kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱

آخوندی: مسکن مهر باعث گرانی مسکن شد!

با وجود اینکه هیچگونه طرحی در حوزه مسکن از سوی دولت یازدهم طی چهار سال اخیر اجرایی نشده است، وزیر راه و شهرسازی برای چندمین بار به مسکن مهر حمله کرد و آن را یک ضرر ملی برای کشور دانست.



عباس آخوندی، در هفدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران اظهار داشت: «قیمت مسکن در طی سال‌های 84 تا 92، 500 درصد رشد داشته که حدود شش برابر قیمت فعلی مسکن بوده و این در حالی است که طی سال‌های 92 تا 95 رشد قیمت مسکن تنها 10 درصد بوده است.»
سخنان وزیر راه و شهرسازی درخصوص کنترل قیمت مسکن در شرایطی صورت می‌گیرد که علت این موضوع، رکود فراگیر و گسترده‌ای است که بخش مسکن طی این چهار سال تجربه کرد.
به عبارت دیگر در زمان وزارت آخوندی، بخش مسکن با رشد منفی 40 درصدی مواجه شد تا به طور متوسط، سالانه 10 درصد رشد منفی را ثبت کرده باشد، یعنی افزایش اندک قیمت مسکن بخاطر رکود است نه مدیریت موفق آقای وزیر.
لذا آخوندی با این سخنان که تبعات رکود را به عنوان دستاورد خود مطرح می‌کند، بیشتر به دنبال پاک کردن صورت مسئله است تا حل مسئله.
وی در ادامه نیز به مسکن مهر ‌اشاره کرد و گفت: «طرح مسکن مهر کمک به اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه بود ولی متاسفانه با اجرای این طرح قیمت زمین 760 درصد و قیمت مسکن 500 درصد رشد داشته و این اعداد و ارقام نتیجه معکوس در پی داشته است و یک ضرر ملی برای کشور بوده است.»وزیر راه و شهرسازی که پیش‌تر نیز از عباراتی مانند «خانمان برانداز»، «مزخرف» و... برای مسکن مهر استفاده کرده بود، طی چهار سال اخیر هیچ حرکتی برای جایگزینی مسکن مهر انجام نداده و همان طرح مسکن اجتماعی هم که در ابتدای دولت یازدهم مطرح شده بود را اجرایی نکرده است. بهتر است آخوندی پاسخگوی عملکرد منفعلانه و غیر قابل دفاع خود باشد تا حمله به طرحی که میلیون‌ها نفر را خانه‌دار کرده است.
با وجود تمام تعللی که دولت در ارائه طرح خود نشان داد، مسکن اجتماعی از سوی کمیسیون زیربنایی دولت در 21 آذرماه سال 95 تصویب شد تا بر اساس آن سالانه برای ساخت 100‌هزار واحد مسکونی تا سال 1400 مورد حمایت دولت قرار گیرد.با ابلاغ اجرای طرح مسکن حمایتی و اجتماعی توسط دولت، قرار شد اولین سال شروع این طرح سال 96 باشد اما با گذشت بیش از شش ماه از سال جاری هنوز منابع مالی و بودجه این طرح تخصیص نیافته است. جواد حق شناس، معاون امورمسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این خصوص اظهار داشت: «تاکنون هیچگونه منابع مالی و تسهیلات بانکی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه اختصاص نیافته است.»به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر راه و شهرسازی در ادامه از بازنگری سیاست‌های مسکن خبر داد و گفت: «باید در بخش زمین به ارتقای کیفیت بپردازیم و ظرف 10 سال آینده یک زندگی خوب برای مردم فراهم کنیم.»
آخوندی با‌ اشاره به اینکه باید تمامی مسکن‌های بد در کشور تخریب شوند، افزود: «فاصله غنی و فقیر در شمال و جنوب کشور و شهر‌های بزرگ مرتب رو به افزایش است و این جزو سیاست‌های نامناسب در این حوزه به شمار می‌رود که باید بهبود یابد.» وضع مسکن بسیاری از افراد جامعه در شرایط نا مناسبی قرار دارد، چنانچه فرشید‌پور حاجت، کارشناس مسکن، چندی پیش گفته بود: «آمار سال ۱۳۹۵ مرکز آمار این واقعیت را نشان می‌دهد که حدود چهار میلیون خانوار در 1/3 میلیون واحد مسکونی به صورت دو تا سه خانوار در یک خانه زندگی می‌کنند.» اما بدون شک یکی از کسانی که باید پاسخگوی این موضوع باشد، شخص وزیر راه و شهرسازی است، لذا معلوم نیست انتقاد وزیر وقتی خودش در این زمینه مسئول است، چه معنایی دارد!