kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۱۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵

دفاع یکپارچه دولت از سپاه در مقابل گستاخی آمریکا

در مقابل تهدید آمریکا مبنی بر قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی دولت به صورت یکپارچه در مقابل این گستاخی واکنش نشان داده و از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کردند.



سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاتمه نشست هماهنگی برگزاری مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در محل مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در اعلام مواضع علیه دشمنان و دشمنی‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران هماهنگی در همه بخش‌های کشور وجود دارد؛ هرچند ممکن است بیان آنها با هم تفاوت داشته باشد.
فرمانده کل سپاه پاسداران اظهارداشت: توان مناسبی در عرصه‌های سیاسی، دفاعی و اجتماعی کشور وجود دارد.
سرلشکر جعفری با‌اشاره به مواضع وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: این مواضع را بخش‌های دفاعی و امنیتی نیز دارند اما ممکن است نوع گویش و بیان‌ها متفاوت باشد.
وی گفت: دشمنان جمهوری اسلامی نیز به خوبی مطلع هستند که همه مسئولان نظام در دفاع از آرمان‌ها، ارزش‌ها، اقتدار ملی و توان دفاعی و امنیتی همدل و همزبان هستند اما ممکن است نوع گویش هایشان متفاوت باشد.
سپاه افتخار و ضامن دفاع از کشور
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به تصمیم دولت ترامپ برای قرار‌دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک افتخار برای کشور و ضامن دفاع از کشور و تداوم انقلاب و دفاع از مرزهای کشور خواند.
وی با بیان اینکه نقش سپاه در جنگ تحمیلی نقش بسیار درخشانی بود، افزود: آمریکایی‌ها با چنین اقداماتی، بیشتر خودشان را منزوی‌تر می‌کنند و در چشم مردم ایران منفورتر می‌شوند.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در صورتی که چنین‌اشتباه راهبردی توسط مقامات آمریکایی صورت بگیرد، حتما جمهوری اسلامی اقدام متقابل انجام خواهد داد.
وی عنوان کرد: « اقداماتی در این زمینه طراحی شده و در زمان لازم اعلام خواهد شد.»
ظریف همچنین خاطرنشان کرد: توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کشور در برابر هر گونه اراده منفی علیه ملت است و قابل مذاکره نیست.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: غربی‌ها این موضوع را کاملا و به خوبی می‌دانند و در برجام نیز کاملا مشخص است که جمهوری اسلامی ایران درباره توان دفاعی‌اش مذاکره نمی‌کند.
پاسخ ایران بسیار قاطع
 کوبنده و سخت خواهد بود
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز درباره اظهارات سردار جعفری فرمانده کل سپاه و هشدار وی به آمریکایی‌ها درباره قرار‌دادن سپاه در فهرست تروریستی عنوان کرد: امیدوارم هیئت حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خودش این خطای بسیار مهم و استراتژیک را انجام ندهد و دوراندیشی لازم را داشته باشد، ولی اگر به سمت چنین تصمیمی حرکت کند، قطعا پاسخ ایران بسیار قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود.
به گزارش فارس بهرام قاسمی ادامه داد: تصور می‌کنم باید در آن هنگام آمریکا تمام عوارض آن را بپذیرد و قطعا پاسخ ایران سخت، قاطع و در حد لازم خواهد بود که در زمان خودش اگر چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد اتخاذ خواهد
شد.
قاسمی گفت: امیدوارم عقلای قوم و خردمندانی که در آمریکا می‌توانند باشند در مسیر عدم اتخاذ چنین تصمیم خطرناکی، گام‌های لازم را بردارند.
مردم ایران و جهان
 قدردان مبارزه سپاه با تروریست‌ها
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود در واکنش به اقدامات آمریکا علیه سپاه پاسداران اظهارداشت: مواضع دولت نسبت به سپاه بسیار روشن است. سپاه ارگان رسمی و انقلابی و ارزشی نظام است و یکی از مؤلفه‌های قدرت و ارکان دفاع ملت است.
به گزارش فارس نوبخت با بیان اینکه سپاه از بعد از انقلاب فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: این ارگان همچنان مورد احترام است و مردم شجاعت سپاه در دفاع از کشور و مردم را فراموش نمی‌کنند و مردم جهان باید واقع‌بینانه دفاع سپاه در برابر تهاجم تروریست‌ها به ویژه داعش را تائید کنند که می‌کنند.
نوبخت افزود: اگر آمریکا بخواهد سپاه را در لیست تروریست‌ها قرار دهد، خود را در صف تروریست‌ها قرار‌داده است چرا که سپاه با تروریست‌ها مقابله کرده است و هرکس که در مقابل سپاه باشد هم ‌موضع با تروریست‌ها می‌شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه نه تنها مردم ایران بلکه جهان هم باید به جهت مبارزه سپاه با تروریست‌ها قدردان آنها باشند، تصریح کرد: ما همواره به وجود سپاه مباهات می‌کنیم و قوت سپاه را قوت نظام می‌دانیم.
گفتنی است سه شنبه سوم مرداد سال جاری مجلس نمایندگان آمریکا قانون تحریمی جدیدی را علیه کشورمان به تصویب رساندند که طی آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بازوی اصلی ایران در اجرای سیاست‌هایش در راستای پشتیبانی از آنچه تروریسم و گروه‌های شورشی خوانده شده است توصیف شده بود.
این طرح نسخه اصلاح شده طرحى بود که پنجشنبه 27 خرداد 96، در سنای آمریکا به بهانه آنچه که مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران نامیده می‌شد، با 98 رای به تصویب رسیده بود.این طرح که به سبب گستردگی دایره شمول، «تحریم‌های مادر» نام گرفت و با عنوان «کاتسا» نیز شناخته می‌شود، به جهت برخورداری از بار مالی حتما باید مورد تایید مجلس نمایندگان آمریکا نیز قرار می‌گرفت.
سرانجام مجلس نمایندگان با هدف افزودن بندهاى مربوط به تحریم کره شمالى و تغییر آن به «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم»، طرح تازه‌اى را در این رابطه تصویب کرد که البته این طرح باید در سنا نیز به تصویب می‌رسید تا پس از آن با امضای رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل شود.
در این راستا انتشار اخباری از سوی منابع آگاه در کاخ سفید از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اجرای «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» موسوم به «کاتسا» که یکی از محورهای اصلی آن تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، با واکنش شدیداللحن فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مواجه شد و سردار سرلشکر جعفری ضمن هشدار صریح به مقامات کاخ سفید درباره اجرای قانون «کاتسا» تاکید کرد که اگر اخبار حماقت آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به‌ عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در جهان همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت.