپک
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: لابی «آیپک» نقشی فعال در ترسیم راهبرد جامع رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران ایفا کرده است؛ راهبردی که قرار است طی هفته جاری اعلام شود.
بزرگ‌ترین سازمان مدافع رژیم صهیونیستی در آمریکا به طور خاص درباره این راهبرد به دونالد ترامپ مشاوره نداد بلکه آیپک در حال لابی کردن برای ترسیم و طرح‌ریزی مفاد وسیع‌تر درخصوص سیاست آمریکا در قبال ایران است؛ سیاستی که در آن توافق هسته‌ای (برجام) تنها یک بخش از رویکرد گسترده‌تر در قبال جمهوری اسلامی است.